hoe buizen leggen voor waterafvoer?
nano
2004-07-15 17:57:29 UTC
Hallo,

Volgende week ga ik een beton gieten van 18cm dik. Hierop zal dan een garage
komen. De totale opp zal ong 65m2 zijn ook het water van mijn ander dak komt
hierop. Nu in de midden van de garage zou ik een afloop willen. Ik zou
daarvoor een buis pakken van 110 mm diamater. Ook de afloop van het dak zou
ik van 110 mm nemen.
Mijn vraag is nu is dat genoeg een buis van 110mm voor een afloop van 65m2?
Rekening houdend met de afloop van dat ander dak van ong 50m2.
Ook de vraag of ik best de buizen van de afloop in de garage onder de
bewapeningsnetten moet leggen van het beton ( onder beton) of er boven
(tussen netten en bovenkant beton?

Dan heb ik nog een vraagje en dat is; wat is het beste om te doen: eerst
plastic leggen en dan beton of beton zonder plastic? Welke plastic moet dat
zijn? Het is ong 65 m2 bestaat dit in deze afmeting? Is dat van die zwarte
plastic? Of is deze daar niet goed voor?

wie geeft me raad?
--
Verwijder NOSPAM bij mail!!!!!!!!
Thanks
Blacklizard
Willem van Zeijl
2004-07-15 19:02:02 UTC
Post by nano
[...]
In Nederland is een afvoer van garagevloer niet toegestaan zonder olie en
benzineafscheider,
dit is een milieuvoorschrift. Veel garagevloeren hebben daarom geen afvoer
(die is voor uitsluitend parkeren ook niet noodzakelijk )

Post by nano
Mijn vraag is nu is dat genoeg een buis van 110mm voor een afloop van 65m2?
Rekening houdend met de afloop van dat ander dak van ong 50m2.
Totaal moet dan 115 m2 worden afgevoerd? dan is 110 mm diameter voldoende
Post by nano
Ook de vraag of ik best de buizen van de afloop in de garage onder de
bewapeningsnetten moet leggen van het beton ( onder beton) of er boven
(tussen netten en bovenkant beton?
Dat is niet aan te raden, bij een eventuele verstopping kom je er niet meer
bij
en bij een defect kun je de buis niet vervangen
Wat ook een argument is; de hemelwaterafvoerleiding is 's winters gevuld met
ijswater wat in de garage voor condens kan zorgen, je hebt dan zonder
lekkage toch water op de vloer.
Leg die afvoer dus aan in de buitenlucht buiten de garage, en in de grond op
zodanige wijze dat je er altijd bijkunt als er iets aan mankeert.
Post by nano
Dan heb ik nog een vraagje en dat is; wat is het beste om te doen: eerst
plastic leggen en dan beton of beton zonder plastic?
PVC is voornamelijk grijs en geschikt als regenwaterafvoer, je kunt de
verbindingen verlijmen met PVC lijm
het is minder UV bestendig dan polyetheen maar wel een stuk goedkoper.

Welke plastic moet dat
Post by nano
zijn? Het is ong 65 m2 bestaat dit in deze afmeting? Is dat van die zwarte
plastic? Of is deze daar niet goed voor?
Het zwarte is polyetheen, dit kun je niet plakken, het dient gelast te
worden, het is duurder dan pvc maar ook duurzamer,
het is goed UV- en chemicalienbestendig en geschikt voor zeer lage
temperaturen.

Als het alleen regenwater is zou ik pvc nemen, en de pvcleiding op afschot
zodanig monteren dat er op een vorstvrije plek een syfon in zit, zodat er
geen stank uit de afvoerpotten komt.
Die syfon moet je open kunnen maken om te ontstoppen.
Voorts het afschot in de goot en de buis zodanig kiezen dat nergens water
blijft staan 2 - 5 mm verval per strekkende meter is over het algemeen
voldoende.
nano
2004-07-15 20:26:32 UTC
Verwijder NOSPAM bij mail!!!!!!!!
Thanks
Blacklizard
Post by nano
[...]
Willem

Het probleem is dat de buizen voor de ingang van de garage zullen komen en
dus onder de grond moeten. Normaal gezien zouden ze dus ook onder het beton
moeten komen. Nu als de buizen van het hemelwater genoeg aflopen dan kan er
toch geen water blijven in staan? Hoe doen ze dat met aflopen die onder een
oprit of parking liggen?

Als ik de buizen op een bepaalde diepte steek in de grond kunnen ze dan ook
nog schade oplopen van de vorst? De Syfon zou ik vervangen door een putje te
maken dat niet te ver van de afloop is. Dus het water gaat van afloop>putje
(met overloop) en dan naar> buis die naar riolering loopt. Dus als er een
verstopping is kan ik langs daar ontstoppen.

Wat zou jij doen in mijn geval met de buizen in de grond om te beschermen
tegen vorst. De garage is eiegenlijk een carport dus ze is open vooraan. Ik
zal dus waarschijnlijk weinig last hebben van condens????!!!!!

