rookmelder verticaal ophangen
Irri
2008-10-12 19:37:17 UTC
Hallo klussers,

Bij mij op zolder is het lastig om een rookmelder horizontaal te bevestigen,
het kan wel maar dan kan ik er niet bij om te testen. Is het ook mogelijk om
een rookmelder verticaal aan de wand te bevestigen?
FastFolkert
2008-10-12 19:45:13 UTC
Post by Irri
[...]
Ik heb 4 rookmelders in huis (2 ouderwetse met zo'n Americium-bronnetje, en
2 moderne niet-radioactieve), en die hangen allemaal vertikaal.
Volgens mij stond in de manual dat dat mocht; als de rook er maar ik kan
komen werkt zo'n ding VZIW.
Anders probeer je toch even met een peuk of zo? Of kijk in de manual.

mvg, Folkert
Rob
2008-10-13 15:07:21 UTC
Post by FastFolkert
Post by Irri
[...]
Het is belangrijk dat die dingen vlak bij het plafond zitten.
Als ze tegen een muur zitten met nog een metertje muur erboven dan duurt het
veel langer voor hij af gaat.
ETET
veel langer voor hij af gaat.
ETET
2008-10-13 17:21:30 UTC
Sorry, verkeerd gepost.
OmeJozz
2008-10-14 11:04:45 UTC
Post by Rob
Post by FastFolkert
Post by Irri
[...]
Er is mij ooit verteld (door een brandweermannetje) dat je de rookmelder
niet te dicht tegen het plafond moet bevestigen (als hij aan de muur komt te
hangen), de beste afstand tot het plafond is mij niet verteld (of heb ik
niet onthouden). De hoek van de muur en het plafond wil de rook namelijk
nogal eens overslaan.
Het beste blijft in het midden van het plafond.

OmeJozz
Gert de Korte
2008-10-14 12:44:17 UTC
OmeJozz schreef:j af gaat.
Post by OmeJozz
[...]
Het lijkt mij dat de beste plaats altijd een compromis is tussen diverse
zaken:

- optimale detektie van de rook (ergens bovenin een trekgat,
bijvoorbeeld een trappenhuis)
- hoorbaarheid van het geluidsalarm voor degenen die (slapend)
gealarmeerd moeten worden. Zelfs met dichte deuren.

Ik heb zojuist een lucifer op 20 cm. onder mijn alarm uitgedoofd (test).
Oorverdovend alarm, op de juiste plaatsen hoorbaar.
Gert de Korte
Irri
2008-10-14 22:35:07 UTC
Post by Gert de Korte
OmeJozz schreef:j af gaat.
Post by OmeJozz
[...]
Allemaal bedankt voor de antwoorden, ik maak er uit op dat het toch beter is
om hem horizontaal in de nok te bevestigen. Het is alleen zo lastig te
testen, maar het is niet anders.

Irri
Fe
2008-10-17 10:10:13 UTC
Post by Irri
Post by Gert de Korte
[...]
Met een wandelstok? Er zijn ook rookmelders op de markt die je kunt
testen met de afstandsbediening van je TV.
Fe
cyber-T
Mischient kan ie wel niet lezen?
nanda schilders
Causeur Clairens
2022-02-11 11:23:00 UTC
Post by cyber-T
Post by FastFolkert
Post by Irri
[...]
Zelfs ondersteboven lijkt mij indien tussenruimte gerespecteerd geen
probleem.
Misschien kan hij wél schrijven...
Rob
2022-02-11 11:28:48 UTC
Post by Causeur Clairens
Post by FastFolkert
Post by Irri
[...]
De reden dat men rookmelders het liefst tegen het plafond monteert ipv
tegen een wand is dat de meeste rook de neiging heeft om op te stijgen
en zich dus bij het plafond verzamelt. De melder gaat daardoor eerder
af. Deze moet ook niet te dicht bij een muur gemonteerd worden, maar
meer naar het midden van het plafond (hoeft niet helemaal in het midden)
omdat er in de hoek tussen muur en plafond ook minder rook komt.

Kijk maar eens in het huis van een stevige roker, daar is het plafond
bruin maar niet helemaal aan de rand.

Voor CO melders geldt dit dan weer niet, die kunnen juist beter aan een
muur gemonteerd worden.
Machiel de Wit
2022-02-11 22:37:37 UTC
Rob schreef op 11-02-2022
Post by Rob
Post by Causeur Clairens
[...]
Ja, rook gaat niet direct langs de wand, schuine wand of bij een
puntdak bovenin de punt, vanwege de rookloze hete gasstromen. De rook
wordt dan niet of veel te laat gedetecteerd.

Je moet de rookmelder in die gevallen op een "Rookmelderpendel"
plaasten.
MdW.
Machiel de Wit
2022-02-11 22:45:15 UTC
Rob schreef op 11-02-2022
Post by Rob
Voor CO melders geldt dit dan weer niet, die kunnen juist beter aan
een muur gemonteerd worden.
Ja, maar daar speelt de hoogte weer een rol.

CO is zwaarder dan lucht en verdrijft de zuurstof.
Je gaat dan door aan het gebrek aan zuurstof niet aan de CO.
Het is daarom een sluitmoordenaar omdat je gewoon in slaap valt en niet
meer wakker wordt.

