Hoe spreek je het uit?
Reommeke
2008-02-24 12:51:18 UTC
Het betreft een riciprozaag. Waar ligt de klemtoon?
Is het reciPROzaag of reCIprozaag?

Grts,

"Groeten uit 's-Gravenzande" @hotmail.com>
2008-02-24 12:55:58 UTC
Post by Reommeke
Het betreft een riciprozaag. Waar ligt de klemtoon?
Is het reciPROzaag of reCIprozaag?
Grts,
Gebruik dan het woord sloopzaag.

grt. Michel
Jan
2008-02-24 13:13:03 UTC
Post by Reommeke
Het betreft een riciprozaag. Waar ligt de klemtoon?
Is het reciPROzaag of reCIprozaag?
Grts,
ken je news:nl.taal?
Volgens mij is het analoog aan recriprociteit (wederkeringheid) de eerste
vorm, dus met de klemtoon op de derde lettergreep.
Piet Beertema
2008-02-24 14:23:57 UTC
Post by Jan
Post by Reommeke
Het betreft een riciprozaag. Waar ligt de klemtoon?
Is het reciPROzaag of reCIprozaag?
Volgens mij is het analoog aan recriprociteit (wederkeringheid)
de eerste vorm, dus met de klemtoon op de derde lettergreep.
Daar wel, maar "reciprozaag" is een non-woord. Het is een reciprocerende
of reciproceerzaag, en het is net zo onzinnig om dat als "reciprozaag"
aan te duiden als dat het onzinnig is om "decoupeerzaag" een "decouzaag"
te noemen. Maar als je het per se af wilt korten, leg dan naar analogie
van het laatste de klemtoon op de eerste lettergreep: "REciprozaag".

-p
unknown
2008-02-24 14:44:31 UTC
On Sun, 24 Feb 2008 15:23:57 +0100, Piet Beertema
Post by Piet Beertema
[...]
Het is inderdaad een non-woord. Helaas wel ingeburgerd, staat niet in de
Van Dale.
Beter zou zijn: elektrische schrobzaag.

Knutsel@@r
Piet Beertema
2008-02-24 16:14:19 UTC
Post by unknown
Het is inderdaad een non-woord. Helaas wel ingeburgerd, staat niet
in de Van Dale.
Merk op dat alle handzagen en decoupeerzagen ook reciproceerzagen zijn,
dus "recipro(ceer)zaag" is sowieso al ongeschikt als soortaanduiding
voor een enkel type elektrische zaag.
Post by unknown
Beter zou zijn: elektrische schrobzaag.
Helemaal mee eens: een vlag die de lading volledig dekt. En het laat
ook nog ruimte voor een pneumatische schrobzaag. ;-)

-p
Willem
2008-02-24 13:24:24 UTC
Ik leg de klemtoon bij deze zaag op de 2e lettergreep. Weet niet of dat goed
is, maar de andere mensen hier doen dat ook.

Willem
J. J. Lodder
2008-02-24 15:14:49 UTC
Post by Reommeke
Het betreft een riciprozaag. Waar ligt de klemtoon?
Is het reciPROzaag of reCIprozaag?
REciprozaag,

Jan
post2u
2008-02-24 16:20:06 UTC
Post by Reommeke
Het betreft een riciprozaag. Waar ligt de klemtoon?
Is het reciPROzaag of reCIprozaag?
Ik ken het eigenlijk alleen in je tweede variant.
Een beetje zoals je het in het Engels zou uitspreken.
[ree- ^sie^ -pro'zaag]

Zoiets dus......))
HaVi
2008-02-29 14:09:14 UTC
Post by Reommeke
Het betreft een riciprozaag. Waar ligt de klemtoon?
Is het reciPROzaag of reCIprozaag?
Grts,
Wij noemen dat gewoon een kippeneuker

Hans.
Pierre Goolaerts
2023-03-19 11:09:07 UTC
Volgens mij is het REciPROzaag.
Izak van Langevelde
2023-03-19 12:58:01 UTC
Post by Pierre Goolaerts
Post by Reommeke
Het betreft een riciprozaag. Waar ligt de klemtoon?
Is het reciPROzaag of reCIprozaag?
Grts,
Volgens mij is het REciPROzaag.
Na rijp beraad van 15 jaar is U tot deze belangwekkende conclusie gekomen?
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2023-03-19 14:53:59 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]

[...]
[...]