Slotspray in plaats van kruipolie
Marc W
2021-01-15 10:51:22 UTC
Is het een goed idee om slotspray op een vastzittende schroef te spuiten in plaats van kruipolie, als je kruipolie net niet bij de hand hebt? Ik heb slotspray, naaimachine olie, en suikervrije cola als alternatief.
Izak van Langevelde
2021-01-15 11:52:06 UTC
Post by Marc W
Is het een goed idee om slotspray op een vastzittende schroef te spuiten in plaats van kruipolie, als je kruipolie net niet bij de hand hebt? Ik heb slotspray, naaimachine olie, en suikervrije cola als alternatief.
Het is in elk geval geen slecht idee: ik zou het proberen...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-01-15 12:06:39 UTC
Post by Marc W
Is het een goed idee om slotspray op een vastzittende schroef te spuiten
in plaats van kruipolie, als je kruipolie net niet bij de hand hebt?
Niks mee mis, is siliconenolie met wat extras.
Post by Marc W
Ik heb slotspray, naaimachine olie, en suikervrije cola als alternatief.
Als je schroef zwaar verroest is zou ik met die Cola beginnen,
als je hem in een kommetje kan leggen tenminste,

Jan

PS Weet niet of die suikervrije Cola een goed idee is.
Zit daar niet ook minder organisch zuur in?
(citroenzuur en zo)
Marc W
Torx schroef aan de onderkant van een vaatwasser, vast aan het onderpaneel. Vaatwasser is denk ik twaalf, dertien jaar oud en lekt water. Ik wil zien waarvandaan. Dan kijken of het iets makkelijks is wat ik zelf kan ...
J. J. Lodder
2021-01-15 13:25:58 UTC
Post by Marc W
Post by Marc W
[...]
Een Torx kan je gewoon brute kracht op zetten,
als je een goede kwaliteit bitjes heb tenminste...

Jan
Ruut66
2021-01-19 10:50:10 UTC
Post by Marc W
Is het een goed idee om slotspray op een vastzittende schroef te spuiten in plaats van kruipolie, als je kruipolie net niet bij de hand hebt? Ik heb slotspray, naaimachine olie, en suikervrije cola als alternatief.
Als er niks kan verbranden kun je een electrische verfbrander of
soldeerbrandertje proberen. Dat werkt ook bij schroefdraad.
Nog niet DHZ: http://frankberg.nl/iductor-inductie-verwarmer.html

J. J. Lodder
2021-01-19 12:18:56 UTC
Post by Ruut66
Post by Marc W
[...]
Met enige voorzichtigheid. Ik heb, op veilige afstand,
eens garagist een degelijk vastgeroeste uitlaat
zien demonteren met een acetyleen brander.
De helften van de moeren sprongen met een luide knal ver weg.

Mooie praktijkdemonstratie van het feit
dat in een aangedraaide moer flinke trekspanningen staan,

Jan
Machiel de Wit
2021-01-20 00:34:51 UTC
Ruut66 schreef op 19-01-2021
https://www.hbm-machines.com/producten/elektrisch-gereedschap/overige-machines/hbm-draagbaar-inductieapparaat
MdW.
J. J. Lodder
2021-01-20 11:29:16 UTC
Post by Machiel de Wit
Ruut66 schreef op 19-01-2021
Post by Ruut66
Post by Marc W
[...]

Nog wat prijzig. Er staat zo te zien geen vermogen bij.
DHZ-mode: Zou je zoiets voor incidenteel gebruik
kunnen improviseren op basis van een soldeerpistool?