Advies over elektrische systeem
D.M. Procida
2020-07-14 18:39:04 UTC
Ik wil beter begripen ons elektrische systeem.

Onze groepbak hebt een RCD aardschakelaar van 40A.

We hebben ook een groep "oven" (een fase), en een "kookgroep" (drie
fasen, 400V) voor de kookplats.

Zie foto's:

* groepbak Loading Image...
* legenda Loading Image...

Ik wil weter: is er een hoofdzekering? Waar zou het zijn?

Het website van Liander zegt we hebben "1 x 35A, Aantal fasen 1" (als ik
onze slimme meter nummer geef).

Is het duidelijke wat we eigenlijk hebben?

Dank je wel voor advies.

Daniele
J. J. Lodder
2020-07-14 19:22:22 UTC
Post by D.M. Procida
Ik wil beter begripen ons elektrische systeem.
Onze groepbak hebt een RCD aardschakelaar van 40A.
Die 40A is de max. stroom die erdoor mag.
Hij schakelt uit bij 30 mA verschilstroom.
Post by D.M. Procida
We hebben ook een groep "oven" (een fase), en een "kookgroep" (drie
fasen, 400V) voor de kookplats.
* groepbak https://www.dropbox.com/s/s63zh7yiz25o0sp/IMG_0950.jpeg?dl=0
* legenda https://www.dropbox.com/s/gx959iqdjmh3nne/IMG_0951.jpeg?dl=0
Ik wil weter: is er een hoofdzekering? Waar zou het zijn?
Ja, de zogenaamde 'gemeentezekering'.
Die zit onder verzegeling ergens onder je groepenkast.
Als je die opblaast moet je de storingsdienst bellen,
en die komt dan voorrijden. Kost ongeveer 75 euro.
Dat kan gebeuren als je een echt harde kortsluiting maakt.
Post by D.M. Procida
Het website van Liander zegt we hebben "1 x 35A, Aantal fasen 1" (als ik
onze slimme meter nummer geef).
Dat kan niet kloppen, want je hebt een drie-fase aansluiting,
met 3x230/400V.
Waarschijnlijk heb je een 3x25A aansluiting,
maar 3x35A zou ook kunnen.
Post by D.M. Procida
Is het duidelijke wat we eigenlijk hebben?
Nee, absoluut niet, je gegevens zijn onderling strijdig,

Jan
Rob van der Putten
2020-07-15 06:29:23 UTC
Hoi
Post by D.M. Procida
Is het duidelijke wat we eigenlijk hebben?
Nee, absoluut niet, je gegevens zijn onderling strijdig,
Mogelijk is de Liander database een beetje stuk.
Om het zeker te weten zou je de groepenkast moeten openschroeven en
kijken of je drie of een fase hebt.

Vr.Gr,
Rob
Rob
2020-07-15 07:35:00 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by D.M. Procida
[...]
Lijkt me niet nodig, het is overduidelijk een 1-fase systeem.
Dat de kookplaat met een meervoudige automaat is aangesloten zegt niks,
er zijn zat kookplaten die 2 groepen gebruiken maar dat wil helemaal
niet zeggen dat dat ook 2 fasen moeten zijn.
J. J. Lodder
2020-07-15 08:02:22 UTC
Post by Rob
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by D.M. Procida
[...]
Zo overduidelijk lijkt mij dat niet.
Met 35A heb je 8 kW max, en als je daarop wilt koken,
en een oven aanhebben,
en nog wat ander spul als een waterkoker misschien
ga je toch echt last krijgen van eruit vliegende stoppen.

Maar het is mogelijk, als die vierpolige automaat er alleen maar zit
om ooit als uitbreiding te dienen, en dus twee-dradig aangesloten is,
en de installatie 'voorzichtig' gebruikt wordt.

