Buis dwars op andere (grotere) buis.
Marco Polo
2010-07-17 09:17:02 UTC
Hallo,

Ik vraag me af hoe men het beste een shabloon kan maken om een gat op een
buis af te tekenen en nadien open te maken waar dan weer een andere buis het
zij mooi inpast, hetzij mooi op past.
Het gaat om een gat waar een boor ontoereikend is, anders kon ik het gat
gewoon boren.
De situatie is de volgende.
Buis 1 heeft een doormeter van 38 cm.
Daarop moet buis 2 met een doormeter van 10 cm worden vastgemaakt.
De bedoeling van de vraag is dus hoe ik best de shabloon maak waarmee ik op
buis 1 kan aftekenen zodat na het weghalen van het afgetekende deel buis 2
mooi in het gemaakte gat past.
--
Mvg,

MP (Thuis)
mur
2010-07-17 09:30:55 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Wat voor een domme vraag is dit nu weer.
Neem een stuk karton, teken daar de diameter van die kleine buis af,
snij uit. Plaats dat karton op de grotere buis, volg de kromming
uiteraard, en teken dit af.

Waarom moet ik hier telekens de slimste zijn ?
mur
2010-07-17 09:33:24 UTC
Post by mur
volg de kromming
uiteraard niet, en teken dit af.
Marco Polo
2010-07-17 09:40:12 UTC
Post by mur
Post by Marco Polo
[...]
Zo werkt het dus niet.
Vandaar dat de vraag werd gesteld.
Johnson
2010-07-17 09:49:46 UTC
Post by Marco Polo
Post by mur
Post by Marco Polo
[...]
Je wil een stuk papier met een ovaal gat erin die je op de buis van 38cm
kunt leggen.
Dan zou ik dat uittekenen met autocad, en ontrollen
Misschien dat dit ook kan met sketchup van google
Marco Polo
2010-07-17 10:33:11 UTC
Post by Johnson
Post by Marco Polo
Post by mur
Post by Marco Polo
[...]
Het eerste prog heb ik niet, en met het tweede kan ik niet uit de voeten.
Dit laatste omdat ik er de tijd niet kan insteken.
Maar, en ik wil hier even op drukken, toch bedankt voor je inbreng.
--
Mvg,

MP (Thuis)
J. J. Lodder
2010-07-17 09:33:35 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Gewoon even froebelen met een stuk dun karton.

Buis van rollen, eind bijknippen, tot het past,

Jan
*Peter*
2010-07-17 09:48:59 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Hiervoor bestaan (voor pvc-buis) gatenzagen.
Waarschijnlijk zijn die wel ergens te huur?
Marco Polo
2010-07-17 10:29:30 UTC
Post by *Peter*
Post by Marco Polo
[...]
Ik geeft het toe, ik heb niet echt een vermelding gemaakt over het feit dat
het niet over pvc maar over metaal gaat.
En een gatenzaag ( zelfs voor PVC of andere zaagbare materialen ) voor een
gat van 10 cm, da's niet zo makkelijk te vinden denk ik, tenzij je over een
instelbare praat.
Bedankt voor de reactie, doch het gaat over ijzeren buizen.
peter govaere
2010-07-17 11:19:10 UTC
Post by Marco Polo
Post by *Peter*
Post by Marco Polo
[...]
Stall of alu ?
Post by Marco Polo
En een gatenzaag ( zelfs voor PVC of andere zaagbare materialen ) voor een
gat van 10 cm, da's niet zo makkelijk te vinden denk ik, tenzij je over
een instelbare praat.
Ik heb nochtans een "setje" dat tot 125 mm gaat :-)
Oei... staal dus...
Marco Polo
2010-07-17 12:23:46 UTC
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by *Peter*
Post by Marco Polo
[...]
Staal.
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
[...]
Voor staal?
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Bedankt voor de reactie, doch het gaat over ijzeren buizen.
Oei... staal dus...
Inderdaad.
En ik ben niet zeker maar denk zo'n 1,5 a 2 mm dik.
Plus het feit dat het een bolle vorm heeft natuurlijk.
Daarom dacht ik aan het maken van een shabloon, om het nadien uit te boren
door meerdere gaten naast elkaar te maken en opschonen met bv een sluipsteen
op boormachine.
Evert Jan

