scharnier uit hout getrokken
arne van theemsche
2009-10-30 17:49:07 UTC
Allen,

ik heb een hoek-instapkas, waarvan 1 deur de bovenste scharnier uit de
zijwand gekomen is (gaten waar vijzen in zitten zijn precies uitgehold,
en vijzen hebben dus geen grip meer).

Hoe los ik dit best op? Vijzen en gaten vullen met houtlijm? een langere
vijs zoeken?

groetjes
arne
bestweter
2009-10-30 18:04:01 UTC
Post by arne van theemsche
[...]
Gaten van 6 of 8 mm dwars op het uitgeholde schroefgat boren en daar
passende deuvels in lijmen.
Door het schroefgat de deuvel voorboren (boormaat afhankelijk van de maat
van de schroef).
jeroentje
2009-10-30 19:34:42 UTC
Post by arne van theemsche
[...]
Lucifer met wat hout lijm in het gaatje stoppen. Schroeven er weer in
draaien en het zaakje zit wel weer even.

Jeroentje
*Peter*
2009-10-30 20:17:14 UTC
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Soms ben je een verschrikkelijke knoeier! ;-)
Is het teveel moeite om even een passend pennetje te steken en dat met
wat lijm in die uitgelubberde gaatjes te tikken?
post2u
2009-10-30 20:28:52 UTC
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Feitelijk, is twee keer in het uitgelubberde gat rochelen al
voldoende....:))

Het voorstel van strak uitboren en met constructielijm een goed passende
deuvel te lijmen, kan mij nog het meest bekoren.
En meteen een tweede hoge scharnier plaatsen, lijkt mij in de gemelde
situatie ook niet verkeerd.
Izak van Langevelde
2009-10-31 01:26:43 UTC
Post by post2u
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Moet er even iemand twee keer in jouw uitgelubberde gat komen rochelen?

(Heren, het taalgebruik)
Grinnikend door het leven...
*Peter*
2009-10-31 10:04:21 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by post2u
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Lijkt me niet, dit is een doe-het-zelf-groep.
Laat hem maar lekker tobben...
post2u
Fijn dat Tafeltje-Dek-Je, je kunstgebit toch nog heeft teruggevonden.
jeroentje
2009-10-30 21:08:15 UTC
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Wel een heel hard oordeel hoor. Praktijk wijst bij mij uit dat je
hiermee 99% van de gevallen op kan lossen. Wat je eigenlijk doet is de
hout schroef opzij drukken tegen het orginele hout. Hier op krijgt de
schroef weer genoeg grip.

Tuurlijk kan je gaan modderen met uitboren en dokken en dergelijke.
Meestal bereik je er niets mee omdat je in kops hout schroeft. Als je
echt wilt knoeien neem dan shell kit en plak de hele zooi vast. Plak
dan ook de deur dicht. :-))))

Jeroentje beroeps (knoeier volgens die andere) :-)
bestweter
Ook als je een deuvel dwars op het schroefgat plaatst ?
Bert
2009-10-30 21:35:40 UTC
Post by jeroentje
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Als je met proppenboor de goede prop maakt, dus geen deuvel gebruikt,
draai je de schroef niet in kopshout. Een proppenboor werd en wordt
waarcshijnlijk nog, onder andere gebruikt bij de bouw van houten
schepen. Daarmee werden de schroefgaten afgedicht. Daarna alles glad
afwerken en je kunt het hout blank lakken zonder dat zo'n gat nog
opvalt.