De enige oplossing is even openschroeven,
en kijken wat er echt aan die 4-polige zekeringautomaat vastzit,
en liefst ook even de spanningen meten om te zien of er echt 400V is,

Jan
Rob
2020-07-15 08:54:38 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
[...]
Wat weet jij er nou van?
Post by J. J. Lodder
Met 35A heb je 8 kW max, en als je daarop wilt koken,
en een oven aanhebben,
en nog wat ander spul als een waterkoker misschien
ga je toch echt last krijgen van eruit vliegende stoppen.
Leunstoeldeskundige...
Post by J. J. Lodder
Maar het is mogelijk, als die vierpolige automaat er alleen maar zit
om ooit als uitbreiding te dienen, en dus twee-dradig aangesloten is,
en de installatie 'voorzichtig' gebruikt wordt.
Nee hoor men gebruikt die automaat om te zorgen dat als de ene groep
van de kookplaat een overbelasting geeft, de andere meteeen ook
uitgeschakeld wordt.
Post by J. J. Lodder
De enige oplossing is even openschroeven,
en kijken wat er echt aan die 4-polige zekeringautomaat vastzit,
en liefst ook even de spanningen meten om te zien of er echt 400V is,
Laat maar lekker dicht zitten die boel, het is echt niet nodig dat
de vraagsteller gaat experimenteren zodat jouw kennis een beetje
bijgespijkerd kan worden...
J. J. Lodder
2020-07-15 10:20:22 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
[...]
Ik ben niet helderziende, zoals jij.
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
[...]
Ter informatie voor Danielle: Deze 'Rob', niet de andere 'Rob'
is een notoire ruziezoeker hier die er geen been in ziet
om onzin uit te slaan als het maar kan dienen om ruzie te zoeken.
Post by J. J. Lodder
[...]
Voor Danielle: uitleg van Nederlandse eigenaardigheden.
Na WO II moest alles opnieuw opgebouwd, en koper was duur,
en moest bovendien betaald in dure dollars.

Iedereen zocht dus naar manieren om hoe dan ook op koper te bezuinigen.
In GB koos men voor de beruchte 'ring wiring',
in FR maakte men ook 10A groepen met 1 1/2 mm^2 draad,
en in NL verordonneerde men dat alles
uitsluitend met 2 1/2 mm^2 aangelegd moest worden,
en dus met 16A gezekerd moest.
Als er 20A of 32A nodig was
dan mocht dus geen 4 mm^2 of 6 mm^2 draad gebruikt worden,
en moest het met 2 x 2 1/2 mm^2 parallel, 16A gezekerd.

Het resultaat is de typisch Nederlandse 'kookgroep',
bestaande uit 2 x 16A zekeringen parallel,
voor 2 x N (blauw) en 2 X Fase (bruin).

Vandaar dus dat je niet ongezien kan zeggen
wat er op je 4-polige automaat zit.
Het is of 2 x dezelfde fase, als 'kookgroep'
of echt 3-fase. (met meestal blauw, zwart, bruin, grijs)

Kijken is het enige wat helpt,

Jan
Rob
2020-07-15 13:02:52 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
[...]
En ook ter info: die J. J. Lodder is een leunstoeldeskundige die
niks weet van electrische installaties maar die er keer op keer
toch over gaat meepraten op grond van "het gevoel wat hij er zelf
bij heeft" en na wat aandringen wellicht op de resultaten van wat
google werk. Ga alsjeblieft niet op hem af als het gaat over serieus
advies over een electrische installatie, zoals je vraagt, want dan
ben je bij hem echt aan het verkeerde adres!
Post by J. J. Lodder
[...]
Jan, ze zegt zelf al dat het energiebedrijf zegt dat het 1x35A
is en dat hele paneel straalt "1 fase" uit dus wie ben jij om
alleen op grond van die 4-polige automaat die gewoon gebruikt wordt
om een kookgroep te beveiligen (wat je eerst hebt moeten googlen)
te gaan vertalen in een 3-fase installatie?

