Dakplaten afwerken
Doe het zelf maar Erwin
2006-08-14 07:34:06 UTC
Hoi,
Ik ben de zolder aan het opknappen en wil de beschadigde (schroefgaten,
etc) isobouw dakplaten afwerken. De platen zijn afgewerkt met een
gladde geschilderde board. Zelf dacht ik glasvlies/weefsel behang er
tegenaan te plakken, maar verwacht niet dat de lijm houdt, of dat dit
uberhaupt kan op een schuin (45 graden) oppervlak. Heeft iemand dit al
eens gedaan?
Gr,
Erwin
bart
2006-08-14 13:04:12 UTC
Post by Doe het zelf maar Erwin
[...]
ga even langs de plaatselijke schilder of stucadoor om te vragen welke
lijm je moet gebruiken op dergelijk oppervlak

glasvlies aanbrengen onder 45 graden is moeilijker dan bij een rechte
muur
maar het is gewoon te doen
bestweter
2006-08-14 17:31:42 UTC
Post by bart
[...]
Aan de bovenkant een paar centimeter over laten steken en de baan hiermee
tijdelijk vastnieten aan de balk voorkomt dat het behang door het eigen
gewicht naar beneden krult en dat maakt het werk iets aangenamer. (niet zo
kort mogelijk in de hoek balk/dakplaat en werk de hoek verder af vóórdat de
lijm droog is.
Overigens: ik meen dat er verschil is tussen glasvlies en glasweefsel.
Ma®©eL
2006-08-14 20:06:26 UTC
[...]
Mijn Unidek-dakplaten zijn aan de binnenzijde ook afgewerkt met een gladde
laag.
Ik heb de gaten en diverse naden afgewerkt met acrylaatkit (heel strak af te
strijken met een scherp plamuurmes). Vervolgens heb ik de platen ontvet,
opgeschuurd en er muurverf van Flexa (serie White's) opgezet. Ziet er
allemaal nog steeds strak uit.
Succes, Marcel
Boukje Haverkamp
2020-08-28 08:37:36 UTC
Hoi Marcel,

Wij zouden de dakplaten ook het liefst verven.
Maar dan blijven toch altijd de koppelstrips zichtbaar?
Is daarvoor ook een oplosssing?

MvG Boukje