Bert
*Peter*
2009-10-31 00:19:59 UTC
Post by Bert
Post by jeroentje
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Ik heb vaak met dat spul gewerkt, maar dat is een beetje hetzelfde als
olifantenmest gebruiken in een muggentuintje. Voor sommige formaten zul
je zelfs eerst de sponning moeten uitfrezen! ;-)))))))))))))
Shadowfax
2009-10-31 07:14:57 UTC
Post by *Peter*
Post by Bert
Post by jeroentje
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Proppenboren zijn er al vanaf een mm of 5, maar veel makkelijker is om even
zelf een propje te steken met een beitel en met wat lijm in het gat te
stoppen. Zo zuiver hoeft het nu ook weer niet omdat de schroef die je er inzet
toch het hout tegen de kanten drukt.
Shadowfax
*Peter*
2009-10-31 10:13:41 UTC
Post by Shadowfax
Post by *Peter*
Post by Bert
Post by *Peter*
[...]
Tsja, het is handig slikken, als er goed wordt voorgekauwd!

En wat die proppenboren betreft: Die zijn in kleine formaten vooral te
ondiep om een lubberend gat geschikt te maken voor een pakkende schroef.
Bert
2009-10-31 15:28:58 UTC
Post by Shadowfax
Post by *Peter*
Post by Bert
Post by jeroentje
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Ja dat gaat wel, maar het probleem was dat je dan
in kopshout schroeft en dat voorkom je metb een
proppenboor.

Bert
Shadowfax
2009-10-31 15:49:09 UTC
Post by Bert
Post by Shadowfax
Post by *Peter*
Post by Bert
Post by jeroentje
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Geen timmerman die hiervoor een proppenboor gebruikt.
Shadowfax
Bert
2009-11-02 10:07:47 UTC
Post by Shadowfax
Post by Bert
Post by Shadowfax
Post by *Peter*
Post by Bert
Post by jeroentje
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Dus daarom deugen ze niet? :-)

Bert
*Peter*
2009-11-02 11:23:52 UTC
Post by Bert
Post by Shadowfax
Post by Shadowfax
Post by *Peter*
Post by Bert
[...]
;-)))))))))))))
[...]
Ze deugen inderdaad niet voor dit werk, omdat die proppen nogal krimpen.
Ze zijn ook te kort voor dit doel.
Proppen gebruik je voor de mooie afwerking van schroef- en
boutbevestiging, maar nooit in een constructie.
Bert
2009-11-03 16:05:56 UTC
Post by *Peter*
Post by Bert
Post by Shadowfax
Post by Bert
Post by Shadowfax
Post by *Peter*
Post by Bert
[...]
Proppen kun je ook lang genoeg boren. Het zijn
geen dunne schijfjes. Ze worden inderdaad in
onder ander de scheepsbouw gebruikt voor een
mooie afwerking, maar ook daar mogen ze niet
krimpen!

Bert

Bert
post2u
2009-11-03 16:22:59 UTC
"Bert" <***@telfort.nl> wrote in message news:***@telfort.nl...
[...]
Je kunt de prop zelf niet langer boren, dan de binnenkant van een
proppenboor diep is.
En dat is niet erg veel....:)

Met de nerf dwars op de boorrichting heeft het weinig sterkte.
Een lange prop zul je op de draaibank moeten maken, veel zin heeft het niet.

In de context van de topicstart, is deze 'oplossing' zwaar
"over-the-top"....:))
*Peter*
2009-11-03 19:47:53 UTC
Post by *Peter*
Post by Bert
Post by Shadowfax
Post by Shadowfax
Post by *Peter*
Post by Bert
[...]
Zoals ik al eerder schreef, heb ik er nogal wat mee gewerkt.
Het is gewoon hout, het krimpt dus ook... ;-)
En ja, het was in de scheepsbouw, nog ouderwets met pek en zo... :_D

Maar kort en goed: onverstandig om die te gebruiken om een uitgelubberd
schroefgat mee op te knappen.
*Peter*
2009-10-31 00:17:21 UTC
Post by jeroentje
Post by *Peter*
Post by jeroentje
[...]
Ik ben zomaar met je eens, dat deuvels nóg erger zijn, vanwege dat kopse
hout. Maar dat ordentelijk gestoken pennetje is toch kwalitatief van een
hogere rang dan die knoeilucifer van jou!