Echt Jan, die kookgroep zegt NIKS over het aantal fasen. En
als alle andere aanwijzingen zeggen "1 fase" dan is het gewoon 1 fase.

Vaak zijn er wel 3 fasen aanwezig op de hoofdzekering maar is er
maar 1 aangesloten, als er 3 fasen nodig zijn kun je het energie
bedrijf vragen dit om te bouwen, dat zal meestal betekenen dat er
alleen een andere meter geplaatst wordt en 2 extra hoofdzekeringen.
Echter dan moet je het paneel ook wel laten aanpassen, voor wat
betreft de aardlekschakelaar en de indeling van de groepen. Dat
doet het energiebedrijf niet.
J. J. Lodder
2020-07-15 14:56:13 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
[...]
Ruziezoeken dus.
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
[...]
Danielle zegt -en- 'drie fasen, 400V', -en- '1x35A',
en dat kan niet allebei waar zijn.
Jij, vanuit je leunstoel!, weet vanuit de verte hoe het zit.
Ik zei dat D. even moet kijken hoe het echt zit,
en waar je dat aan kan zien, en waarom.
Post by Rob
Echt Jan, die kookgroep zegt NIKS over het aantal fasen. En
als alle andere aanwijzingen zeggen "1 fase" dan is het gewoon 1 fase.
En weer de bij jou gebruikelijke strooien mannen.
Post by Rob
[...]
In NL zijn vrijwel altijd drie fasen aanwezig,
onder de verzegeling.

Jan
Rob
2020-07-15 17:34:18 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
[...]
Jij noemt dat ruziezoeken omdat je er niet tegen kunt als je eigen
voorstelling van de feiten door een ander weerlegd wordt.
Dat zie je wel als ik kom met "overduidelijk een 1-fase" en jij zegt
dan "ik ben niet helderziende". Nee, niet alleen dat, maar je weet
ook niet waar je op moet letten!! Dus zie je het niet en snap je niet
dat iemand anders het wel ziet.
En als je daarmee geconfronteerd wordt is dat "ruziezoeken".
Je zou ook kunnen zeggen "je hebt gelijk, Rob" en dan is er geen ruzie.
Mat Nieuwenhoven
2020-07-16 06:56:29 UTC
On Wed, 15 Jul 2020 16:56:13 +0200, J. J. Lodder wrote:

<snip>
Post by J. J. Lodder
In NL zijn vrijwel altijd drie fasen aanwezig,
onder de verzegeling.
Nou dat weet ik niet hoor. Ons rijtjeshuis had maar 1 fase via de
kabel, en die was origineel nog gedeeld met de buren ook. Ik vraag
hoeveel procent van de huizen nog een 1 fase kabel heeft.

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2020-07-16 08:39:30 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
<snip>
Post by J. J. Lodder
[...]
Geen idee eerlijk gezegd. Ooit ergens zoiets gelezen.
Het lijkt me ook zinnig: wat extra koper vooraf
moet goedkoper zijn dan de straat weer opgraven
en opnieuw lassen op de hoofdkabel.

Overigens is die drie fase in huis al heel oud.
Mijn opa had het al, 220V driehoek, en dus 127V lampen.
Dat was al ver voor WO II aangelegd.

Jan
Rob van der Putten
2020-07-16 09:03:48 UTC
Hoi
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
<snip>
Post by J. J. Lodder
[...]
Ons ouderlijk huis is in 1962 verbouwd. Nieuwe installatie. Elke groep
had twee smeltpatronen; Alles hing tussen twee fasen, zodat we toch 220
hadden.
Bij de overgang van 127/220 naar 220/380 is iemand langsgeweest om de
groepenkast te verbouwen.

Vr.Gr,
Rob
Maarten Carels
2020-07-16 12:59:53 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
<snip>
Post by J. J. Lodder
[...]
Dat heet ook wel 'ouwe stroom'. Vooral in Amsterdam, Centrum en andere
oude wijken. Had het toen ik vlakbij het Rijksmuseum woonde, jaren
90-00.

