Zonnecollector voor verwarming
Mat Nieuwenhoven
2022-12-16 11:58:31 UTC
Het is vandaag een heerlijk zonnetje, en mijn panelen leveren > 1kW .
Die panelen hebben een rendement van 20%. Maar een zonnecollector zit in
de buurt van 80%.
Dus voor dezelfde dakoppervlakte zou ik dan 4 kW aan warmte krijgen, toch
een leuke bijdrage aan het verwarmen van het huis. En ik heb nog wat dak
over (even los ervan dat bij mij waterleidingen van dak naar pakweg
kruipruimte lastig is).

Alleen, kun je zoiets koppelen aan een bestaande CV installatie zonder de
hele boel te vervangen? Het gaat specifiek om huisverwarming, niet om
warm water. Hoe doet men dat?
Misschien een warmtewisselaar in de retourleiding van de CV? Dat zou bij
mij kunnen in de kelder of kruipruimte.
Of een voorraadvat verbonden met de zonnecollectoren, en de CV
retourleiding daarin? Zoiets als een warmwaterboiler van de CV, maar dan
omgekeerd werkend.

Of, ander alternatief, ipv zonnecolectoiremn een inverter airco, die
hebben al gauw een rendement van 300%. Alleen krijg je dan maar op een
paar plaatsen warme lucht, ipv naar verkiezing in een of meer kamers.

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2022-12-16 20:17:14 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Je kan je thermische zonnecollectoren beter inzetten
voor je warm water voorziening.

Jan
Mat Nieuwenhoven
2022-12-17 20:44:39 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Nou, juist niet. Als ik zo van een winterzonnetje het CV water op pakweg
30 graden krijg voor een beperkt aantal radiatoren is dat meestal genoeg.
Die warmwater en koken gebruikt minder dan 80 kuub/jaar hier.

Airco of hybride warmtepomp kun je bij mijn weten niet op gering vermogen
draaien (b.v. variable zonnepanelenstroom), een zonnecollector zou ook
kleine beetjes energie nog omzetten in warmte.

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2022-12-18 10:53:37 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Zeker, en dat sla je dan op in je zonneboiler.
Dat zijn altijd hybride systemen, met een andere energiebron
erbij om op voldoende temperatuur te komen.

Jan
Mat Nieuwenhoven
2022-12-18 12:22:36 UTC
On Sun, 18 Dec 2022 11:53:37 +0100, J. J. Lodder wrote:

<snip>
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Maar een zonneboiler is toch alleen voor de warmwatervoorziening? En ik
kijk juist naar een bijdrage aan huisverwarming.

Mat Nieuwenhoven
Ruut66
2022-12-18 18:29:36 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
<snip>
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Ik zit nog steeds met de efficiency van collectoren. Pv = 21% Eigenlijk een beetje
ver van wat er ontwikkeld zou moeten worden voor onze breedtegraad waarbij de
verkorting van de winterperiode beter aan de orde komt.

Dan is er de hybride collector. https://viridipvt.com/pvt-collector/ .
Elektriciteit en warm water. Ook een begin. Misschien is koeling bij
hitte mogelijk?

Tenslotte is er de waterstof collector die wordt onderzocht.
https://solhyd.org/nl/ ofwel
https://www.fluxys.com/nl/press-releases/fluxys-group/2021/210219_press_fluxys_ku_leuven_hydrogen_panels

Er is nog meer in de maak.

J. J. Lodder
2022-12-18 21:35:24 UTC
Post by Ruut66
Post by Mat Nieuwenhoven
<snip>
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Tja, thermodynamica heh.
Beter gaat het met silicium niet worden.
En de vraag is of je dat ook wilt.
Multi-spectraal kan het rendement beter worden,
maar het is al gauw goedkoper om gewoon meer oppervlak te nemen.
Post by Ruut66
Dan is er de hybride collector. https://viridipvt.com/pvt-collector/ .
Elektriciteit en warm water. Ook een begin. Misschien is koeling bij
hitte mogelijk?
Een mooie combinatie van slechte eigenschappen.

Ah, een Belgenmop.
Post by Ruut66
Er is nog meer in de maak.
't is niet waar toch?

Jan
Mat Nieuwenhoven
2022-12-19 11:23:11 UTC
<snip>
Post by J. J. Lodder
Post by Ruut66
[...]
Maar een huis heeft maar een gegeven (beperkt) dakoppervlak. Dan is de
enige optie meer efficientie bij de PV panelen. Bij mijn weten zitten de
beste momenteel op 22,8 % (https://sunpower.maxeon.com/int/sites/default/
files/2022-06/sp_max6_66c_res_ac_25_25_warranty_ds_en_a4_544958.pdf) .

Met multispectraal (b.v. silicium + perovskite) zal 28% wel in een
betaalbaar bereik komen.

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2022-12-19 14:50:32 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
<snip>
Post by J. J. Lodder
Post by Ruut66
[...]
Onzin. Je kan je bijvoorbeeld inkopen in een collectief,
of er een oprichten.
Daar zijn nog steeds subsidies voor.
Dan heb je helemaal geen dak nodig.
Ja, peanuts,

[...]