Belasting Keilbout 12 mm ongeveer 200 kg?
Marc W
2007-12-24 14:04:29 UTC
Ik ben aan het trainen en ik wil een bepaalde staaf met gewichten
ergens op kunnen leggen, en dat wil ik dus zelf gaan maken. Ik dacht
dat als ik keilbouten van 12 mm zou gaan gebruiken, op een soort van
winkelhaaksteun aan de muur, dat ik dan de staaf (barbell genoemd
officieel), wel op kan laden tot zeg 100 tot 200 kilo. Met een beetje
zoeken kwam ik ergens tot 12mm keilbout wat een belasting van 200 kilo
kon verdragen. Klopt dat een beetje? De belasting zal ongeveer, maar
niet helemaal, haaks op de bout staan.

Marc Wentink
nulkommanul
2007-12-24 15:57:41 UTC
Post by Marc W
[...]
De keilbout wordt belast op afschuifspanning (de vertikale kracht van
200kg). Gerekend met de netto draaddiameter
van M12 zal de afschuifspanning op plm 250-300 kg/cm2 uitkomen. Dat is
een redelijk getal voor een stalen keilbout. Echter je
"winkelhaakconstructie" veroorzaakt ook een koppel op de keilbout. Stel
dat het kart van de belasting op 20 cm ligt vanaf de muur dan betekent
dat een koppel van 0,2 x 200kg = 40 kgm. Dit veroorzaakt een
trekkende kracht welke de keibout "probeert uit de muur te trekken". Ik
zou daarom voor de zekerheid "of de afstand tot de muur halveren indien
mogelijk. Of anders meerdere keilbouten toepassen per drager.
nulkommanul
post2u
2007-12-24 16:22:18 UTC
Post by nulkommanul
Post by Marc W
[...]
Vooral niet vergeten dat de kwaliteit van de muur in kwestie ook een factor
is....))
Keilbout in boardkarton, gipswand, holle lichtgewicht steen, doet bijv. niet
zoveel.
Evt. chemische ankers gebruiken, wel zo sterk.
Marc W
2007-12-27 07:10:38 UTC
Betonnen draagmuur.
Peter Govaere
2007-12-27 08:03:36 UTC
Dan zit je goed :-)
Marc W
2007-12-27 07:10:00 UTC
Post by nulkommanul
Dit veroorzaakt een
trekkende kracht welke de keibout "probeert uit de muur te trekken".
Ik wou het juist zo bouwen dat die kracht de muur in gaat, in plaats
van eruit.
Sander
2007-12-24 17:00:22 UTC
Post by Marc W
[...]
Ik neem aan dat je de boel niet aan 1 keilbout ophangt... Als 1 keilbout al
tot 200 kg zou kunnen dragen. Dan moet al helemaal geen probleem zijn als je
de boel aan 2 keilbouten ophangt.

200 kg draagkracht voor 1 keilbout van 12mm klinkt mij niet vreemd in de
oren. Je moet die uiterste belasting echter niet aan het uiteinde van het
draadeinde van de keilbout hangen.... Keilbouten hebben hun maximale
draagkracht op het punt waar ze uit de muur steken.

mvg. Sander
nulkommanul
2007-12-24 18:38:09 UTC
Post by Sander
Post by Marc W
[...]
Precies, wat dan heb je geen "kracht x arm belasting". Alleen een
afschuifkracht.
nulkommanul
Martin Borsje
2007-12-24 19:46:32 UTC
Post by Marc W
[...]
Vergeet niet dat als je de barbell op zijn ondersteuning laat vallen de
optrdende krachten vele malen groter zijn dan het rustgewicht.

Hoe stijver de ophanging, hoe groter die factor.

Houd daar rekening mee!

Martin
JanK
2007-12-24 22:06:07 UTC
Post by Martin Borsje
Post by Marc W
[...]
De factor is echter nooit groter dan 2. Dus de barbell van 200kg rustende
belasting zal bij het laten vallen een last geven die altijd kleiner is dan
400 kg.
"NachtWacht"
2007-12-25 02:07:45 UTC
Post by JanK
Post by Martin Borsje
[...]
Hoe kom je daar nou bij. Als jij hem van een meter laat vallen, gaat-ie
er dwars doorheen. En bij 10 meter gaat-ie ook nog door de vloer.
--
____________________
Post by JanK
Post by Martin Borsje
NIGHTWATCHER <<
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
J. J. Lodder
2007-12-25 10:58:39 UTC
Post by JanK
Post by Martin Borsje
Post by Marc W
[...]
Kracht is massa maal versnelling.
En aangezien de massa met vele g-s stopt
is de kracht ook vele malen zijn gewicht,

Jan
pom
2007-12-26 08:45:48 UTC
Post by J. J. Lodder
Kracht is massa maal versnelling.
En aangezien de massa met vele g-s stopt
is de kracht ook vele malen zijn gewicht,
ik heb me ooit laten vertellen dat je op deze manier zelfs door een stuk
van 1 cent kan gedood worden. Je moet het alleen maar van héééél hoog
laten vallen (en goed kunnen mikken ;-) )

kan iemand dat even berekenen?