--maarten
Rob
2020-07-16 13:42:47 UTC
Post by Maarten Carels
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
<snip>
Post by J. J. Lodder
[...]
Ja het is iets van bepaalde wijken waar ze er al vroeg bij waren.
Ik woonde vroeger in een huis uit de jaren 30 (1933 ofzo) en dat had
gewoon 220/380. Wel 3 fasen dus en ook dat systeem dat er 3 huizen
op 1 straataansluiting zitten, maar die kregen dus wel alle 3 de fasen.
Het zal afhangen van de grootte van het huis, het zal ook voorgekomen
zijn dat op zo'n voor 3 huizen gecombineerde aansluiting ieder huis maar
1 fase kreeg.
J. J. Lodder
2020-07-17 16:42:49 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
<snip>
Post by J. J. Lodder
[...]
Zeker, in oude huizen zie je nog wel groepenkasten met een open gat.
in het 3x220V systeem waren er twee stoppen per groep nodig.
Post by Rob van der Putten
Bij de overgang van 127/220 naar 220/380 is iemand langsgeweest om de
groepenkast te verbouwen.
Van de verhalen herinner ik me dat het een heel gedoe was,
want een hele wijk moest tegelijk om.
Ze kregen gratis nieuwe 220V gloeilampen,
en de radio moest omgezet naar de 220V stand ergens achterop,
als ze op 127V liepen, en de eigenaar dat zelf niet snapte.

Allemaal heel lang geleden, maar in Belgie
schijnen ze dat nog hier en daar te hebben,

Jan
Maarten Carels
2020-07-21 09:20:20 UTC
J. J. Lodder <***@de-ster.demon.nl> wrote:
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
Huh? Als je 127/220 V hebt (zonder nul), haal ja daar in driehoek 220
uit, net als 220/380 in ster (met nul).

Dus, als je de hele boel afkoppelt, de aansluiting omzet (3 aderig voor
3 fasen naar 4 aderig voor 3 fasen plus nul), en de meter vervangt door
een nieuwe is het enige dat nog moet de bedrading in de stoppenkast
aanpassen. Op te stopcontacten staat in beide gevallen 220V (eerst met
twee spanningvoerende draden, daarna met een spanningvoerende draad plus
nul).

Verder verandert er niets...

--maarten
J. J. Lodder
2020-07-21 10:11:39 UTC
Post by Maarten Carels
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
Je hebt het niet helemaal begrepen.
Op de huisinstallatie stond 127V,
tussen nul en fase.
Dat werd omgezet naar 220V, symmetrisch tussen fase en fase.
Alle 127V gloeilampen moesten dus vervangen worden,
en radios moesten met de selectorknop achterop
omgezet van 127V naar 230V.
Apparaten die niet omgezet konden, zoals straalkacheltjes,
moesten weggegooid worden.
Alsnog omzetten van 220V symetrisch naar 220V asymmetrisch
was een volgende stap, evt later,
die wel zonder problemen voor de afnemers kon,

Jan

PS, hier heb je zo'n buizenradio.
<https://cloud10.todocoleccion.online/radios-valvula/tc/2020/03/18/21/19
7582826_195923605.jpg>
Er waren er ook met nog meer standen,
mbv meer tappen op de trafo.
Henk
Broken link
J. J. Lodder
2020-07-21 13:31:15 UTC
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Maarten Carels
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
Broken newsclient,