sluipsteen op boormachine.
peter govaere
2010-07-17 13:00:00 UTC
Post by Evert Jan
Decoupeerzaag zou ik nemen
Evert Jan
Idd... met wat geduld en het juiste zaagblad is een dikte van pakweg 2mm
staal goed te zagen.
Evert Jan
2010-07-17 23:50:00 UTC
Met wat geduld en een beetje olie 6 ook nog wel.

Evert Jan
staal goed te zagen.
peter govaere
2010-07-17 12:59:07 UTC
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
[...]
Bwah... een goede klokboor moet staal van 1,5 tot 2mm wel aankunnen. Heb je
eventueel de beschikking over een kolomboormachine ?

Eventueeel wil ik wel ff een sjabloontje voor je tekenen in Autocad. Is 3
minuten werk. Als je me een schetsje kan bezorgen en de mogelijkheid hebt om
de tekening ergens te (laten) printen...
Marco Polo
2010-07-17 14:55:05 UTC
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
[...]
Neen, en de 37 cm buis weegt zo'n 52 kg.
En wat die goede klokboor aangaat, dat zal wel zijn wat je zegt, maar voor
eenmalig gebruik vind ik de prijzen van dat soort boren er ff over.
Post by peter govaere
Eventueeel wil ik wel ff een sjabloontje voor je tekenen in Autocad. Is 3
minuten werk.
Dat zou vriendelijk zijn, als je het ergens kan plaatsen waar ik het kan
ophalen ben je mijn man.
Tenzij je mijn adres nog hebt.
Post by peter govaere
Als je me een schetsje kan bezorgen en de mogelijkheid hebt om de tekening
ergens te (laten) printen...
Als ik ergens een cadviewer met printmogelijkheid vind op het net kan ik het
hier uitprinten, da's geen probleem.

PS wat bedoel je met een schetsje?
Het is eigenlijk niet meer dan een buis van 100mm doormeter die door een
redelijk juist gemaakt gat dient te passen in een buis van 370 mm (die 39cm
was een grofgeschatte doormeter).

Mvg,

MP
peter govaere
2010-07-17 15:40:34 UTC
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
[...]
Die buis van 100 gaat door het center van de buis van 370 ?

Straks heb je mail !
Marco Polo
2010-07-17 17:37:33 UTC
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
[...]
Ja,

Je zou het kunnen zien als dat de grote buis het lichaam van een
stoomlocomotief is en de kleine de schoorsteen.
Post by peter govaere
Straks heb je mail !
Dank bij voorbaat.
peter govaere
2010-07-17 16:00:09 UTC
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
[...]
Mmmm.... ik zit het hier effe uit te tekenen. De ontvouwing van dat gat is
inderdaad een ellips. Maar het wijkt heel weinig af van een cirkel. Het
wordt namelijk een ellips van 100 bij 101,26 mm. Met een gewoon rond gat op
een blad te tekenen en dat rond de buis te wikkelen, zit je heel kort in de
buurt....
Marco Polo
2010-07-17 17:42:23 UTC
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
[...]
Dat lijkt inderdaad echt weinig te schelen.
Ik denk dat ik het dan toch maar even probeer met de ene of andere
aangereikte methode.
Ik denk dat de methode met de pvc buis me het meeste aanspreekt.

Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar.
Ik wil bij deze wel iedereen danken de er hier de hersens mee tegen heeft
gelegd.
Met uitzondering van Rob dan wel te verstaan, die kan blijkbaar enkel vitten
op anderen omdat ze volgens hem hun reader niet de baas kunnen.
MVG aan al de anderen.