En wat vastplakken betreft: als je het niet verder vertelt, wil ik je
wel vertellen, dat ik ooit kantelaafscharnieren ten einde raad in het
kozijn heb vastgelijmd met Polymax en daarna nooit meer problemen heb
gehad met die zakkende deur! Maarre: Niet verder vertellen, hé! ;-)
Izak van Langevelde
2009-10-31 01:24:29 UTC
Post by *Peter*
Post by jeroentje
Post by *Peter*
Post by jeroentje
[...]
We gaan weer lekker...
Grinnikend door het leven...
Johannes Kingma
2022-03-26 08:56:10 UTC
Post by jeroentje
Post by *Peter*
Post by jeroentje
[...]
Ik ben zomaar met je eens, dat deuvels n�g erger zijn, vanwege dat kopse
[...]
op naar de winkel voor wat Polymax. Bedankt voor de tip!

J. J. Lodder
2009-10-30 20:10:03 UTC
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Lucifershoutjes zijn daar (want geimpregneerd met parafine)
bij uitstek ongeschikt voor.

Prober het eens met borrelhap prikkers,
als je toch wilt prutsen,

Jan
*Peter*
2009-10-31 00:22:20 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Nah, als beroepsknoeier heb ik natuurlijk vaak met lucifers geklooid en
er nooit problemen van ondervonden.
Maar inderdaad geen enkele lucifer gebruiken, maar zoveel lucifers in
dat gaatje prakken, als er, met lijm als glijmiddel, in willen.
Shadowfax
2009-10-31 07:26:44 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Nee, niet geimpregneerd met parafine, de parafine zit alleen in de kop.
Shadowfax
J. J. Lodder
2009-10-31 08:38:39 UTC
Post by Shadowfax
Post by J. J. Lodder
Post by jeroentje
Post by arne van theemsche
[...]
Is onjuist.
Probeer maar eens hoe goed
een niet geparfineerd houtje
(van dezelfde maat) wil branden.
En als je goed kijkt
kan je bij sommige lucifers
de vloeibare paraffine zien
op het hout wat net nog niet brandt,

Jan
*Peter*
Maar het is wel goed te lijmen met gewone witte houtlijm.
J. J. Lodder
2009-10-31 11:37:20 UTC
Post by *Peter*
Post by J. J. Lodder
Post by Shadowfax
Post by J. J. Lodder
[...]
Weet. Maar zonder parafine gaat het beter.
Bovendien zijn die cocktailprikkers van beter hout.

Als je prutst moet je goed prutsen, nietwaar?

Jan
Shadowfax
2009-10-31 12:45:20 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by *Peter*
Post by J. J. Lodder
Post by Shadowfax
Post by J. J. Lodder
[...]
Cocktailprikkers zijn ove rhet algemeen niet van hout, maar van gras (bamboe)
:-)
Shadowfax
J. J. Lodder
2009-10-31 15:09:07 UTC
Post by Shadowfax
Post by J. J. Lodder
Post by *Peter*
Post by J. J. Lodder
Post by Shadowfax
Post by J. J. Lodder
[...]
Je bent in de war met satehprikkers,

Jan
*Peter*
2009-10-31 22:51:04 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by *Peter*
Post by J. J. Lodder
Post by Shadowfax
Post by J. J. Lodder
[...]
Inderdaad, dan kun je over het algemeen maar beter geen beuken
prikkertjes gebruiken. Meestal zijn die namelijk vervelend veel harder
dan het omliggende hout.
Beter is, om een ongeveer gelijke houtsoort te gebruiken, maar waar nood
wetten breekt, liggen lucifers opvallend vaak voor de hand. :)
J. J. Lodder
2009-11-01 09:19:25 UTC
Post by *Peter*
Post by J. J. Lodder
Post by *Peter*
Post by J. J. Lodder
Post by Shadowfax
Post by J. J. Lodder
[...]
Wat een getheoretiseer.
Post by *Peter*
Meestal zijn die namelijk vervelend veel harder
dan het omliggende hout.
Oh, je gebruikt ook nooit deuvels in vurenhout?
Post by *Peter*
Beter is, om een ongeveer gelijke houtsoort te gebruiken, maar waar nood
wetten breekt, liggen lucifers opvallend vaak voor de hand. :)
Ach, dat dunne beuken is echt niet hard meer
nadat er een schroef doorheen gedraaid is.