Jan
Henk
2020-07-21 15:32:30 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Maarten Carels
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
0000000000 3E 20 3E 20 50 53 2C 20 68 69 65 72 20 68 65 62 > > PS, hier heb
0000000010 20 6A 65 20 7A 6F 27 6E 20 62 75 69 7A 65 6E 72 je zo'n buizenr
0000000020 61 64 69 6F 2E 0D 0A 3E 20 3E 20 3C 68 74 74 70 adio. > > <http
0000000030 73 3A 2F 2F 63 6C 6F 75 64 31 30 2E 74 6F 64 6F s://cloud10.todo
0000000040 63 6F 6C 65 63 63 69 6F 6E 2E 6F 6E 6C 69 6E 65 coleccion.online
0000000050 2F 72 61 64 69 6F 73 2D 76 61 6C 76 75 6C 61 2F /radios-valvula/
0000000060 74 63 2F 32 30 32 30 2F 30 33 2F 31 38 2F 32 31 tc/2020/03/18/21
0000000070 2F 31 39 0D 0A 3E 20 3E 20 37 35 38 32 38 32 36 /19 > > 7582826
0000000080 5F 31 39 35 39 32 33 36 30 35 2E 6A 70 67 3E 0D _195923605.jpg>
0000000090 0A 3E 20 3E 20 45 72 20 77 61 72 65 6E 20 65 72 > > Er waren er
00000000A0 20 6F 6F 6B 20 6D 65 74 20 6E 6F 67 20 6D 65 65 ook met nog mee
00000000B0 72 20 73 74 61 6E 64 65 6E 2C 0D 0A 3E 20 3E 20 r standen, > >
00000000C0 6D 62 76 20 6D 65 65 72 20 74 61 70 70 65 6E 20 mbv meer tappen
00000000D0 6F 70 20 64 65 20 74 72 61 66 6F 2E 0D 0A 3E 20 op de trafo. >
00000000E0 0D 0A 3E 20 42 72 6F 6B 65 6E 20 6C 69 6E 6B 0D > Broken link

De link bevat een harde <CR> en dat betekent dat niemand hem kan
openen door erop te klikken.

Ik kan alle links openen, behalve deze.
jjge
2020-07-21 18:06:19 UTC
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Maarten Carels
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
Je kunt zo'n link gewoon gebruiken: selecteer beide delen met de muis,
en dan start je de webborwser en je voegt gewoon de complete link in als
adres. De CR wordt genegeerd.
Je mist trouwens niet zo veel aan deze link: er staan wat oude radios
in, maar wat je natuurlijk echt wilt zien is de achterkant. Daar zat
toentertijd een "spanningscaroussel" waarmee je de netspanning die je
had, kon uitkiezen. Ik heb nog even gekeken of er nog eentje in mijn
rommelkist zit (ik ben ook zo'n oude knar), maar dat lukt niet zo snel :-(
J. J. Lodder
2020-07-21 19:45:30 UTC
Post by jjge
Post by J. J. Lodder
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Maarten Carels
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
0000000000 [snip]
[...]
Kan ook, als je newsclient maar half bain-dead is.
Post by jjge
Je mist trouwens niet zo veel aan deze link: er staan wat oude radios
in, maar wat je natuurlijk echt wilt zien is de achterkant.
Eh? Je hebt kennelijk niet gekeken.
Het plaatje is van een open achterkant,
met een twee standen 'caroussel', 127V en 220V.
Post by jjge
[...]
Er waren er met meer standen, tot zes toe, van 110 tot 245V.
Hier vind je de Philips documentatie van zo'n ding,
<https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/voedingstrafo/Ph-trafos.pdf>
met bedradingsschema van de spanningscaroussel.

Jan
J. J. Lodder
2020-07-21 19:45:30 UTC
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Maarten Carels
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
Een niet brain-dead newsclient kan URLs die tussen < > staan openen,
ook als er onderweg harde returns instaan.

Dit alles geheel in overeenstemming met de oorspronkelijke specificatie
voor URLs van Tim Berners-Lee himself,

Jan
Henk
2020-07-21 19:57:24 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Maarten Carels
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
Dat geeft weer andere problemen. Waarom laat je die <CR> niet weg,
probleem opgelost.
J. J. Lodder
2020-07-21 20:16:55 UTC
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by J. J. Lodder
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Maarten Carels
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
0000000000 [snip] > Broken link
[...]
Dat is tegen de regels van usenet, wrap to 72 characters.
Waarom zou de hele wereld zich aan de gebreken
van jouw hersendode newsclient aan moeten passen?

