Nieuwe wasmachine - afvoerbuis loopt over
Ivan Dil
2021-06-26 08:29:45 UTC
Hallo,

Ik heb een nieuwe wasmachine, maar bij de eerste keer pompen liep gelijk
de afvoerbuis over. Ik had 's morgens met de vorige nog een wasje
gedaan, dus was verrast. Ik dacht misschien nieuwe modellen sneller
afpompen, want het is de derde op deze plek. Toen heb ik HG Ontstopper
(badkamer) in de buis gegoten. Niet goed gelezen, per ongeluk 1 liter
ipv. 300ml, maar het werkte. De afvoer loopt goed door tijdens het
afpompen zonder over te lopen. Vermoed dat het filter van de vorige
wasmachine vervuild was, waardoor de minder goede doorstroom van de
afvoer geen probleem was.

Nu voel ik me nog wel onzeker, hij staat boven, houtenvloer, televisie
en dergelijke eronder. Volgens de installatie instructie moet de buis
minimaal 60cm, en maximaal 100cm zijn. Tot onder, met een licht
knikje is hij bijna 70cm.

Vraag me af of het verlengen van de afvoerbuis de overstroom kans
verkleint, danwel verstandig is?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Rob
2021-06-26 09:37:28 UTC
https://i.imgur.com/rPogTvn.jpg
Vraag me af of het verlengen van de afvoerbuis de overstroom kans
verkleint, danwel verstandig is?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ja zo'n buis is altijd een beetje "eng". Als er een verstopping
ontstaat wordt het water meteen de ruimte in gepompt :-(

Gelukkig staat de wasmachine hier in de badkamer. Maar toen ik
onlangs een nieuwe machine kocht had ik wel een ander probleem:
Ik had de slang te ver in de buis geduwd waardoor de machine leeg
ge-heveld werd voordat hij in het programma moest gaan afpompen.

Daar moet je dus ook wel voor uitkijken. Niet de slang zo ver
mogelijk in de buis schuiven maar slechts zodanig dat het eind
minimaal 60cm boven de grond is (zoals gespecificeerd) en dan wel
de slang goed vastmaken dat ie er niet uit kan schieten.
(met een schroef in dat gat in de bocht aan de muur vastmaken of
de slang met ty-wraps vastmaken aan de afvoerbuis)

Als je toch bezig bent maak dan meteen de sifon van de ketel afvoer
schoon. De ketel geeft een heel langzaam druppelende stroom water
met veel witte troep erin, en dat verzamelt zich langzaam aan onder
in de sifon. Omdat het water nooit echt goed doorstroomt loopt
die prut niet de afvoer in, en op een gegeven moment is de sifon
verstopt en kan de buis gaan overlopen net als je met je wasmachine
had. Als je de slang van de ketel er uit kunt halen of er is genoeg
ruimte dan is het vaak al genoeg om zo nu en dan een gieter vol
water in die afvoer te gieten, dan spoelt ie wel weer door.
Of het dopje onderop de sifon er af draaien en de prut er uit wurmen
en spoelen.

Er bestaan apparaatjes die je op de vloer kunt neerzetten en die
gaan piepen als ze water detecteren. Daarmee kun je grotere ongelukken
door deze oorzaken wellicht voorkomen.
Ivan Dil
2021-06-27 07:49:29 UTC
[...]
Post by Rob
[...]
Bedankt Rob, voor de tips, uitleg. Als ik het goed begrijp is de hoogte
van de afvoerbuis dus ook, of misschien in eerste instantie om te zorgen
dat de wasmachine niet 'leeg' loopt. Denk eigenlijk dat de lengte weinig
'buffer' biedt voor het water als de doorstroom stagneerd.

Cheers
Rob
2021-06-27 09:12:41 UTC
Post by Ivan Dil
[...]
Post by Rob
[...]
Ja een wasmachine heeft geen "klep" in de afvoer die opengezet wordt
als ie water kwijt wil, zoals ie wel bij de invoer heeft (waterkraan).

Als hij het water kwijt wil zet ie de pomp aan, en als ie wil wassen
zet ie de pomp uit. Als je de slang plat op de grond zou leggen dan
zou hij gewoon leeg lopen!
Dus altijd zorgen dat de slang met een boog de afvoer in loopt met de
door de fabrikant gespecificeerde hoogte.

En zorgen dat de boel niet verstopt raakt. Normaal is dat ook geen
probleem, tenminste hier niet. Er komt weinig of geen troep uit een
wasmachine want er zit al een filter voor de pomp (wat je ook zo nu
en dan moet schoonmaken).
J. J. Lodder
2021-06-28 08:17:23 UTC
Post by Ivan Dil
[...]
Niks mee mis zo.
Post by Ivan Dil
Vraag me af of het verlengen van de afvoerbuis de overstroom kans
verkleint, danwel verstandig is?
Kan, maar veel gaat het niet helpen.
Als je een bijna-verstopping hebt gaat het echt niet meer uitmaken
of er nou 50 of 60 cm waterkolom op staat.
Post by Ivan Dil
Alvast bedankt voor het meedenken!
Voor de installatie: probeer met een zo kort mogelijke pijp
rechtstreeks naar het hoofdriool te gaan.
Vermijd als het kan andere afvoeren op dezelfde dunne pijp.

Verder kan je een electronische vochtdetector
met een automatische afschakeling installeren.
Je wasmachine heeft waarschijnlijk al zo'n ding,
maar dat helpt alleen bij inwendige lekkages,

Jan
Ivan Dil
Bedankt voor het advies Jan
Ruut66
2021-07-29 15:59:56 UTC
Post by Ivan Dil
[...]
https://www.duurzaamthuis.nl/microplastic-uit-de-wasmachine

Probeer het hier eens mee. Dat natte filter werkt aardig en merken
we aan de droogmachine waar veel minder pluis aan het filter blijft
hangen. Geen poeder maar vloeistoffen. Omdat het werkt gaan we
de oude machines sneller vervangen.