WC-pot schoonmaken
FH
2010-05-26 09:07:34 UTC
Hebben een nieuwe toiletpot, zoeen met zo'n glijbaan en dan een beetje
water. De ingang naar het riool is zichtbaar. Daar vormt zich kalkafzetting,
onderwater dus. Als ik er ontkalker in ga gooien, kan ik verwachten dat het
glazuur van de pot ook aangetast wordt. Hetzelfde met chloor, denk ik.
Groene zeep doet niets.
Hebben jullie ervaring met een product, dat wel onderwater de aanslag
weghaalt, maar niet het glazuur aantast?

Frans
Briardy
2010-05-26 09:20:41 UTC
Op 26-5-2010 11:07, FH schreef:
> [...]
> Hebben jullie ervaring met een product, dat wel onderwater de aanslag
> weghaalt, maar niet het glazuur aantast?

Wat wij doen: met een spons al het resterende water opzuigen zodat de
boel droog staat. Aantal velletjes keukenpapier met azijn doordrenken en
bovenop de aanslag leggen. Tijdje laten intrekken en misschien nog een
keer herhalen. Als de glijbaan schoon is, deze met autowas insmeren en
uitpoetsen; daardoor hecht kalk/vuil niet meer zo gemakkelijk. Kun je
proberen, blijft redelijk lang schoon. Arie
FH
2010-05-26 12:11:05 UTC
"Briardy" <***@live.nl> schreef in bericht

> [...]
> uitpoetsen; daardoor hecht kalk/vuil niet meer zo gemakkelijk. Kun je
> proberen, blijft redelijk lang schoon. Arie

Goede tip. Dank je

Frans
post2u
2010-05-26 12:50:28 UTC
"FH" <franç***@justask.invalid> wrote in message
> [...]
> Hebben jullie ervaring met een product, dat wel onderwater de aanslag
> weghaalt, maar niet het glazuur aantast?

Gla*zuur* is zuurbestendig...:)
Het wordt dus ook niet aangetast.

Groene zeep lost natuurlijk geen kalk op en zal je niet helpen.
Chloor kan geen kwaad, maar doet nada tegen kalk.

Kalkaanslag kun je met pure Viakal etc. te lijf, hardnekkige kalkresten
(zwart) waar Viakal ook niet meer helpt, pak je het best met zoutzuur aan.
Beter is het niet zover te laten komen.
Ano
2010-05-26 13:53:56 UTC

schoonmaakazijn
post2u
2010-05-26 16:13:33 UTC
"Ano" <***@ano.invalid> wrote in message

> schoonmaakazijn

Is leuk voor zeer lichte aanslag, bij serieuze aanslag geen schijn van kans.
Ook niet als je het een een jaar+ laat intrekken.....:)
Ed
2010-05-26 19:51:15 UTC
On Wed, 26 May 2010 18:13:33 +0200, "post2u" <***@post2u.invalid>
wrote:

>"Ano" <***@ano.invalid> wrote in message

>Is leuk voor zeer lichte aanslag, bij serieuze aanslag geen schijn van kans.
>Ook niet als je het een een jaar+ laat intrekken.....:)

Wel degelijk lukt dat met schoonmaakazijn, zoals hierboven al gemeld
met keukenpapier of toiletpaper erop. De kalk wordt dan zacht en is er
door voorzichtig te krappen heel makkelijk te verwijderen.

Ed
post2u
2010-05-27 00:04:22 UTC
"Ed" <***@coldmail.com> wrote in message
> [...]
> met keukenpapier of toiletpaper erop. De kalk wordt dan zacht en is er
> door voorzichtig te krappen heel makkelijk te verwijderen.

Been there, done that and it ain't gonna work....:)

De echt zwarte aanslag van jaren, krijg je niet weg met vriendelijk vragen.
Het is niet voor niets dat daar extra zware reinigingsmiddelen voor bestaan.
Wie ooit een oud verwaarloosd huis heeft betrokken en achterstallig
onderhoud heeft gepleegd, kan daar over meepraten.

Schoonmaakazijn is leuk voor de poes van je moes.
Maar wie dagenlang met een krabbertje boven een open riool wil hangen moet
dat zelf weten...:)
Wim van Bemmel
2010-05-27 02:15:26 UTC
On Thu, 27 May 2010 02:04:22 +0200, post2u wrote:

> [...]
>
> Schoonmaakazijn is leuk voor de poes van je moes. Maar wie dagenlang met
> een krabbertje boven een open riool wil hangen moet dat zelf weten...:)

Een flinke scheut zoutzuur lost de kalk op, en tast het glazuur niet aan.

Groet, salut, Wim.
Rob
2010-05-27 16:42:48 UTC
> [...]
> Wie ooit een oud verwaarloosd huis heeft betrokken en achterstallig
> onderhoud heeft gepleegd, kan daar over meepraten.

Gooi er gewoon een scheut Glorix 100% anti kalk WC POWER GEL in en een
kwartiertje later is ie weer blinkend schoon.

Zelfs wat je met azijn en antikal met geen mogelijkheid er uit krijgt
dat verdwijnt als sneeuw voor de zon.

