CV condensafvoer aansluiten op Ikea Sifon
Peter van de Hoef
2020-11-14 11:44:07 UTC
Beste mensen,

Ik ben een Ikea keuken aan het plaatsen en wil de condens-afvoer van de CV-ketel, die boven het aanrecht hangt, aansluiten op de vaatwasser/wasmachine-aansluiting. Is dit mogelijk? En is dit verstandig? Ik weet nog niet of ik hier de juiste slang voor kan vinden. Met aan de ene kant de mogelijkheid om 'm op de CV-ketel aan te sluiten en aan de andere kant de mogelijkheid om 'm op de wasmachine afvoer aan te sluiten.

Bij voorbaat dank!

Groet, Peter
Gerard
2020-11-15 12:31:04 UTC
Post by Peter van de Hoef
[...]
Met de juiste slang/buis helpt bijv. Warmteservice je wel.
Als je CV een aluminium warmtewisselaar hebt ,zet er dan wel een extra
sifon tussen. Er komt een hoop aluminium oxide uit zo'n ketel en dat kan
een vervelende verstopping veroorzaken. Tijdig het extra sifon legen
voorkomt dat.

Met vriendelijke groet,

Gerard
Peter van de Hoef
2020-11-15 13:16:42 UTC
Hallo Gerard,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb een CV ketel van het merk Intergas Kombi Kompakt HRE 24/18A CW3. Ik heb geen idee of die een alluminium warmtewisselaar heeft.

Die tweede sifon sluit ik dan weer aan op de "hoofd"-sifon neem ik aan. Ik heb begrepen dat twee sifonnen naar één afvoer niet zo'n goed idee is omdat de ene sifon dan de andere kan leegzuigen o.i.d.

Groet, Peter
Gerard
Gerard
2020-11-15 16:27:18 UTC
Post by Peter van de Hoef
Bedankt voor je antwoord. Ik heb een CV ketel van het merk Intergas Kombi Kompakt HRE 24/18A CW3. Ik heb geen idee of die een alluminium warmtewisselaar heeft.
Ja, hoor. Ik heb een 36/24, en die heeft het, dus zal wel.
Post by Peter van de Hoef
Ik heb begrepen dat twee sifonnen naar één afvoer niet zo'n goed idee is omdat de ene sifon dan de andere kan leegzuigen o.i.d.Dat zou ik niet weten...
Mijn ketel heeft een intern sifon (links onderin en van buitenaf
zichtbaar en doorzichtig). Dat kun je ook in de gaten houden voor
aluminium oxide. Een extern sifon is wat makkelijker toegankelijk.

Met vriendelijke groet,

Gerard
Ruut66
2020-11-16 09:10:53 UTC
Post by Peter van de Hoef
[...]
Al2O3 is een polaire molecule maar toch is het niet oplosbaar omdat de coulombse
krachten in het rooster kleiner zijn dan de dipoolkrachten van H2O. Verder is aluminium
een amfotere stof welke zowel op zure als basische stoffen reageert.
Je zou dus kunnen experimenteren met wekelijks een scheutje zoutzuur of loog [niet
allebei tegelijk] toe te voegen aan je kunststof sifon. Is dat te heftig dan kun je verdunnen
dan wel azijnzuur of soda gebruiken.

Mat Nieuwenhoven
2020-11-16 18:16:42 UTC
Post by Ruut66
Post by Peter van de Hoef
[...]
Werkt zoiets als HG ontstopper met dat aluminiumoxide?

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2020-11-17 09:40:00 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Ruut66
[...]
Wat is er tegen gewoon even openschroeven en leegmaken?
Die ontstoppers zijn hier een middel dat erger is dan de kwaal.
Waarom het milieu verontreinigd als dat helemaal niet nodig is?

Jan
Ruut66
2020-11-17 10:20:18 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Ruut66
[...]
Vanzelf: Maar het publiek heeft te maken met huishoudens waar er nauwelijks
de vaardigheid of kennis bestaat hoe en wanneer dat nodig is.
Dan kom je uit op de makkelijker oplossingen en als het een tijdje
vergeten is moet zo'n sifon toch los.

Maar waarom aluminium waar andere ontwikkelingen op zich laten wachten?

J. J. Lodder
2020-11-17 10:53:19 UTC
Post by Ruut66
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Ruut66
[...]
Daar wordt dus ingedramd dat je een onderhoudscontract moet sluiten
omdat je anders ineens midden in de winter in de kou zit.
Vaak zit dat vanzelf verplicht in 'servicekosten',

Jan
Mat Nieuwenhoven
2020-11-17 11:39:34 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Ruut66
[...]
Ontzettend veel werk. De sifon van de CV zit op een ongelukkige plek.

Mat Nieuwenhoven

Rob
2020-11-15 17:21:26 UTC
Post by Gerard
Post by Peter van de Hoef
[...]
Een extra sifon maakt het juist slechter!
Ik heb ook zo'n ketel en inderdaad loopt de sifon vol met troep en
dat blijft er onder in liggen omdat er zo weinig water uit de ketel
komt en uiteindelijk is de sifon verstopt en moet je die schoon maken.

Maar als je de boel laat uitkomen op de sifon van de gootsteen dan
loopt daar wel de hele tijd water door van je normale keuken gebruik
en dan raakt ie niet verstopt.
Peter van de Hoef
2020-11-15 22:32:29 UTC
Post by Rob
[...]
Klinkt logisch. Maar als er zoveel troep uit de CV-ketel komt is het dan wel verstandig om de condensafvoer op zo'n "tuitje" aan te sluiten dat voor de vaatwasser of wasmachine bedoeld is? De diameter daarvan is zo'n 15mm. Ik moet sowieso nog even uitzoeken of ik een slang kan vinden die hier geschikt voor is.
Groet, Peter
Rob
2020-11-16 08:59:51 UTC
Post by Peter van de Hoef
Post by Rob
[...]
Je moet natuurlijk zorgen dat het in een keer door kan lopen.
Als het onvermijdelijk is dat de buis uit de CV met een boog naar
beneden loopt en dan weer omhoog de afvoer in dan gaat het niet
werken nee, want dan komt die buis vol te staan met troep en
uiteindelijk raakt die verstopt.
Tenminste als je er niet zo nu en dan een scheut water doorheen
gooit met een gieter ofzo.
Iets wat ik ook met mijn sifon moet doen anders komt die ook dicht
te zitten en vind ik op een dag een plas water in de CV kast.
(men heeft de boel niet waterdicht op elkaar aangesloten, dus het
afvoerbuisje van de CV zit "losjes" in een buis naar de afvoer loopt
zodat er daar lucht in kan)
J. J. Lodder
2020-11-17 09:40:00 UTC
Post by Peter van de Hoef
Post by Rob
[...]
Iedere PVC of polytheen slang is goed.
Kijk even op de tuin- of aquarium afdeling
van je vriendelijke bouwmarkt.
Hornbach bijvoorbeeld verkoopt slang op lengte vanaf de rol,
ook per delen van meters.

Neem liefst een transparante,

Jan
J. J. Lodder
2020-11-17 09:40:00 UTC
Post by Gerard
Post by Peter van de Hoef
[...]
Overdrijven is ook een kunst.
Er komen echt geen bakken water uit zo'n condensator,
vergeleken met een vaatwasser.
Bovendien heeft zo'n ketel normaal gesproken
van zichzelf al een sifonnetje, en dat wordt als je een
onderhoudscontract hebt helemaal vanzelf geleegd,