;-)
~PC-freak©~
2007-12-26 08:59:19 UTC
Op Wed, 26 Dec 2007 08:45:48 GMT, schreef pom <***@group.invalid>
het volgende.
Post by pom
Post by J. J. Lodder
[...]
Leg deze mythe even voor aan "Mythbusters" ;-)

Ik denk dat hij het oordeel "Busted" krijgt.
Omdat een muntstuk zal gaan dwarrelen zal hij nooit de maximaal haalbare
valsnelheid krijgen die ik meen ergens bij 200 km/h ligt. Mede daarom
zul je ws alleen ff auw zeggen of hooguit een klein sneetje oplopen.

groetjes Henk
***@WEGgmail.com [haal "DIT WEG" weg]
http://www.pc-freak.nl
Peter Govaere
2007-12-26 09:09:54 UTC
Post by ~PC-freak©~
het volgende.
Post by pom
Post by J. J. Lodder
[...]
Ik denk dat je "dwarreltheorie" niet echt opgaat bij een gewicht van 200 kg
:-)
~PC-freak©~
2007-12-26 09:22:39 UTC
Op Wed, 26 Dec 2007 09:09:54 GMT, schreef "Peter Govaere"
Post by Peter Govaere
Post by ~PC-freak©~
Post by pom
[...]
Wel ff bij de les blijven, we hebben het hier over een muntstukje ;P
BTW, we raken offtopic.

http://www.pc-freak.nl
André-Hessel Jensma
2007-12-26 10:17:09 UTC
On Wed, 26 Dec 2007 10:22:39 +0100, ~PC-freak©~
Post by ~PC-freak©~
Post by Peter Govaere
Post by ~PC-freak©~
Post by pom
[...]
Ook een muntstukje kan je prima doden, maar dan wel in vacuum. Dan
zijn zeer hoge snelheden (tienduizenden km/h) makkelijk haalbaar.
--
André-Hessel Jensma

Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
my address to email me. (Replace 'yjensma'
with 'jensma' and 'nyl' with 'nl').
J. J. Lodder
2007-12-27 21:20:47 UTC
Post by ~PC-freak©~
Post by Peter Govaere
Post by ~PC-freak©~
Post by pom
[...]
Je dacht harder dan 11 km/s te kunnen vallen?

Jan
Piet van Oostrum
2007-12-28 22:28:28 UTC
[...]
Post by André-Hessel Jensma
Ook een muntstukje kan je prima doden, maar dan wel in vacuum. Dan
zijn zeer hoge snelheden (tienduizenden km/h) makkelijk haalbaar.
JJL> Je dacht harder dan 11 km/s te kunnen vallen?
11 km/s is 39600 km/h, dus inderdaad tienduizenden.
--
Piet van Oostrum <***@cs.uu.nl>
Post by J. J. Lodder
Post by André-Hessel Jensma
Ook een muntstukje kan je prima doden, maar dan wel in vacuum. Dan
zijn zeer hoge snelheden (tienduizenden km/h) makkelijk haalbaar.
Je dacht harder dan 11 km/s te kunnen vallen?
Ja, waarom zou dat niet kunnen?

with 'jensma' and 'nyl' with 'nl').
Piet van Oostrum
2007-12-29 08:54:59 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by André-Hessel Jensma
Ook een muntstukje kan je prima doden, maar dan wel in vacuum. Dan
zijn zeer hoge snelheden (tienduizenden km/h) makkelijk haalbaar.
Je dacht harder dan 11 km/s te kunnen vallen?
AJ> Ja, waarom zou dat niet kunnen?
Op Jupiter zou dat wel kunnen. Op de aarde ook nog iets harder (11,2). Zie
<http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontsnappingssnelheid>.
--
Piet van Oostrum <***@cs.uu.nl>
Post by Piet van Oostrum
Post by J. J. Lodder
Post by André-Hessel Jensma
> [...]
AJ> Ja, waarom zou dat niet kunnen?
Op Jupiter zou dat wel kunnen. Op de aarde ook nog iets harder (11,2). Zie
Het valt in de praktijk nogal tegen.
Zelfs uit space station hoogte val je maar met enkele km/s,