Een CO melder moet je daarom onder de hoogte van je neus/mond hangen.
Vertikaal tegen de muur is daarvoor een goede plek.
In een slaapkamer of als je ook bij de openhaard op de bank slaapt, dus
redelijk laag.

Daarom is een gecombineerde rook/CO melder iets wat je nooit moet
kopen.
MdW.
Rob
2022-02-12 09:00:00 UTC
Post by Machiel de Wit
Rob schreef op 11-02-2022
Post by Rob
[...]
Het ligt er een beetje aan hoe je dat leest of dat correct is.
De zuurstof in de lucht wordt niet verdreven, en de hoeveelheid CO
is vergeleken met de hoeveelheid zuurstof (20%) maar een klein deel
van de lucht.

Maar het mechanisme van zuurstoftransport in het lichaam heeft een
voorkeur voor CO (net als voor Cyanide) waardoor bij een klein beetje
daarvan er geen zuurstof meer getransporteerd wordt.
J. J. Lodder
2022-02-12 11:52:26 UTC
Post by Machiel de Wit
Rob schreef op 11-02-2022
Post by Rob
Voor CO melders geldt dit dan weer niet, die kunnen juist beter aan
een muur gemonteerd worden.
Ja, maar daar speelt de hoogte weer een rol.
CO is zwaarder dan lucht en verdrijft de zuurstof.
Eh, misschien moest je dat toch nog maar even natellen....

Jan
Machiel de Wit
2022-02-16 00:01:06 UTC
J. J. Lodder schreef op 12-02-2022
Post by J. J. Lodder
Post by Machiel de Wit
Rob schreef op 11-02-2022
Post by Rob
[...]
Dank, dat klopt inderdaad niet, dat geldt voor koolstofdioxide (CO2).
Koolmonoxide (CO) is vrijwel even zwaar als lucht.
Maar dat het rond mond/neus hoogte moet hangen klopt wel.
MdW.
J. J. Lodder
2022-02-16 13:15:08 UTC
Post by Machiel de Wit
J. J. Lodder schreef op 12-02-2022
Post by J. J. Lodder
Post by Machiel de Wit
Rob schreef op 11-02-2022
Post by Rob
[...]
Dat rondhangen wordt nogal overdreven.
Daarvoor moet de lucht echt stilstaan.
In de realiteit is dat eigenlijk zelden het geval.
Als er al stratificatie is komt die door temperatuurverschillen,

Jan

Machiel de Wit
2022-02-11 22:21:43 UTC
nanda schilders schreef op 10-02-2022
Post by cyber-T
Post by FastFolkert
Post by Irri
[...]
Niet iedereen is zoals jij, omtrent het niet kunnen lezen:
"Op woensdag 22 oktober *2008* om 20:55:09 UTC+2 schreef cyber-T"
Waarom denk je dat hij jouw na 14 jaar geposte antwoord nog zal lezen?
MdW.
Willem de V
2008-10-12 20:19:51 UTC
Post by Irri
[...]
hang hem dan wel in de nok.
horizontaal is tegen een plafond , waar de rook het eerste is.

Willem de V
stukje wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookmelder
Plaatsing van melders
Rook is lichter dan lucht en zal een ruimte van boven naar onder vullen. Om
de rook tijdig te ontdekken dient een rookmelder op een zo hoog mogelijke
plaats te worden bevestigd, bijvoorbeeld aan het plafond. Het aantal melders
hangt af van de te bewaken oppervlakte en de hoogte van het plafond. Indien
er gekozen wordt voor thermische melders zijn er meer detectiepunten nodig
bij hetzelfde oppervlak als bij rookmelders.

Volgens de richtlijnen van het CFPA-Europe[1] (het Confederation of Fire
Protection Association Europe) moet de koolmonoxidemelder altijd hoger
gemonteerd worden dan de hoogte van deuren en / of ramen. Koolmonoxide
vermengt zich namelijk met de stijgende warme lucht. Het is belangrijk dat
de melder zich minstens 1.80 meter van brandstof verbruikende apparatuur
bevindt. Ook de EN14604 ( Europese norm) bevestigt deze plaatsing van de
koolmonoxidemelder.

Koolmonoxidevorming ontstaat door onvolledige verbranding van fossiele
brandstoffen (hout, kolen, aardolie, aardgas, propaangas, butaangas, benzine
en paraffineolie) door onder meer verwarmingstoestellen. De verbranding kan
onvolledig zijn door een gebrek aan zuurstof in de ruimte. Hierdoor vormt
zich koolmonoxide (CO). Reeds bij een lage concentratie aan CO in een
ruimte, wordt het zuurstof in het bloed vervangen door CO, hetgeen kan
leiden tot koolmonoxidevergiftiging. Elk toestel waarin verbranding
plaatsvindt is een potentiële CO-bron. De meeste
koolstofmonoxidevergiftigingen word veroorzaakt door
waterverwarmingstoestellen.
Henk Van Hellum
2008-10-15 12:06:11 UTC
Post by Irri
[...]
voor het beste resultaat:
De beste plaats voo een rookmelder is horizontaal tegen het plafond en
minimaal 30 cm vanuit de muur.
in een nok ongeveer 20 tot 30 cm vanuit de nok maar wel horizontaal.
In een andere positie werken ze ook wel maar reageren wel later... en dat
kan natuurlijk Te laat zijn!

H.
Irri
2008-10-15 20:45:46 UTC
[...]