Muurimpregnatie
Mat Nieuwenhoven
2021-12-11 14:35:42 UTC
Als ik spouwmuurisolatie wil, is het dan goed om de muren ook te laten
impregneren? Dat zou vochtdoorslag tegengaan, maar toch ademen. Ik hoor
er weinig over, zie het af en toe wel gebeuren.

Mat Nieuwenhoven
Bert(AWRvB)
2021-12-11 19:47:07 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Als het niet nodig is doe het dan niet.

Controleer of de muren vocht opzuigen en hoeveel vocht er wordt opgezogen.

Vraag aan mensen die er meer van weten,die geen belang hebben bij geld
verdienen bij het waterafstotend maken van muren, om advies.

Je kan bij plekken [stroken] bij ramen en deuren zo'n strook
impregneren. Steen net naast kozijnen (de kopstukken vd muren). Dat kan
net voldoende zijn (oa om te voorkomen dat spouwmuurisolatie vochtig wordt).
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
http://projectcamelot.org/lang/en/clifford_stone_interview_transcript_en.html
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl
Mat Nieuwenhoven
2022-01-06 13:50:49 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Je gebruikt muurimpregneren buiten om deze jaren mooi te houden na
opleveren of reiniging. Een spouw houd je droog door van binnenuit de
dampdoorslag tegen te houden. Dampdichte folie werkt dan het beste.
Je wil niet-ademend omdat je anders schimmel binnen kunt verwachten.
Eh, dat volg ik niet. Als de impregnatie de muur (minder dan eerst)
ademend houdt, dan kan vocht dat in de spouw komt toch weg?
Het helpt extra dat de spouw naar buiten ventileert. Je isolatie blijft
dan droog. Een muur impregneren in de kelder is van een andere orde.
Die kan al niet naar buiten ademen en wordt waterdicht geimpregneerd.
Als ik bestaande spouwmuren laat isoleren, dan ventileren ze toch niet
meer? Moet je dan niet juist ademende impregnatie hebben?

Ander geval: ik heb een schuur waarvan een kant bij beetje wind en regen
kletsnat wordt (in de zachte steen). Ondanks ventilatie is er toch een
lichte neiging tot schimmel binnen. Loont het om dat stuk muur ademend te
impregneren?

Mat Nieuwenhoven
Bert(AWRvB)
2022-01-07 23:11:14 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Je kan dat stuk muur buiten impregneren.

De goedkoopste oplossing binnen is een goedkope luchtontvochtiger daar
te plaatsen en een thermometer die de luchtvochtigheid aangeeft. De
luchtontvochtiger handmatig aan/uit doen of met een tijdklok!
Ik gebruik een hydrostaat om de vochtigheid te regelen maar die zijn
vrij duur.

Je kan in de schuur controleren wat of er aan de hand is door met een
laser thermometer de temperatuur van de muren te meten.

conrad.nl
Post by Mat Nieuwenhoven
Mat Nieuwenhoven
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
Ruut66
2022-02-14 20:23:21 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Je ziet bij houtskeletbouw dat binnen dampdichte folie wordt aangebracht
om de isolatie niet vochtig te laten worden. Dus aan de kant waar er
damp in de woning wordt geproduceerd. Zo houd je de isolatie bij
andere constructies ook droog.
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Ja. Maar de isolatie is dan droog tenzij de muur doorslaat. Daarom
moet je impregnatie ook ademen. In een houtskeletwand gaat de
Miofol folie of de Tyvek aan de buitenkant. Dat is ademend.
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Hebt dus een doorslaande muur. Misschien loont het de moeite om er
kunststof schroten of Trespa/Keralit/Rockpanel op tengels aan te brengen
Waterdicht en er is een spouw voor de beluchting. 3 cm dikke tengel h.o.h.
60cm geplaatst is voldoende. Gratis erbij: Een leuk nooit meer verven
kleur ;-) Ademend met impregmeren kan, maar kost ook niet niks.

Post by Mat Nieuwenhoven
Mat Nieuwenhoven