(het is een gel met zoutzuur erin)
post2u
2010-05-27 17:46:43 UTC
"Rob" <***@example.com> wrote in message

> [...]
> kwartiertje later is ie weer blinkend schoon.
> Zelfs wat je met azijn en antikal met geen mogelijkheid er uit krijgt

The proof of the pudding is in the eating.

In een huis dat wij in Italie hebben, heb ik zoutzuur twee volle dagen
moeten laten staan voor de aanslag zich eindelijk gewonnen gaf.
Daarvoor hadden rijen 'vrijwilligers' zich met tandpasta etc., Sonicare
tandenborstels, schrapertjes, borstels en messen zich tevergeefs op de
smeertroep mogen uitleven.
Niet dus, echt helemaal noppes.
Sinds die tijd ben ik enigszins argwanend over schoonmoederproof middeltjes
uit de plaatselijke supermarkt....:)

Het is nu meteen pure zoutzuur of TNT....:)
Het laatste heeft m'n voorkeur.

Pot buiten omkeren en met een grote voorhamer de aangetaste delen uitslaan,
is ook helemaal ok.
De plaatselijke handel levert met plezier een nieuwe voor weinig...:)
*Peter*
2010-05-27 19:29:05 UTC

Waar wordt dat verkocht?
Rob
2010-05-27 20:10:09 UTC

Ik heb dat gewoon bij de Appie Happie gehaald...
*Peter*
2010-05-27 22:32:05 UTC
Op 27-05-10 22:10, Rob schreef:

> Ik heb dat gewoon bij de Appie Happie gehaald...

Okee, dankjewel.
Heb het (nog?) niet nodig voor thuis, maar kom wel eens wat aangekoekte
schijthuizen tegen ;)
bestweter
2010-05-26 20:02:16 UTC

Is uitermate geschikt om kalkaanslag te voorkomen.
Fred
2010-05-27 18:33:59 UTC
On 26 mei, 11:07, "FH" <franç***@justask.invalid> wrote:
> [...]
> Hebben jullie ervaring met een product, dat wel onderwater de aanslag
> weghaalt, maar niet het glazuur aantast?

Ik zou zeggen: gebruik een standaard toiletreiniger en dan natuurlijk
goed schrobben. Bij lichte aanslag zou dat moeten helpen.

Fred.
Fe
2010-05-28 07:18:55 UTC
Op 26-05-10 11:07, FH schreef:
> [...]
> Hebben jullie ervaring met een product, dat wel onderwater de aanslag
> weghaalt, maar niet het glazuur aantast?

Geen chloor gebruiken. Dat bleekt het vuil, maar doet verder niks.
Chloor is geen schoonmaakmiddel. En grootmoeders truukjes werken nooit.

Eerst het water weghalen door bijvoorbeeld een borstel flink heen en
weer te jitteren, waardoor het water wegspoelt. Dan een schoonmaakmiddel
erop spuiten. Er zijn bij de groothandel professionele middelen te koop,
zo'n grote 5 litertank voor niet te veel geld, gaat jarenlang mee. Hou
je wel aan de gebruiksaanwijzing, want dit zijn eigenlijk geen moddelen
voor particulieren! Vooral niet teveel doseren, dat is haast nog
slechter dan te weinig. Je kunt op internet vaak informatie downloaden,
die staat namelijk niet altijd op de fles.

Voortaan het schoonmaken bijhouden, dan heb je minder werk. Maak een
dag/week/maand/jaar-schema voor schoonmaken. Voor dagelijks of wekelijks
onderhoud: Lekker borstelen met een schoonmaakoplossing, laat het middel
een nachtje zijn werk doen en zet de borstel in de pot, dan is die de
volgende morgen ook meteen schoon.

Succes ermee.

Fe
bestweter
2010-05-28 07:50:13 UTC

Pas dan wel op bij nachtelijk gebruik...................
Fe
2010-05-28 08:58:00 UTC
Op 28-05-10 09:50, bestweter schreef:

> Pas dan wel op bij nachtelijk gebruik...................

Ja, je kunt beter wel even de moeder de vrouw inlichten...

http://www.depers.nl/opmerkelijk/480195/Vrouw-heeft-jaren-wc-borstel-in-bil.html

Fe
Briggs Stratton
2020-10-09 17:18:52 UTC
Schoonmaak azijn werkt prima. Wat ik altijd doe is een volle Waterkoker volgieten met die zooi en lekker laten koken. Wordt de Waterkoker ook mooi schoon. In de tussentijd zoveel mogelijk water uit het toilet proberen te verwijderen, en dan die kokendhete meuk in het toilet. uurtje laten staan en zelf de zwartste kalk is weg te borstelen. Ik heb dit eens in mijn leven twee keer achter elkaar moeten doen bij echt een verwaarloosde WC, maar je krijgt hem weer als nieuw, soms moet je even afwisselen tussen Chloor en Azijn, maar niet door elkaar. Het lijkt erop dat hete Azijn beter werkt nadat de toilet eerst ook een uurtje lekker veel dikke bleek heeft genoten. wel eerst alles wegspoelen.