Water afsluiten, CV-WW-ketel maakt vreemd geluid.
Marc W
2020-07-27 09:43:33 UTC
Op het moment dat ik het water afsluit maakt de CV/WW ketel na een paar minuten een geluid alsof er iets trilt. Een luide hoge zoemtoon. Iemand enig idee wat dat kan zijn? Ik heb eerder het water afgesloten, maar had er toen geen last van.

Nu even gewoon het water er weer opgezet, en opgehouden met wat ik wou doen. Ik heb nog niet geprobeerd of de stroom van de CV/WW ketel eraf halen het probleem oplost. Ik wou eerst even weten wat dit in vredesnaam kan zijn. Ik vind het heel raar.
Rob
2020-07-27 11:08:56 UTC
Post by Marc W
[...]
Als je geen waterdruk hebt dan kun je de ketel het beste uit zetten.
(steker er uit halen)
Marc W

Ik heb eigenlijk het vermoeden dat op het moment dat ik de waterdruk er vanaf haal, het water in de ketel naar beneden zakt. En ergens in de ketel zit dan een waterpomp die nu in het luchtledige draait. Vervolgens is die een beetje los gaan zitten er zorgt deze nu op het moment dat ik de waterdruk eraf haal, na een aantal minuten voor een soort resonerende trilling. Maar dat is allemaal theorie.
J. J. Lodder
2020-07-27 16:01:17 UTC
Post by Marc W
[...]
Eh, je moet de stroom eraf halen *voor* je het water afsluit,

Jan
Marc W
2020-07-27 16:25:11 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Marc W
[...]
Top zal ik voortaan doen. Nuttige informatie, dank je. Wat is precies de reden? Ik vermoed dat er nog pompen draaien in de CV/WW die met het afgesloten water 'tegen niks aan pompen'. Wat niet goed is voor de CV/WW.

Maar euh, zelfs met de stroom eraf kreeg ik dat rare geluid nog. Wat lijkt het nu te zijn: de watermeter lijkt de herrie te maken. Ik weet het niet 100% zeker want als er 1 ding trilt in zo'n waterleidingnet, dan trilt het door alles heen. Maar de trilling leek in hoofdzaak af te komen van de waterverbruik meter.