Jan
Alex Plantema
2020-07-21 22:46:48 UTC
Post by J. J. Lodder
Dat is tegen de regels van usenet, wrap to 72 characters.
Waarom zou de hele wereld zich aan de gebreken
van jouw hersendode newsclient aan moeten passen?
Of je post hem op één regel: Loading Image...
Alex.
Rob van der Putten
2020-07-22 05:40:47 UTC
Hoi
Post by J. J. Lodder
Dat is tegen de regels van usenet, wrap to 72 characters.
Waarom zou de hele wereld zich aan de gebreken
van jouw hersendode newsclient aan moeten passen?
Of je post hem op ��n regel: https://cloud10.todocoleccion.online/radios-valvula/tc/2020/03/18/21/197582826_195923605.jpg
Maar dit heeft weer een charset probleem.

Vr.Gr,
Rob
Henk
2020-07-22 10:15:09 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by J. J. Lodder
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Maarten Carels
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
Vrijwel alle nieuwsprogramma's wrappen de output, maar niet in de
bron. Die wordt door de jouwe verkracht.

D.M. Procida
2020-07-15 16:41:51 UTC
Post by Rob van der Putten
Post by D.M. Procida
[...]
Mysterie opgelost, ik denk (misschien/ik hoop).

Onder het deksel, de drie-fase groep heeft alleen een neutrale en een
live verbinding vanaf de meter, en twee bruggen (dat klopt? koperen
verbindingen) tussen de klemmen.

Zo, ik denk we hebben intern bedrading klaar voor drie-fasen, maar niet
geleverd vanaf de meter.

Liander lijkt correct.

Volgende vraag; zonder de Liander meter te upgraden, is dit systeem
genoeg voor:

Bestande (alle werken met de systeem nu):

* oven
* kookplaats
* vasmaschine
* koolkast

Nieuwe:

* magnetron
* vaatwasser

Misschien een goed idee de meter om te upgraden in elk geval.

Bedankt,

Daniele
Rob van der Putten
2020-07-15 16:47:48 UTC
Hoi
Post by D.M. Procida
Post by Rob van der Putten
Post by D.M. Procida
[...]
Tel de vermogens even op, dat weet je of het blijft werken.
Houd hierbij een marge aan, bv voor de stofzuiger.

Vr.Gr,
Rob
Rob
2020-07-15 17:31:56 UTC
Post by D.M. Procida
[...]
Nee dat is geen drie-fase groep, dat is een "kookgroep", gewoon 1 fase
maar dan met 2 schakelaars en 2x2 draden naar de kookplaat, die schakelaars
zijn gekoppeld.
Het is een element wat ook in een 3-fasen groepenkast gebruikt wordt
maar in dit geval is het gewoon 1 fase.
Post by D.M. Procida
[...]
Voor die spullen heb je aan die 35A wel genoeg want het wordt nooit
allemaal samen gebruikt. Wil je naar 3x25A dan moet de groepenkast
nog wel aangepast worden want je hebt maar 1 enkelfasige aardlek en
dat zullen er 3 moeten worden (of een 3-fasige) en dan de groepen
splitsen en verdelen over de fasen. Anders ga je er op achteruit
omdat je per fase maar 25A hebt. 3x35A kan maar is veel duurder.
J. J. Lodder
2020-07-15 19:10:43 UTC
Post by D.M. Procida
Post by Rob van der Putten
Post by D.M. Procida
[...]
Klopt. Een kookgroep dus.
Er horen twee blauwe en twee bruine draden te zijn, in en uit
de blauwe in parallel, op een punt,
de bruine op twee verschillende polen.
Post by D.M. Procida
Zo, ik denk we hebben intern bedrading klaar voor drie-fasen, maar niet
geleverd vanaf de meter.
Liander lijkt correct.
Zeker.
Post by D.M. Procida
[...]
Het kan, als je er verstandig mee omgaat,
dus niet alles tegelijk aanzet.
Het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel vermogen je kookplaat opneemt.
De grotere nemenalleen al 32A.
Pas ook op met stofzuigers enzo,
omdat die een veel sterkere aanloopstroom trekken.
Post by D.M. Procida
Misschien een goed idee de meter om te upgraden in elk geval.
Ben je zo een duizendje aan kwijt.
Een drie-fase kast moet verplicht een hoofdschakelaar erbij hebben,
en ook extra aardlekschakelaars, en extra groepen.
En Liander rekent ook een fors tarief.