MP
J. J. Lodder
2010-07-17 19:40:46 UTC
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
Post by Marco Polo
Post by peter govaere
[...]
aangereikte methode.f
Ik denk dat de methode met de pvc buis me het meeste aanspreekt.
Eh, karton knipt toch echt wat makkelijker.
Evt compromis: wikkel dun karton om een pvc buis,

Jan
*Peter*
2010-07-17 16:56:41 UTC
Post by Marco Polo
Post by *Peter*
Post by Marco Polo
[...]
Maak dan met behulp van een 100 mm pvc-buis een mal, die je door zagen
en vijlen pas maakt op je metalen buis, dan kun je er een lijntje langs
trekken en die lijn volgen met een decoupeerzaag.
Hal
2010-07-17 09:50:50 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Ik ben geen wiskundige, maar ik denk dat de projectie van een circel een
ellips is http://nl.wikipedia.org/wiki/Ellips_(wiskunde). Daarom zou ik het
als volgt proberen te benaderen: Maak een "passer" of iets dat daar op
lijkt, met tussen de uiteinden een afstand van 10 cm. Druk dat tegen de buis
van 38 cm en teken af. Meet nu over het oppervlak van de buis de afstand
tussen de twee punten. Ik denk dat je dan de grootste middellijn van de
ellips hebt. De kleinste weet je al, want die is 10 cm.
Zoek nu een tooltje waarmee je een ellips kunt tekenen. Het zij met het
"touwtje van Wikepedia", maar in MSword kan het ook gewoon. Druk dit af en
plak het op je buis.

Hal
Hal
2010-07-17 09:59:04 UTC
Post by Hal
Post by Marco Polo
[...]
Aanvulling: Omdat ik me nu realiseer dat de kromming waarschijnlijk niet zo
groot is tov de 10 cm, kun je als passer misschien wel gewoon je schuifmaat
gebruiken.

Hal
Marco Polo
2010-07-17 10:31:25 UTC
Post by Hal
Post by Hal
Post by Marco Polo
[...]
Ik denk dat ik aan de samenbundeling van jou 2 reacties er wel moet
uitkomen.
Dank je wel.

Mvg,

MP (Thuis)
Gert
2010-07-17 11:01:00 UTC
Het gat wordt een elips dat is wel duidelijk.
Tekentechnisch zou ik het zo oplossing:
Teken een deel van een circel met radius 19 cm
Teken een circel met diameter 10 cm ernaast.
Trek nu een aantal horizontale lijntjes van de 10 cm circel naar de grote
circel.
Je kunt nu de lange zijde van de elips meten en tevens weet je op een aantal
punten de breedte (is immers de breedte ter plekke van de 10 cm circel).
Hiermee een mooie elips tekenen en op de grote buis overnemen.
Marco Polo
2010-07-17 12:29:35 UTC
Post by Gert
Het gat wordt een elips dat is wel duidelijk.
Daar was ik ook gekomen.
Post by Gert
Teken een deel van een circel met radius 19 cm
Waar haal je de 19 cm?
Ik bedoel waarom juist 19 cm?
Ik wil namelijk niet enkel de opossing vinden, ik wil ook graag wat
bijleren.
En door enkel de zaken te nemen die me voorgekauwd gegeven worden kom ik
enkel bij dit project vooruit.
Dus leg dit ff uit als je wil?
Post by Gert
Teken een circel met diameter 10 cm ernaast.
Ernaast?
Er tegenaan?
Of juist niet?
En zo niet, op welke afstand ervandaan?
En waarom (zie hoger gestelde vraag tot leren) juist deze afstand?
Post by Gert
[...]
Dit laatste snap ik eerlijk gezegd niet.
Het zal hoogstwaarschijnlijk simpel zijn, maar ik zie even niet wat je wil
zeggen.
Vandaar.

Mvg, en bedankt tot zover,

MP
Gert
2010-07-17 13:13:16 UTC
Nog een idee:
Schuur een timmermanspotlood heel schuin af, zodat deze over meerdere cm
kant vlak wordt en je een halve schrijfpunt overhoudt.
Plaats de buizen tegen elkaar zoals ze moeten komen.
Zet het potlood met de vlakke zijde op de buis van 10 cm en ga nu rondom,
met de punt volg je de contour van de grote pijp.
Marco Polo
2010-07-17 14:56:36 UTC
Post by Gert
[...]
Da's ook een mogelijkheid.
Ik wacht ff af wat PG doet, en kijk dan ff.

