Gedeelde elektriciteitsaansluiting (oud)
Mat Nieuwenhoven
2020-11-27 14:46:37 UTC
Hoi!

Ons huis van midden 50'er jaren deelt origineel de
elektriciteitsaansluiting met de buren. Op de KLIC tekening is dat
ook te zien, kabel kwam bij ons binnen en ging via een wat dikkere
PVC pijp uit de zijkant van de 4-groepen kast de muur in. Het is al
heel lang geleden afgekoppeld, maar ik heb nu ook waar mogelijk de
oude pijp verwijderd. Maar ik snap de bedrading niet.
Er lopen een grijze (randaarde) en rode (nul), allebei 2,5mm2, en
twee zwarte van 1,5mm2 . Hoe heeft dit ooit gewerkt? Is er een oude
installateur dit dit weet?

Het enige wat ik me momenteel kan voorstellen is dat er 2 groepen
voor ons huis en 2 voor de buren waren, maar waarom dan 1.5 mm2. En
dan zou er een gemeenschappelijke elektriciteitsmeter zijn geweest?

Mat Nieuwenhoven
N. Coesel
2020-11-27 21:50:01 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Het zouden 2 10Ampere groepen geweest kunnen zijn waarbij de zwarte
draden ieder op een andere fase zitten. Dan hoeft de nul niet zo dik te
zijn omdat de totale stroom door de nul leider vanwege het fase verschil
lager is.
Machiel de Wit
2020-11-27 21:58:50 UTC
N. Coesel schreef op 27-11-2020
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Nee, dat geldt niet voor een 1-fase installatie.
MdW.
N. Coesel
2020-11-27 22:59:49 UTC
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Waar lees jij dat het om een 1 fase installatie gaat? Omdat er 1 2,5mm2
nul draad is kan het niet anders dan om een meerfase installatie gaan
(tenzij het onkundig is aangelegd). Bovendien; waarom zou je 2 aparte
draden trekken voor een enkelfasige aansluiting?
Mat Nieuwenhoven
2020-11-28 07:44:36 UTC
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Er lopen een grijze (randaarde) en rode (nul), allebei 2,5mm2,á en
[...]
1. Het was een een-fase installatie. Ik snap niet waarom dat geen
2.5mm2 zou zijn, ik heb behalve schakeldraden nooit andere gezien
hier (meeste was nog oude kleuren toen we hier kwamen wonen, rood
voor de nul)..

2. Mijn idee was dat er misschien een gemeenschappelijke groepenkast
was, met gemeenschappelijke meter, en twee stoppen (groepen) voor de
buren en twee voor dit huis.

Mat Nieuwenhoven
N. Coesel
2020-11-28 12:07:49 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Dat zou kunnen. Het zou ook zomaar kunnen dat iemand zonder verstand van
zaken ooit 2 zwarte draden heeft gebruikt om het even in orde te
knutselen na een verbouwing. Als het 2 aparte groepen zijn geweest dan
hadden die niet door dezelfde buis gemogen. Maar goed, de gemiddelde
klusjesman is geen electricien.
Mat Nieuwenhoven
2020-11-28 16:06:58 UTC
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Nee, dit was origineel tijdens de bouw. De rest van de huizen was ook
1 kabel-voor-twee .

Mat Nieuwenhoven
Rob
2020-11-28 17:50:46 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Ja maar er had een groene 2.5mm2 draad in moeten zitten voor fase.
Er zit nog wel eens een dunnere draad in een aanvoer maar dat is dan voor
een schakelsignaal voor dag/nacht stroom, er zit dan een TF ontvanger bij
de invoer en die schakelt dan alle 2 of 3 de meters die op die ene
invoer zitten. Dat kan dan een 1.5mm2 zijn.

Wij hadden dat vroeger ook in het ouderlijk huis, we hadden wel dag/nacht
maar de TF ontvanger zat bij de buren.
Echter dat was een 3-fase installatie (3 huizen die ieder 3 fasen hadden
maar met maar 1 invoer vanaf de straat) dus dat zat weer anders.

Machiel de Wit
2020-11-27 22:01:25 UTC
Mat Nieuwenhoven schreef op 27-11-2020
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
1,5mm2 is in principe voldoende voor 16A, maar in NL heeft men daar
2,5mm2 van gemaakt.
MdW.
Sjouke Burry
2020-11-27 22:03:02 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Rare constructie.
In mijn vooroorlogs huis hadden beide buren
hun aansluiting in mijn huis, maar daarvoor was een 3faze
hoofdkabel gelegd, met 3 hoofdzekeringen in de onderste kast.
Elke buur kreeg een fase/nul/aarde via een staal omvlochten
kabel, en een eigen zekering.
Omstreeks 1970 is dat(voor mijn tijd) gescheiden,
maar de oude kabels liggen er nog steeds , alleen losgekoppeld
in de verdeeldoos voor 3 gebruikers.
Ik vermoed dat in jouw situatie onderling wat geregeld was.
En de 2 1,5 draden? Misschien was de 2.5 draad op?
Sjouke Burry