Hoe rood koper groen maken?
Leen
2005-01-30 15:03:12 UTC
Rood koper wordt prachtig groen na verloop van jaren.
Ik wil dit versnellen.
Weet iemand hoe ik rood koper groen kan maken?

Met vriendelijke groet.

Leen
MPG
2005-01-30 15:36:07 UTC
Post by Leen
Rood koper wordt prachtig groen na verloop van jaren.
Ik wil dit versnellen.
Weet iemand hoe ik rood koper groen kan maken?
Met vriendelijke groet.
Leen
gootsteen ontstopper. Wordt ook gebruikt om grenen meubels te logen, wanneer
je het hang en sluitwerk ermee behandeld, ziet het er meteen verouderd uit.
Stephan
Groene verf???
Jasper Janssen
2005-01-31 14:20:25 UTC
Post by MPG
Post by Leen
Rood koper wordt prachtig groen na verloop van jaren.
Ik wil dit versnellen.
Weet iemand hoe ik rood koper groen kan maken?
gootsteen ontstopper. Wordt ook gebruikt om grenen meubels te logen, wanneer
Maar dan niet de crofty, maar gewoon bij de apotheek een flesje NaOH
korrels (aka natronloog). Staat idd "gootsteenontstopper" op, maar is
gewoon een fles zoals je die ook van een chemicalien leverancier zou
krijgen. Note: als je dat spul mengt met water wordt het erg heet. Zo
sterk, dat als je een lepeltje water bij de inhoud van zo'n fles gooit, de
boel zo door de fles heen smelt. *Altijd* de korrels bij het water gooien
dus en nooit andersom. Is bovendien behoorlijk bijtend in hoge
concentraties. Indien je ermee in aanraking komt onmiddelijk met ruim
water afspoelen.

Jasper
MPG
Voor het logen, kokend water gebruiken! Dat werkt stukken sneller.
Martin
2005-01-30 18:57:48 UTC
S-39 soldeerwater werkt prima.

Martin
BertP
2005-01-30 22:13:22 UTC
Post by Martin
S-39 soldeerwater werkt prima.
Martin
insmeren met karnemelk (heb ik wel eens gehoord)
BertP
Poecilia Reticulata
2005-01-30 22:44:06 UTC
Post by BertP
Post by Martin
S-39 soldeerwater werkt prima.
Martin
insmeren met karnemelk (heb ik wel eens gehoord)
BertP
Dat is om aardewerk groen te laten worden.
Grtz,
Guppie
Martienn van Bommel
2005-02-03 13:03:58 UTC
Effe iets anders. Wat is eigenlijk het verschil tussen rood koper en geel
koper.
Op mijn (oude) boot is namelijk dit door elkaar gebruikt en niet zo fraai.
Is daar misschien ook een truukje voor om het gelijk te krijgen (en dan niet
groen, maar mooi donker rood.

alvast bedankt
Leen
Jasper Janssen
2005-02-03 23:34:05 UTC
Post by Martienn van Bommel
[...]
Koper is rood, messing is geel en bestaat voor 70% uit koper en 30% uit
zink. Zijn hele andere metalen met hele andere eigenschappen. Afgezien van
verven krijg je ze er niet hetzelfde uitziend.

Jasper
o***@gmail.com
natspuiten met ammoniak, misschien paar keer herhalen
Izak van Langevelde
2020-05-05 12:26:25 UTC
Post by o***@gmail.com
Post by Leen
Rood koper wordt prachtig groen na verloop van jaren.
Ik wil dit versnellen.
Weet iemand hoe ik rood koper groen kan maken?
natspuiten met ammoniak, misschien paar keer herhalen
Na 15 jaar zal dat koper vanzelf groen geworden zijn...
Grinnikend door het leven...
jjge
2020-05-20 08:52:24 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by o***@gmail.com
Post by Leen
[...]
Heel slim van jou. Maar ook na 15 jaar kan er wel eens iemand zijn die
hetzelfde probleem heeft. En dan is dit advies mss nog wel relevant.
Izak van Langevelde
2020-05-20 09:54:44 UTC
Post by jjge
Post by Izak van Langevelde
Post by o***@gmail.com
Post by Leen
[...]
Dan laat 'ie het toch gewoon 15 jaar liggen?
--
Grinnikend door het leven...