kolkend geluid wc
peter govaere
2007-05-27 14:14:23 UTC
Sinds een aantal maanden staat het waterniveau in ons wc een stuk lager dan
vroeger. Het waterslot wordt bij het doorspoelen "leeggetrokkend" en maakt
een kolkend (gulp-gulp-gulp....)als het zich terug vult .

Wat is er volgens jullie aan de hand en hoe los ik dit op ?
Ma®©el
2007-05-27 14:21:06 UTC
Post by peter govaere
[...]
De uitlaat van de wc komt uit op een standpijp (verticale verzamelleiding).
Boven op deze standpijp zit een beluchting (uitmondend vaak net onder de
dakpannen) die onderdruk -na doortrekken- in de standpijp voorkomt. Deze
beluchting zit dus waarschijnlijk verstopt.....
Marcel
peter govaere
2007-05-27 14:41:10 UTC
Post by Ma®©el
Post by peter govaere
[...]
Neen.... het toilet staat gelijkvloers. De leiding loopt langs het plafond
van de kelder... quasi horizontaal.
Post by Ma®©el
Boven op deze standpijp zit een beluchting (uitmondend vaak net onder de
dakpannen) die onderdruk -na doortrekken- in de standpijp voorkomt. Deze
beluchting zit dus waarschijnlijk verstopt.....
Er zit geen ontluchting op. Dit heeft echter jarenlang prima gewerkt. Ik wou
een ontluchter plaatsen. Maar omdat er tussen leiding en plafond slechts een
centimetertje ruimte is, is het niet mogelijk de ontluchter bovenop de
leiding te plaatsen.
Ma®©el
2007-05-27 15:05:06 UTC
Post by peter govaere
Post by Ma®©el
Post by peter govaere
[...]
......en komt dan uiteindelijk uit op een andere centrale of verzamel
leiding waarin zich de onderdruk bevindt en welke dus belucht moet gaan
worden....
peter govaere
Neen de horizontale leiding gaat rechtstreeks naar de septische put....
wim van bemmel
2007-05-27 15:42:35 UTC
Post by peter govaere
Post by Ma®©el
Post by peter govaere
Post by Ma®©el
Post by peter govaere
[...]
die dus onderduk bevat en geventileerd moet worden ...

Wim.
peter govaere

Wim.
Johan Geluyckens
2007-05-27 18:38:38 UTC
Post by peter govaere
Post by Ma®©el
Post by peter govaere
Post by Ma®©el
Post by peter govaere
[...]

Bij ons doet zich dat voor als de septische put vol is. Maar maanden kan je
het daarmee niet uithouden, na enkele dagen spoelt niets meer weg.
p***@telenet.be
2007-05-29 07:08:24 UTC
Post by wim van bemmel
Post by peter govaere
Post by Ma®©el
Post by peter govaere
Post by Ma®©el
Post by peter govaere
[...]
het daarmee niet uithouden, na enkele dagen spoelt niets meer weg.- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
- Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -
septische put is het probleem niet, zit lang niet vol
Baba
2007-05-29 08:28:27 UTC
Post by Ma®©el
Post by peter govaere
en maakt een kolkend (gulp-gulp-gulp....)als het zich terug vult .
Wat is er volgens jullie aan de hand en hoe los ik dit op ?
De uitlaat van de wc komt uit op een standpijp (verticale verzamelleiding).
Woon je in een huis of een flat?

In het eerste geval (huis) kan het zijn dat de standleiding naar boven
ergens geblokkeerd is. De standleiding komt ook vaak uit in een
beluchtingspijp die het dak doorgaat of in een schoorsteen eindigt. Dan kan
het zijn dta daar een vogel- of wespennest in gemaakt is.
of ooit was en is losgeschoten.

In het tweede geval kan het zijn dat een van de bovenburen een verstopping
in het riool heeft.

Ten derde kan het zijn dat je gewoon in een ander deel van je rioolstelsel
in je huis een weinig of niet gebruikte leiding hebt die wel als beluchting
werkte. Of heb je aan het rioolstelsel wijzigingen aangebracht.

Baba

n***@nomail.org
2007-05-27 19:29:57 UTC
On Sun, 27 May 2007 14:14:23 GMT, "peter govaere"
Post by peter govaere
[...]
Laatste keer dat ik dat had was de afvoer 1 meter van een wc
gedeeltelijk verstopt. (stuk NIETwcpapier in een Tstuk) Het water
zakte dan helemaal naar beneden in de pot om daarna weer langzaam
omhoog te komen.

Heb dat de afgelopen 3 jaar 2 keer meegemaakt, elke keer hetzelfde
verschijnsel.
p***@telenet.be
2007-05-29 07:10:21 UTC
Post by peter govaere
[...]
Dat dacht ik ook al. Maar je zou toch verwachten dat deze
gedeeltelijke verstopping zichzelf oplost of dat de boel helemaal komt
te verstoppen.
Post by n***@nomail.org
Het water
zakte dan helemaal naar beneden in de pot om daarna weer langzaam
omhoog te komen.
Inderdaad, dat is wat er gebeurt....