Het hangt er ook nogal vanaf hoelang je er denkt te blijven wonen,

Jan
Maurice
2020-07-15 09:27:52 UTC
Post by D.M. Procida
[...]
Kun je een foto plaatsen van je slimme meter (de EAN-code voor de zekerheid
even blurren). Daarop moet eenduidig staan wat je hebt.

Er zijn hele volksstammen die elektrisch koken op 1x35A, dat is echt geen
probleem.
En de 4-polige automaat kan best met 2xF + 2xN zijn aangesloten. Neemt
wat meer ruimte in dan de meer gebruikelijke manier met 2 gekoppelde
automaten, maar werkt net zo goed.

Kortom: op deze foto's kun je niet zien of je een 1-fase of 3-fase
aansluiting hebt.

De boel openmaken om te kijken is op zich niet gevaarlijk zolang je weet
wat je doet en niet gaat lopen porren met ongeïsoleerd gereedschap, maar
er is altijd een kleine kans dat er iets losschiet. Dus als je het niet
vertrouwt, laat de kast dan maar beter dicht.

groeten,
Maurice
Mat Nieuwenhoven
2020-07-15 09:36:13 UTC
Post by D.M. Procida
[...]
IK kan me haast niet voorstellen dat een kookplaat het met 1 fase kan
doen, maar als Liander zegt 1 x 35A dan is dat vrijwel zeker zo. En
inderdaad, de hoofdzekering zit buiten de groepenkast, bij oudere
installaties is het een grijs metalen huisje, voor 3 fasen veel
groter dan voor 1 fase. en bij moderne installaties een gecombineerde
schakelaar/zekering per fase.

Je kunt echter fors geld besparen door zowel aansluiting als
meterkast om te laten bouwen naar 3 x 25A (dus 3 fasen), als met 3
fasen geen gebruiker meer trekt dan 25A. 1 of 3 fasen maakt niet uit,
wel meer dan 25 A. Ik dacht dat het honderden euro's per jaar kan
schelen (kijk liander.nl voor tarieven). De aansluiting zelf laten
omzetten kost iets van 280 euro, maar dat is tot de groepenkast. Die
groepenkast zelf moet dan ook omgebouwd worden om de last over 3
fasen te spreiden. Dat moet je door een officiële
elektricien/installateur laten doen, wegens garantie en verzekering.
Bij ons is eerst de groepenkast gedaan, daarna de aansluiting zelf
(van 1x25 naar 3x25). Liander kon het zo aansluiten.

Maar misschien is inderdaad je groepenkast al 3 fasen intern.

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2020-07-15 10:42:42 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by D.M. Procida
[...]
Dat is misschien ooit zo geweest, maar niet meer zo.
1-Fase tot 40A en 3x25A kost hetzelfde, aan vastrecht.

