Een jaar zonepanelen
Mat Nieuwenhoven
2021-12-20 12:57:24 UTC
Ruim een jaar geleden kreeg ik in deze groep informatie over
zonnepanelen, waarvoor nogmaals dank. Ze liggen ondertussen ruim een
jaar, en aangezien ik de opbrengst wekelijks bijhoud (eigen energiemeter
voor de panelen), heb ik nu een jaar data.

Ze brachten het equivalent van 883 uur Wp op (ze liggen schaduwvrij op
het dak richting OZO), en we verbruikten 24% van de opbrengst direct.
Veel hoger zal dat laatste niet worden zonder thuisbatterij, we doen echt
ons best.

Uitgaande van mijn huidige elektriciteitsprijs en verbruik, rekening
houdend met 0,52% paneelopbrengstdegradatie per jaar (dat zegt de spec),
en afbouw saldering kom ik op een terugverdientijd van net iets meer dan
9 jaar. Daarna is het rendement van de investering ruim 6%, ook niet
verkeerd.

Al met al, zeer tevreden.

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2021-12-20 13:18:33 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Zinloze mededeling zolang je er niet bijzegt hoeveel watt_piek er
geinstalleerd ligt. (en met hoeveel uur je rekent)
Overigens is het ook zinnig om dit even om te rekenen
naar effectieve uren.
(iets van 1000uur per jaar, voor een goede locatie)
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Zolang je ze niet wilt of moet verkopen.
Tweedehands zonnepanelen brengen nog maar heel weinig op,
(maar de omvormers zijn vrijwel waardevast)

Jan
J. J. Lodder
2021-12-20 22:29:09 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Dat is precies wat ik aangaf, effectieve uren, nl. het equivalent van 883
uur Wp vermogen. Het geinstalleerde vermogen doet daarbij niet ter zake.
Als ze op het zuiden hadden gelegen was 1000 uur wel haalbaar geweest,
denk ik.
OK, dank, had ik niet zo begrepen.
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Ik ga ervan uit dat ze 25 jaar blijven liggen, de opgegeven levensduur
van panelen en Enphase omvormers. Tenzij na de terugverdientijd nieuwe
panelen zoveel beter zijn dat het loont om ze voortijdig te vervangen.
Er zijn nu al teveel mensen met dat idee.
Ik heb zelfs al 'gratis af te halen' gezien.
Die ik heb liggen hebben 20% rendement, mochten ze over 10 jaar tegen de
30% zijn dan wordt het interessant, denk ik.
Ik denk dat ze met silicium nu wel aan hun limiet zitten.
Maar andere materialen zijn natuurlijk mogelijk,
of liefst zelfs multi-spectraal,

Jan
J. J. Lodder
2021-12-21 12:03:23 UTC
<snip>
Post by J. J. Lodder
[...]
Ik vraag me wel eens af of zulke mensen het goed doorgerekend hebben.
Als het 10 jaar duurt voor de de investering hebt terugverdient, en je
gaat ze dan meteen vervangen, dan heb je weliswaar meer opbrengst (goed
voor het milieu) maar netto niets verdiend met de originele panelen. Ik
ga pas na 9 jaar verdienen, rekening houdend met saldering.
De oudste panelen zijn van 2002, en die saldeerden niet,
maar rekenden terug met de volle kWh prijs op de terugdraaiende meter.
Die zijn al tig keer terugverdiend.
Firma's die ze verkopen schermen weliswaar met 7 jaar terugverdientijd,
maar zo kort heb ik zelf nooit realistisch kunnen berekenen, en ik vraag
me af of veel mensen met panelen dat wel doen. De firma's deden allemaal
vaag over saldering, bijvoorbeeld. Als je navraagt (per mail) hoe ze tot
die berekening komen wordt het meestal stil. Die heb ik destijds dus
meteen uitgesloten.
Een grof geval was een offerte, niet alleen peperduur (€ 2,15 per
geinstalleerde Wp) maar die schreef een terugverdientijd van 7 à 8 jaar,
terwijl een pagina verder met meer cijfers er een (realistischer)
terugverdientijd van 11,5 jaar er uit kwam.
Inderdaad, opletten. En als het kan zelf installeren.
Post by J. J. Lodder
[...]
Als ze er in slagen een stabiele dunne perovskite laag bovenop de
siliciumcellen te maken zitten we denk ik al aardig richting 30% denk ik.
De beste (en dure) silicium panelen doen 22% (https://
<www.cleanenergyreviews.info/blog/most-efficient-solar-panels>
Zeker, als. Overigens is die efficiency alleen maar een punt
als je de hele ruimte volzet.
Als er ruimte genoeg is kan je vaak beter
meer van een goedkoper model meerzetten,