Jan

PS vrijwel alle energie van het ISS is kinetisch,
en maar weinig potentieel.
Piet van Oostrum
2008-01-01 12:15:05 UTC
Post by Piet van Oostrum
Post by J. J. Lodder
Post by André-Hessel Jensma
> [...]
JJL> Het valt in de praktijk nogal tegen.
JJL> Zelfs uit space station hoogte val je maar met enkele km/s,
Het ging ook over vallen in vacuum (zie hierboven). Puur theoretisch dus.
--
Piet van Oostrum <***@cs.uu.nl>
Vreemd... ik dacht dat het om een keilboutje ging...
J. J. Lodder
2020-10-09 12:47:34 UTC
Piet van Oostrum <***@cs.uu.nl> wrote:
[nou we toch oude koeien in de sloot laten vallen]
Post by Piet van Oostrum
Post by Piet van Oostrum
Post by J. J. Lodder
Post by André-Hessel Jensma
> [...]
JJL> Zelfs uit space station hoogte val je maar met enkele km/s,
Het ging ook over vallen in vacuum (zie hierboven). Puur theoretisch dus.
Pure theorie, leuk, maar dan moet je het wel goed doen.
Neem het ruim, vanaf 500 km, en vergeet de afname van g met de hoogte.
Dan, 1/2 v^2 = gh, v^2 = 10^6, dus zonder atmosfeer
haal je vanuit het space station recht naar benden vallend
maar 1 km/s

Overigens is dit een wijdverbreid misverstand.
Van de energie van een 'lage' satelliet
is maar een klein deel potentiele energie.
De kinetische energie is vele malen groter.

'Stratolauncher' was geen goed idee,

Jan

J. J. Lodder
2007-12-30 12:38:04 UTC
Post by André-Hessel Jensma
Post by J. J. Lodder
Post by André-Hessel Jensma
Ook een muntstukje kan je prima doden, maar dan wel in vacuum. Dan
zijn zeer hoge snelheden (tienduizenden km/h) makkelijk haalbaar.
Je dacht harder dan 11 km/s te kunnen vallen?
Ja, waarom zou dat niet kunnen?
Geem probleem,
je begint gewoon verder dan het oneindige,

Jan
J. J. Lodder
2007-12-27 21:20:47 UTC
Post by pom
Post by J. J. Lodder
[...]
The 'pedestrian killing penny' (myth)

Jan

PS Een beetje zwaarder voorwerp (terugvallende geweerkogel bv)
is wel gevaarlijk.
o***@gmail.com
2019-04-21 15:12:17 UTC
Niet waar
Marc W
2007-12-27 07:15:55 UTC
Post by J. J. Lodder
Kracht is massa maal versnelling.
En die versnelling is de remversnelling uitgeoefend door de
constructie, niet de valversnelling lijkt me. En dan wel afhankelijk
van de snelheid.

Maar serieus, ik squat, ahum, nu 60 kilo of zo. Ben nog lang niet aan
de honderd kilo en dat duurt nog wel even. Verder hang ik het
natuurlijk, exact voor mijn lengte op, zodat de barbell niet heel erg
veel zal vallen.
Peter Govaere
2007-12-26 08:53:14 UTC
Post by Marc W
[...]
Die keilbouten zullen het probleem niet zijn. Als je per winkelhaak pakweg 2
bouten M12 gebruikt, dan is dat sterk zat. Tenzij je de gewichten natuurlijk
van 4 meter hoog laat vallen.

Ik zou me meer zorgen maken over de muur. Uit welk materiaal is deze gemaakt
? En kan die de belasting wel hebben ?

Zet de ankers in ieder geval ver genoeg uit elkaar, minstens 30 cm.
Marc W
2007-12-27 07:19:02 UTC
Post by Peter Govaere
Zet de ankers in ieder geval ver genoeg uit elkaar, minstens 30 cm.
Die afstand is een meter, een meter en twintig centimeter, afhankelijk
van de barbell. Maar zeker meer dan 30 centimeter dus.
Peter Govaere
2007-12-27 08:02:31 UTC
Post by Marc W
Post by Peter Govaere
Zet de ankers in ieder geval ver genoeg uit elkaar, minstens 30 cm.
Die afstand is een meter, een meter en twintig centimeter, afhankelijk
van de barbell. Maar zeker meer dan 30 centimeter dus.
En zet je dan iedere kant slechts 1 bout ?

Ik zou er toch 2 per kant zetten. Beter 2 kleinere (bijv. 2x M8 per kant)
dan 1 grotere.....
Martijn van Goor
2020-10-08 17:07:12 UTC
Het is dan wel een oud gesprek, maar ik vind het op pagina nr. 1 wbt bevestigen van keilbouten. Ik kon het niet laten 13 jaar later alsnog te reageren voor een ieder die dit net als ik leest en zich mateloos irriteert aan het niveau van de antwoorden

Wat een dom gesprek. Het dwaalt compleet af . De vraag was niet hoeveel massa een vallend object heeft bij een bepaalde snelheid. Plus iedereen gaat mee in het maximale (trek) gewicht van de m12 bout van 200kg.

Misschien is het verstandig om dit "gegeven" eerst eens te controleren, voordat je gaat adviseren hoeveel keilbouten je nodig hebt. 200kg ? Zet daar maar een nulletje achter. Voor de zekerheid monteer ik zelf altijd een 2e bout wanneer het je eigen veiligheid aangaat en het jou moet kunnen dragen. De kwaliteit van o.a. beton is niet overal hetzelfde. Ook niet in dezelfde plaat.

Er is geen garantie dat deze net als de keilbout zelf 2150kg kan dragen.