Is druppelberegening vorstbestendig?
J. J. Lodder
2021-11-23 10:44:27 UTC
Om water te besparen zou ik in de voortuin ipv sproeien willen beregenen
met druppelslang. Maar is zo'n druppelslang die gewoon op de grond ligt
wel bestand tegen vorst? Je kunt hem niet aftappen.
Geen probleem, als je de bewateringscomputer,
drukregelaar enz. maar binnenhaalt en de kraan aftapt.
Volgend voorjaar alles even nalopen,
want er kunnen druppelaars uit de slang gevroren zijn.
Je ziet vanzelf waar het spuit.

Maar als je je echt zorgen maakt
kan je het systeem natuurlijk doorblazen,

Jan
GeeKaa
2021-11-23 17:05:40 UTC
Om water te besparen zou ik in de voortuin ipv sproeien willen beregenen
met druppelslang. Maar is zo'n druppelslang die gewoon op de grond ligt
wel bestand tegen vorst? Je kunt hem niet aftappen.
Mat Nieuwenhoven
Geen probleem ligt hier al heel wat jaren en doet het ieder voorjaar
weer als vanouds.
Inderdaad wel de "computer" binnen halen.
Groet, Gerard.
Mat Nieuwenhoven
2021-11-26 05:50:14 UTC
[...]
Heren, dank voor de antwoorden. Ik ga ervoor.

Mat Nieuwenhoven
Izak van Langevelde
2021-11-26 09:32:30 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Dan wor je lekker nat!
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-11-26 10:30:02 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Daarvoor moet je dronder...

Jan
Mat Nieuwenhoven
2021-11-27 10:51:57 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Inderdaad, als je met tuinonderhoud met de schop door de slang gaat, en
het niet meteen merkt. Ik spreek uit ervaring, al werd ik net niet
nat. :-)

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2021-11-27 12:22:28 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Ik sprak gisteren een hovenier, die heeft als 10 jaar zelf dat systeem
liggen en nog nooit vorstschade gehad.
Geen schade, maar ongetwijfeld wel wat opnieuw vastzetten.
Overigens, het is maar een tip,
maar het kan helpen als je een plug in het nu open begin draait
of er een plastic zakje omheen doet
om te voorkomen dat er vuil in het systeem raakt,

Jan
Mat Nieuwenhoven
2021-12-01 16:13:54 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Dat speelt bij mij niet. De slang wordt aangesloten op zo'n Y-verdeler op
de buitenkraan. Ik zal beide kraantjes op de verdeler open laten staan na
het aftappen, want dan is er ook verbinding met de buitenlucht, zonder
mogelijkheid van vervuiling (de tweede uitgang is meestal niet
aangesloten).

Mat Nieuwenhoven