Lichtschakelaar naar stopcontact
v***@gmail.com
2020-07-12 08:17:13 UTC
Hoi,

Is het mogelijk om van mijn lichtschakelaar (die ik niet meer gebruik) een (wand)stopcontact te maken?

Er komt een groene en een zwarte draad uit.

Douwe
BugHunter
2020-07-12 08:18:23 UTC
Post by v***@gmail.com
Hoi,
Is het mogelijk om van mijn lichtschakelaar (die ik niet meer gebruik) een (wand)stopcontact te maken?
Er komt een groene en een zwarte draad uit.
Je zal er een draad bij moeten trekken.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk/
---------///--------------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Sjouke Burry
Tenzij je de lasdozen open maakt, en de bedrading verkeerd aansluit.
Mat Nieuwenhoven
2020-07-12 11:13:08 UTC
Post by v***@gmail.com
Hoi,
Is het mogelijk om van mijn lichtschakelaar (die ik niet meer gebruik) een (wand)stopcontact te maken?
Er komt een groene en een zwarte draad uit.
Er moet een draad bij. Groen is oud, ik denk dat je vanaf de lasdoos
als je er bij kunt beter 3 nieuwe draden kunt trekken in de
bruin/blauw/geelgroen kleuren, als de lasdoos tenminste randaarde
heeft.

Mat Nieuwenhoven
Rob van der Putten
2020-07-12 15:26:28 UTC
Hoi
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by v***@gmail.com
Is het mogelijk om van mijn lichtschakelaar (die ik niet meer gebruik) een (wand)stopcontact te maken?
Er komt een groene en een zwarte draad uit.
Er moet een draad bij. Groen is oud,
Wellicht ten overvloede wat kleurtjes;

Kleur Oud Nieuw

Nul Rood Blauw
Fase Groen Bruin
Aarde Grijs Geel/groen

Zwart is tussen schakelaar en de lamp, zowel oud als nieuw.
Post by Mat Nieuwenhoven
ik denk dat je vanaf de lasdoos als je er bij kunt
Je hoort erbij te kunnen. Zo niet, toegankelijk maken.
Post by Mat Nieuwenhoven
beter 3 nieuwe draden kunt trekken in de
bruin/blauw/geelgroen kleuren, als de lasdoos tenminste randaarde
heeft.
Als randaarde vereist is, vanuit de meterkast er een draad bij trekken.

Vr.Gr,
Rob
BugHunter
2020-07-12 15:37:03 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Mat Nieuwenhoven
beter 3 nieuwe draden kunt trekken in de
bruin/blauw/geelgroen kleuren, als de lasdoos tenminste randaarde
heeft.
Als randaarde vereist is, vanuit de meterkast er een draad bij trekken.
Draadkleuren huidige bouwbesluit en NEN1010:
Geel/groen: Aardedraad dat zorgt voor ontlading en
afvoer van spanning
Bruin: Fasedraad (aanvoerdraad van de stroom)
Blauw: Nuldraad (afvoerdraad van de stroom)
Zwart: Schakeldraad om schakelaars mee te bedienen

Oude situatie:
Groen: Fasedraad
Rood: Nuldraad
Grijs: Aardedraad