Jan
Mat Nieuwenhoven
2020-07-15 14:10:11 UTC
On Wed, 15 Jul 2020 12:42:42 +0200, J. J. Lodder wrote:

<snip>
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by D.M. Procida
[...]
Ik zie het nu ook, had eroverheen gelezen.
Op

https://www.liander.nl/sites/default/files/Tarieven_voor_aansluiting_e
n_transport_elektriciteit_huish_en_zak_kleinverbruik_per_1-1-2020_V1_3
.pdf

zie je dat 1 fase > 10A (dus ook 35A en 40A) en 3 fasen 25A dezelfde
prijs hebben.

Dus ombouwen naar 3x25A gaat Daniele geen geld besparen.
Rob/Jan, dank voor de correcties.

Mat Nieuwenhoven
Rob
2020-07-15 13:18:19 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
IK kan me haast niet voorstellen dat een kookplaat het met 1 fase kan
doen, maar als Liander zegt 1 x 35A dan is dat vrijwel zeker zo.
Een kookplaat heeft normaal gesproken 2 groepen (4 aansluitingen) om
twee keer 16A af te kunnen nemen, maar die kunnen best van dezelfde
fase komen. 3 fasen heb je eigenlijk alleen echt "nodig" voor grote
motoren enzo die deze 3 fasen gebruiken voor verschillende wikkelingen,
anders kun je net zo goed 1 fase nemen met meer stroom. En dat doet
men dus meestal ook in huishoudens.

I.t.t. wat veel mensen (ook Lodder) denken is een 35A zekering niet een
soort magisch ding wat bij 35.1 A doorslaat. Bij toepassingen waarbij
er meestal weinig en soms veel stroom afgenomen wordt (meer dan 35A maar
minder dan bijv 50A) zal een dergelijke zekering zeker niet doorbranden.

Als je dus bijvoorbeeld 4 kookplaten van 2000W aan zet en dan nog even de
1500W waterkoker erbij om een kopje thee te maken dan zal deze zekering
beslist niet doorslaan!

1x35A is even duur als 3x25A, dus als je er genoeg aan hebt hoef je
het daarvoor niet te laten omzetten maar wel kun je met 3x25A meer
afnemen. Maar goed zoals ik ook al zei moet je dan wel de groepenkast
laten aanpassen.
D.M. Procida
2020-07-20 10:01:40 UTC
Post by D.M. Procida
[...]
Bendankt voor de antwoorden en de discussie, het was behulpzaam.

Iemand geeft me voogesteld een stopcontact, voor twee apparaten, dat kan
automatisch voorkomen dat een apparaatstrom trekt, waneer het andere is
al doen. Voorbeld: kookplats en vaatvasser.

Bestaat er zoiets? Hoe heet het?

Daniele
Rob
2020-07-20 12:52:52 UTC
Post by D.M. Procida
Post by D.M. Procida
[...]
Dat bestaat wel, voor het combineren van een wasmachine en droger op
een enkele 16A groep, maar ik betwijfel of je dat nodig hebt. Met
die 1x35A moet het best mogelijk zijn die 2 apparaten tegelijk te
gebruiken.
J. J. Lodder
2020-07-20 14:03:19 UTC
Post by D.M. Procida
Post by D.M. Procida
[...]
Zeker, en met diverse namen, bv combischakelaar.
Dit is er eentje, en redelijk geprijsd.
Met enig geduld geeft google er wel meer.
<https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/installatiemater
iaal/sanitair/wasmachines/wasmachine-accessoires/sencys-combiregelaar-wa
smachine/droger/boiler-./5360532>

Er is een -maar- aan die dingen: niet iedere wasdroger/vaatwasser
kan ertegen als de stroom tijdens het draaien een tijdje uitgezet wordt.
De electronische kunnen dan uit hun programma vallen.

Je kan dat uiteraard simpel testen
door de stekker er een tijdje uit te trekken
als hij loopt, en te kijken of hij daarna gewoon verder gaat.
Met andere apparaten als close-in boilers
heb je dat probleem natuurlijk niet.

Jan

PS Er bestaan ook handmatige omschakelaars.