Wat de milieuvoorschriften betreft daar zeg je zo iets. Ik weet het
eigenlijk niet of het hier in Belgie mag of niet.

Alvast bedankt

indien er nog reactie's zijn laat maar komen hé
Willem van Zeijl
2004-07-15 22:43:47 UTC
Post by nano
[...]
Daar zijn betontegels voor in de oprit, ik raad aan hiervoor afm 60 x 40 cm
te nemen,
zware kwaliteit, die rij je niet kapot.
en dan alleen maar ter plaatse van de bandensporen, die tegels wegen ca 35 a
40 kg per stuk
het is makkelijker en goedkoper dan een gestorte vloer.
Bij problemen met de leiding kun je de tegels even verwijderen en als het
verzakt
kun je ze een voudig weer op maat leggen met een beetje zand er onder.

De lichte tegels zijn alleen voor terrassen.
Post by nano
Als ik de buizen op een bepaalde diepte steek in de grond kunnen ze dan ook
nog schade oplopen van de vorst?
Schade loop je alleen maar op bij PVC als de buizen vol water staan en het
bevriest, dat veroorzaakt vervelende toestanden, want als het gaat dooien en
de vorst zit nog in de grond verstopt die ijsprop de boel nog eens.
Je hebt dan dubbel ellende: kapotgevroren afvoer en verstopping

Post by nano
(met overloop) en dan naar> buis die naar riolering loopt. Dus als er een
verstopping is kan ik langs daar ontstoppen.
Het hangt er van af, als uitsluitend regenwater afgevoerd wordt stinkt het
niet zo, je hebt alleen wat muggen bij stilstaand water in de buis. Maar als
de hemelwaterafvoer verderop aangesloten staat op de riolering waar WC's
keukens en dergelijke staan aangesloten heb je wel stank te verwachten bij
de garagedeur.
Ik zou daar zeker voorziening treffen dmv een syfon, ook al is het buiten.
het waait naar binnen toe.
Onderschat die stank niet, het is echt vies, van een klein vleugje word je
al misselijk.
Post by nano
Wat zou jij doen in mijn geval met de buizen in de grond om te beschermen
tegen vorst.
Hier houden we aan 1 meter diep = vorstvrij.
Zelfs bij de strengste winters tot nog toe, ( -25 gr C)

De garage is eigenlijk een carport dus ze is open vooraan. Ik
Post by nano
zal dus waarschijnlijk weinig last hebben van condens????!!!!!
Als de leiding in de open lucht hangt is het in orde, dan hoef je geen
voorziening te treffen,
Post by nano
Wat de milieuvoorschriften betreft daar zeg je zo iets. Ik weet het
eigenlijk niet of het hier in Belgie mag of niet.
Het hangt er van af wat je gaat doen in die garage.
Als deze gewoon voor parkeren bij je huis is, is geen olie op de vloer te
verwachten, dan hoeft ook geen afvoerput.
Ik zou dat ook niet aanraden, want als er een afvoerput is en er gebeurt een
ongelukje met olie of benzine heb je toch verontreinigde afvoer en kans op
explosie- en brandgevaar, ook elders waar het mengsel komt in de buis.
Je kunt zo'n ongelukje beter zelf opruimen met zaagsel en een
olieoplosmiddel.
Het is wel voorgekomen met een gasexplosie dat de putdeksels in de straat
gelanceerd werden en schrobputten en syfonnen in wc's leeggeblazen werden.
(Je zult daar maar opzitten !).

Is de garage voor beroepsmatige aktiviteiten dan is regelmatig olie en
benzine op de vloer te verwachten,
in dat geval is een olie en benzineafscheider verplicht en daar moet ook
administratie van bijgehouden worden en 2x jaarlijks krijg je controle van
de milieudienst. (Ik praat natuurlijk vanuit de nederlandse situatie, in
belgie kan het anders zijn)
Post by nano
Alvast bedankt
Succes ermee,
Groet, Willem
bausie.
2004-07-16 07:09:44 UTC
Post by nano
[...]
Als ik dit lees, dan raad ik je aan om het maar door een loodgieter aan
te laten leggen, want jij hebt er echt geen verstand van.
--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
nano
2004-07-16 16:02:51 UTC
Verwijder NOSPAM bij mail!!!!!!!!
Thanks
Blacklizard
Post by bausie.
Post by nano
[...]
Hallo André,

Hoe zou jij het doen? Ik zit dus met die afloop van mijn garage. Deze staat
op 40 m van de straat omdat mijn huis een Lvorm heeft. dus het water moet
langs mijn achterbouw passeren. Wat stel jij dan voor?

