Onderdorpel kozijn rot.
Jones
2005-07-10 18:40:16 UTC
Het kozijn van mijn woonkamer ziet er voor het grootste deel nog piekfijn
uit, alleen aan de onderdorpel heeft over de volle breedte de tijd des tijds
zijn werk gedaan. Omdat een nieuw kozijn plaatsen altijd nog kan (maar
liever niet), wil ik een laag van de dorpel uithakken/frezen en er
vervolgens een hardhouten lat overheen zetten.
Hoe is het gevaar van inwateren in de spleet zo veel mogelijk te voorkomen?
Anders gezegd: waarmee verlijm ik de delen?
NB Ik ga ervan uit dat de houtrot niet overal even hard toe heeft geslagen
en dat ik houtrotvuller nodig heb om de gaten op te vullen.

Globaal zie ik drie mogelijkheden:
1. De lat wordt direct om de nog natte houtrotvuller aangebracht.De
houtrotvuller die op de hele dorpel wordt aangebracht dient als lijm.
2. De houtrotvuller wordt alleen gebruikt om de gaten te vullen. Ik laat het
uitharden en zal later met een vullende en waterbestendige lijm (Welke???)
de lat verlijmen.
3. Ik vergeet het hele plan, want het kozijn is na dit gepruts ten dode
opgeschreven.

Wie redt?

Thanks.
BenDeGek
2005-07-10 19:43:54 UTC
Post by Jones
[...]
Je kunt beter de gehele onderdorpel eruitzagen, en vernieuwen.
de betere bouwmarkt verkoopt hier speciale profielen voor, en dit is volgens
mij nog goedkoper ook (en zeker mooier).
Zit hier al zo'n jaar of 5, en je ziet er helemaal niets van.

Ben
Jones
2005-07-10 20:17:49 UTC
Moet het hele kozijn er dan niet eerste helemaal uit?
bestweter
2005-07-10 20:33:29 UTC
Hoeft niet, maar misschien dat de ruit in de weg zit .
Jones
2005-07-10 20:46:47 UTC
Post by bestweter
Hoeft niet, maar misschien dat de ruit in de weg zit .
Yep. Het betreft een groot kozijn met thermopane raam en groot uitzetraam
(ook thermopane).
Ik zie mezelf dat ding er niet schadevrij uithalen, vandaar mijn
alternatief.
MPG
2005-07-10 21:17:04 UTC
Post by Jones
[...]
Het inbrengen van een lat geeft niet het gewenste resultaat. Door
droging/werking tussen de oude en de nieuwe houtlaag krijg je kieren waar
water in komt en de rot weer gewoon verder gaat. Ik zou ervoor kiezen om:
1. Opvullen met houtrotvuller
2. Onderbalk in zijn geheel vervangen

Bij opvullen letten op het volgende. Rotte gedeelten volledig verwijderen,
de houtlaag eerst met een primer behandelen. Dat stop verdere rot en
verstevigd het hout zodat je een betere basis hebt om verder te werken.
Daarna vuller gebruiken op epoxy basis en niet op polyesther basis. Koop dus
geen spullen bij de bouwmarkt want dat is zonde van je tijd. Het kozijn is
dan niet als nieuw, en zal ter zijner tijd toch (gedeeltelijk) vervangen
moeten worden, maar het kan in elk geval weer een paar jaar mee.
Jones
2005-07-11 12:52:01 UTC
Post by MPG
Het inbrengen van een lat geeft niet het gewenste resultaat. Door
droging/werking tussen de oude en de nieuwe houtlaag krijg je kieren waar
1. Opvullen met houtrotvuller
[knip]
Het vervelende is dat dat de bovenste laag van het hout helemaal eraf moet.
Dus ook als ik alleen een dikke laag houtrotvuller aanbreng en geen lat,
altijd zal er een kier ontstaan aan de bovenzijde.
MPG
2005-07-11 18:28:45 UTC
Post by Jones
Post by MPG
[...]
Je kan het gewoon tot op het oude nivo aanvullen. Zitten je glaslatten aan
de binnenzijde?
Jones
2005-07-11 21:14:55 UTC
Nee
MPG
2005-07-11 22:25:42 UTC
Post by MPG
Je kan het gewoon tot op het oude nivo aanvullen. Zitten je glaslatten aan
de binnenzijde?
Nee
Vul op (aflopend zodat er geen water op blijft staan) en gebruik dan een
dikkere glaslat. Dan kom je ook weer tot het oude nivo
Sander
2005-07-11 20:04:24 UTC
Post by Jones
[...]
Ik heb ook een kozijn met onderdorpel waar een hardhouten lat tegen aan is
gezet.. Die reparatie was niet naar mijn zin, enorme kieren, dus ik heb even
verder zitten hobieen. Ik heb met een frees waarmee je een goot kunt frezen
een brede goot gefreesd precies over de kieren en 8 mm diep. De gefreesde
goten en kieren dus daarna gevuld met epoxy.

Of dit blijft zitten? Géén flauw idee, ik heb het pas vorig jaar gedaan dus
ik weet het nog niet of het duurzaam is.

mvg. Sander
Jones
2005-07-11 21:24:24 UTC
Ik heb met een frees waarmee je een goot kunt frezen een brede goot
gefreesd precies over de kieren en 8 mm diep. De gefreesde goten en kieren
dus daarna gevuld met epoxy.
Is dat een houtrotvullerachtig goedje of moet ik het in een andere hoek
zoeken?
Sander
2005-07-12 05:02:02 UTC
Post by Jones
[...]
Houtrotvullers zijn volgens mij ook op epoxy basis. Maar gewone epoxyplamuur
(voor het vullen van gaten) versterkt met glasvezel werkt sneller en is m.i.
steviger. Verkrijgbaar bij de automaterialen handel of watersportwinkel.

mvg. Sander

unknown
2005-07-11 21:05:12 UTC
Post by Jones
[...]
De schoonheidsprijs zal het nooit krijgen, maar je kunt er de totale
vervangen wellicht wel een paar jaar mee uitstellen.
Polyurethaanlijm gebruiken.

Leen
youp melone
2005-07-11 21:20:12 UTC
Post by Jones
[...]
heb net (2 mnd geleden) een kozijn van 2,5 meter 4cm diep en tot 20 cm
kunstmatig opgevuld, moet het noig schilderen maar ziet er als nieuw uit.