Dank,

MP
Pegasus
2010-07-17 16:24:36 UTC
Post by Marco Polo
Post by Gert
[...]
Even brainstormen : neem een houten latje van zo een 15 cm en vijs het in
(op) het center van het te boren gat (met één parkervijs of zoiets)
boor dan een gaatje op precies 5 cm van dit center in het latje (center tot
center) en dit met de diameter van een potlood zodat dit potlood verticaal
heen en weer kan schuiven.....gewoon eens ronddraaien met het latje en het
potlood op de af te tekenen grote buis houden
grt,
Pe.
peter govaere
MP (Thuis)
peter govaere
2010-07-17 11:17:30 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Ik teken de ontvouwing in Autocad, print/plot ze 1 op 1 en wikkel deze rond
de buis.

Maar dan moet je wel een zekere basiskennis van een tekenprogramma bezitten,
natuurlijk.
Marco Polo
Dat ontbreekt me spijtig genoeg.
Rob
Hopelijk beheers je het tekenprogramma beter dan je newsreader...
peter govaere
Dank voor uw bezorgdheid, maar dat zit wel goed.
Rob
2010-07-18 12:45:55 UTC
Post by peter govaere
Post by Rob
Post by peter govaere
[...]
Je hebt in deze thread al twee keer een reactie geplaatst die een
heel artikel aanhaalt maar geen eigen tekst toevoegt. Dus de beheersing
van de newsreader valt nogal tegen.
peter govaere
2010-07-18 13:12:32 UTC
Post by Rob
Je hebt in deze thread al twee keer een reactie geplaatst die een
heel artikel aanhaalt maar geen eigen tekst toevoegt.
Goh... ik heb dat ook gezien. Probleempje met mijn muis. Een enkele klik op
mijn muisknop levert soms een dubbelklik op. Omdat de knop "beantwoorden" op
dezelfde plek zit als de knop "verzenden", levert dit helaas een "leeg"
bericht op. Ik heb de dubbele berichten dan ook verwijderd. Maar kennelijk
kan uw brakke newsserver niet om met annuleringsberichten.

Ik heb in dit draadje ook een paar zinvolle reacties gepost. Uw bijdragen in
deze beperken zich tot een aantal schoolmeesterbetweterigheden.
Post by Rob
Dus de beheersing
van de newsreader valt nogal tegen.
Neen de technologie laat me dus in de steek. Ik begrijp dat zulks u dusdanig
mateloos irriteert dat u het nodig vindt om hiervoor tot 2 maal toe in uw
toetsenbord te kruipen. Maar ik beloof u dat ik morgen een nieuw muisgeval
zal installeren.

Nogmaals dank voor de bezorgdheid. Ik vermoed dat ik al langer een PC
hanteer dan jij. Dus u maakt zich zorgen om niets.
Marco Polo
Om niet LOL of LOLROTF te zeggen.
Bert ( A W RvB )
2010-07-17 14:44:34 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Neem buis 2 en wikkel om die buis een of meerdere A4tjes. Zet die buis 2
vervolgens op buis 1 en knip net zolang papier weg totdat het papier overal
buis 1 raakt. Teken vervolgens op buis 1 het gat door langs het papier te
gaan met een potlood oid.
Post by Marco Polo
--
Mvg,
MP (Thuis)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl
Gert de Korte
2010-07-17 15:21:27 UTC
Post by Bert ( A W RvB )
[...]
Dat is precies wat JJL ook al suggereerde. Lijkt me inderdaad de meest
eenvoudige en voldoende nauwkeurige oplossing. Ik ben het daar helemaal
mee eens.
Gert de Korte
peter govaere
MP (Thuis)
Gert de Korte
2010-07-17 17:18:49 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Je maakt van een mug een olifant.