Graag een antwoord.
bausie.
2004-07-18 07:10:54 UTC
Post by nano
--
Verwijder NOSPAM bij mail!!!!!!!!
Thanks
Post by bausie.
Post by nano
[...]
Als je op een diepte van 40 cm begint bij de garage, en je neemt een
afschot van 1 cm per 2 meter, dan moet het wel lukken.
--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
nano
2004-07-18 09:14:54 UTC
Verwijder NOSPAM bij mail!!!!!!!!
Thanks
Blacklizard
Post by bausie.
Post by nano
--
Verwijder NOSPAM bij mail!!!!!!!!
Thanks
Post by bausie.
Post by nano
[...]
Wat was er dan mis André met dat van mij omdat je zegt dat ik er geen
verstand van heb?
40cm aan de gararge is geen probleem zenne.
Gisteren hoor ik mijn buren zeggen dat ze onder hun gras buiten een
verwarmingselement zitten hebben en dit verwarmd het hele jaar door op de
gepaste temperatuur. dat zit ong op een 50cm en daar zou het altijd 17°
zijn.
Dus als de buizen op 40 cm zitten is de kans klein dat ze vervriezen
zeker??? Of niet?
® in cirkel
2004-07-15 21:27:09 UTC
Post by nano
[...]
HI,

Als je zegt dat je de afvoer in het midden van de garage maakt neem ik aan
ergens aan de buitenkant in het midden van de dakrand.
Mijn advies, maak een uitloop aan beide zijden van de garage op 60 á 70 cm
uit de hoek. Aluminium plakstuk gebruiken, daaraan een stadse uitloop naar
rond 8 cm.
De hwa aansluiten op een rond 110 en je hebt capaciteit genoeg. De 110 rond
hoeft niet persé op afschot te liggen maar één mm per meter is ruim
voldoende. Meer afschot veroorzaakt, hoe gek dat ook klinkt eerder
verstopping dan weinig afschot. In geval van teveel afschot blijft vast
materiaal, zoals blad, in de buis liggen terwijl het water wegloopt. Het
zelfde geldt voor fecaliën riolen. Leg de 110 gerust in de beton of er
onder, zorg voor ontstoppings T stukken om de 25 meter en voorkom zoveel
mogelijk haakse bochten. En heel belangrijk, zorg dat de aansluiting op het
dichtst bijzijnde hoofdriool zonder obstructie plaats vindt. Daar ontstaan
namelijk de meeste problemen.
De beton kan zo op PVC buis gestort worden. Zorg wel dat ze tijdens het
storten niet verplaatst, lees op tegen schot gelegd worden.
Als je bedoelt of er onder de beton een plastic folie moet worden gelegd zou
ik dat wel ten sterkste adviseren omdat anders het water uit de beton in de
grond loopt en je beton veel te snel droogt. Succes

®oel
Marco Polo
2004-07-18 09:03:53 UTC
Alle wetten en regels terzijde wat NL-se toestanden betreft, maar een
afloop, hoe raar dan ook loopt best 100% horizontaal.
Vooral als het gaat om een afloop die ook wc dingetjes meevoeren moet.
Ik verklaar me nader.
Door een afwatering kan het zijn, en is het geregeld zo dat de afloop droog
komt te staan.
Daardoor gaan er resten van wc papier kleven aan de randen van de buis.
deels gaan die weg bij een volgende waterpassage, maar deel blijven er ook
weer nieuwe achter.
Zie je wat er gebeurt?
Aderverkalking in zijn mooiste vorm als voorbeeld.
Nu bij een 100 % horizontaal liggende buis staat er steeds een beetje vocht
in de buis en kan er haast geen aanhechting van papier zijn.
Dus,,,,,,, zo zie je maar, een goede afloop loopt niet altijd goed af.
® in cirkel
2004-07-18 15:29:40 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Precies wat ik zij, dus.

Maar het lijkt me beter voor de gemoedsrust van de OP dat hij het láát doen.
Je zou Baussie toch geloven zeg...........

®oel

®oel
Marco Polo
2004-07-18 17:40:24 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Zou die vakantie hem dan toch goed gedaan hebben?

;-))
Willem van Zeijl
2004-07-18 21:33:17 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Hier zit een kern van waarheid in. ( maar het was in dit geval regenwater )
Inderdaad is het zo dat als de afvoer vaste bestanddelen bevat, teveel
afschot niet goed is.
Het water stroomt er dan te snel langsheen en de vaste bestanddelen blijven
steken.
100 % horizontaal is echter niet aan te bevelen, want dat bevordert toch de
aangroei, hoe vreemd dit ook klinkt.
daar wordt ook met de binnenrioleringsbochten van Wavin rekening mee
gehouden.
vanaf een vertikale pijp naar " horizontaal" is geen 90 graden maar minder,
zodat er met het afschot reeds rekening gehouden is in de mof van de bocht,
dit ook om te voorkomen dat het niet wringt bij montage.

Voorts is er verschil tussen hemelwater en riolering.
er wordt van uit gegaan dat regenwater geen vaste bestanddelen bevat.
Dit is minder kritisch, daarom kan die wel een stukje horizontaal ( niet te
lang )
Waar hemelwaterafvoer ( dunwandig) met binnenriolering ( dikkere wand) wordt
gecombineerd
geldt de norm voor binnenriolering. De buitendiameter is aan elkaar gelijk.
De wanddikte verschilt.