Jan
*Peter*
2009-11-01 14:47:49 UTC
Post by J. J. Lodder
Oh, je gebruikt ook nooit deuvels in vurenhout?
Inderdaad, of in ieder geval zo zelden, dat ik het me niet kan
herinneren. Deuvels zijn sowieso zelden nodig...
Shadowfax
2009-11-01 14:51:08 UTC
Post by *Peter*
Post by J. J. Lodder
Oh, je gebruikt ook nooit deuvels in vurenhout?
Inderdaad, of in ieder geval zo zelden, dat ik het me niet kan
herinneren. Deuvels zijn sowieso zelden nodig...
En daarnaast schroef je niet in deuvels.
Shadowfax
*Peter*
Als je daarnaast schroeft, klopt dat... ;-)
Shadowfax
2009-11-01 20:00:17 UTC
Post by *Peter*
Post by Shadowfax
Post by *Peter*
Post by J. J. Lodder
[...]
Me luistert... maar hoort niets kloppen ;-)
Shadowfax
J. J. Lodder
2009-11-01 16:21:48 UTC
Post by *Peter*
Post by J. J. Lodder
Oh, je gebruikt ook nooit deuvels in vurenhout?
Inderdaad, of in ieder geval zo zelden, dat ik het me niet kan
herinneren. Deuvels zijn sowieso zelden nodig...
Vertel het Mijnheer IKEA,

Jan
*Peter*
Ga jij maar, het is jóuw beurt! ;-)
Shadowfax
2009-10-30 20:35:26 UTC
Post by arne van theemsche
[...]
Ik heb hier al een prima oplossing gehoord, maar niemand heeft het nog over de
mogelijke oorzaak gehad...
Is de deur te zwaar, is het hout (half)verrot, zaten er veel te korte
schroeven in het scharnier etc.
De oorzaak aanpassen lijkt me ook niet zo'n slecht idee.
Shadowfax
jeroentje
2009-10-30 21:09:45 UTC
Post by Shadowfax
Post by arne van theemsche
[...]
Vergeet niet de avontuurlijk aangelegde kids die zwengelend aan de
deur hangen. Tot ze de fikken er tussen krijgen.

Jeroentje
post2u
2009-10-30 23:09:56 UTC
Post by jeroentje
Post by Shadowfax
Post by arne van theemsche
[...]
De afgeklemde vingertopjes van jaren oud, moet je natuurlijk eerst met een
houtbeiteltje wegsteken.
De deur blijft anders klemmen en uiteindelijk loopt zelfs het scharnier
eruit....:))
marko
2009-10-31 12:39:22 UTC
Post by post2u
Post by jeroentje
Post by Shadowfax
Post by arne van theemsche
[...]
Een kas is voor buiten. Denk er dan wel aan dat je de goede houtlijm
gebruikt: Watervast en geschikt voor buitenwerk. Marko.
arne
2009-11-17 09:31:22 UTC
Post by arne van theemsche
[...]
for the record/archive

scharnier had in het midden nog een gaatje, 2 uitgeholde delen opgevuld
met houtlijm, vijzen er ingestoken, en in middelelste gaatje een iets
langere vijs gedraaid (langer omdat dat middelste gaatje hoger kwam).
Beneden voor alle stevigheid hetzelfde gedaan, extra vijzen zijn niet
zichtbaar omdat gedeelte dat aan de deur zit er toch overschuift. Is nu
steviger dan ooit, zn visueel niets aan te zien

arne