Ik heb het zojuist even nagerekend. Het gat dat je uit moet zagen is
(ongeveer) een ellips. De korte as is uiteraard de buitendiameter van de
kleine buis (100 mm?). De lange as is, gegeven de buitendiameter van de
grote buis (500 mm?), 101.3 mm.

Kortom: schrijf een cirkel met een diameter van 100 mm af op de grootste
buis, zaag die uit en slijp/vijl het eventueel wat bij.
Gert de Korte
Marco Polo
2010-07-17 17:43:48 UTC
Post by Gert de Korte
Post by Marco Polo
[...]
Dat of de oplossing met de pvc buis zal het worden.

Zoals gezegd dank aan allen.
Gert de Korte
2010-07-17 19:26:21 UTC
Post by Marco Polo
Post by Gert de Korte
Kortom: schrijf een cirkel met een diameter van 100 mm af op de grootste
buis, zaag die uit en slijp/vijl het eventueel wat bij.
Dat of de oplossing met de pvc buis zal het worden.
Zoals gezegd dank aan allen.
De oplossing met de pvc-buis heb ik in deze draad nog niet kunnen
ontdekken. Gaarne toelichting.
Gert de Korte
Hal
2010-07-18 12:26:55 UTC
Post by Marco Polo
Post by Gert de Korte
Post by Marco Polo
[...]
Als je zelf wilt rekenen kan je hier wat vinden:
http://www.pandd.demon.nl/numwis/cirkelsect.htm

Hal
Marco Polo
2010-07-21 08:47:56 UTC
Post by Hal
Post by Marco Polo
Post by Gert de Korte
Post by Marco Polo
[...]
Lijkt er eentje om bij te houden.

Bedankt.
--
Mvg,

MP (Thuis)
Sjouke Burry
Niet aftekenen en een komboor gebruiken?
pleerol
2010-07-17 20:24:14 UTC
Post by Marco Polo
[...]
Kun je zo'n gat niet boren met een gatenzaag?
Of is de buis van dusdanig materiaal, dat dit niet mogelijk is?
--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
Iedereen heeft gelijk, want niet iedereen IS gelijk.
Meer spreuken: http://members.home.nl/pleerol
Marco Polo
bart
2010-07-19 11:14:35 UTC
slijp uit de kop van kleine buis grof de rondng van de grote
houd dit stuk tegen de grote buis en teken het gat af.
Hans
2010-07-19 20:43:55 UTC
Post by bart
slijp uit de kop van kleine buis grof de rondng van de grote
houd dit stuk tegen de grote buis en teken het gat af.
Neem een eind rondijzer, slijp er aan 1 kant een punt aan
buig het 2x haaks om met een straal van je kleine pijp
(kleine stuk rondijzer zit punt aan)

---------------------------------

< --------

boor dan in de grote pijp door en door een gaatje met diameter van het
rondijzer.
Steek rondijzer in grote pijp en gebruik het rondijzer als passer om
de elips/ cirkel op de grote pijp te krassen.

en klaar is klara
Hal

Hal
Marco Polo

Da's allemaal wel heel mooi, maar wat doe ik met Kees?
Hal
2010-07-21 10:01:22 UTC
Post by Marco Polo
Post by Hans
Post by bart
[...]
Wat zou je er mee willen doen :-)

Hal
Marco Polo
2010-07-21 12:04:14 UTC
Post by Hal
Post by Marco Polo
Post by Hans
Post by bart
[...]
Ikzelf niets, maar of het spreekwoord het daarmee eens is betwijfel ik dan
ook weer.
Hans

Laat Kees maar schuiven, die komt best klaar :-)
Marco Polo

Alleen?
Shadowfax
2010-07-22 12:41:50 UTC
Post by Marco Polo
Post by Hans
Post by Marco Polo
Post by Hans
Post by bart
[...]
Ja toch, het is toch "Doe het zelf" :))
Shadowfax
Marco Polo

Dat wel, maar de groep heet toch niet "doe het alleen zelf".
a***@gmail.com
2020-07-31 12:55:33 UTC
Curv-o-mark is een speciaal "papier"rolletje dat je om je buis heen doet en dan volgens de juiste diameter aftekent