Jan
Mat Nieuwenhoven
2021-12-23 07:19:59 UTC
On Tue, 21 Dec 2021 13:03:23 +0100, J. J. Lodder wrote:

<snip>
[...]
Maar ruimte is vaak het probleem. Hier binnen 100 meter in de straat zijn
er na mij in 1 jaar 4 huizen die ook panelen hebben gekregen. Bij
allemaal was het puzzelen wat waar past, i.v.m. verschillende maten
dakkappellen aan de ene kant, en dakramen aan de andere kant. Bij mij
liggen ze daarom ook alleen maar aan 1 kant.

Maar er zijn er ook huizen waar er nog meer hadden gekund, maar dan was
er meer dan een fase nodig, en dat geeft vaak meer gedoe met de
groepenkast.

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2021-12-23 15:33:51 UTC
<snip>
[...]
Vast wel. Zie later wel.
Ik heb allang volledig afgeschreven en terugverdiende panelen,
en als er al eens eentje kapot zou gaan
dan kost een vervangende vrijwel niets meer.

Voorlopig ga ik dus niet aan de afvalberg bijdragen,

Jan
Rob
2021-12-22 10:30:47 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Inderdaad jouw cijfers zijn prima als indicatie voor hoe de opbrengst
van de panelen was, of je nou 1kW of 10kW piek hebt dat maakt daar voor
niets uit.

De richting waarin ze liggen bepaalt niet alleen wat ze opbrengen maar
ook hoe goed je die opbrengst zelf kunt gebruiken, afhankelijk van je
dagrithme natuurlijk. Als ze meer naar het westen liggen heb je er
meestal meer aan dan als ze naar het oosten neigen.

De terugverdientijd hangt natuurlijk sterk af van de electriciteitsprijs
(die nu wel zal gaan stijgen) en de terugleverprijs (die alleen maar
gaat dalen). Meer zelf verbruiken wordt dus aantrekkelijker. Maar
voor het aantrekkelijk wordt om accu's te gebruiken moet er nog heel
wat gebeuren. Accu's zijn een grote investering die je maar moeilijk
terug verdient binnen de levensduur. Als je het niet voor het idealisme
doet heb je er weinig aan.
J. J. Lodder
2021-12-22 20:55:15 UTC
Uiteindelijk is door Aliander het net teruggeschakeld naar rond de 225V
(moet lokaal op de buurttrafo gebeuren) en was het probleem opgelost.
Het heeft wel zeker 30% van de jaaropbrengst gekost. Bij voortduring
zou het 2 jaar terugverdien tijd gekost hebben als je dat niet in de
gaten hebt.
Een familielid van mij had daar meer dan 20 jaar geleden al last van.
Hij klaagde tegen mij dat zijn lampen zo snel kapot gingen.
Bij nameten door mij bleek zijn netspanning boven de 240 volt te liggen.
(dat moest toen nog 220 zijn)
Doe het maar ruim, dan is het vast niet te weinig, nietwaar?

Bij bellen van zijn vriendelijke GEB kwamen ze dat vlot corrigeren.

De heren GEB waren stomverbaasd dat er ueberhaupt iemand was
die wist wat zijn netspanning was.
Het was ze nog nooit overkomen,

Jan
J. J. Lodder
2021-12-28 10:31:24 UTC
Hou in de gaten of de netspanning niet te hoog wordt, dan schakelt je
omvormer namelijk uit en heb je geen opbrengst.
Wat dacht je eraan te doen, als je gaten inslaan?
Jan
PS Uiteraard een heel erg foute gedachte,
maar zou een variac of andere autotrafo met tappen helpen?
Of kan die omvormer op je zonnepanelen daar niet goed tegen?
Waarschijnlijk zal het wel werken, maar bedenk wel dat je de spanning aan
de netzijde van de variac dan verder boven de 253 V drukt.
Dat kan problemen geven met de overige apparatuur in je huis. En ook met
de apparatuur bij je buren. Dus dat trucje kun je beter niet doen.
Ik betwijfel dat. Die paar kilowatt van jou
gaan echt dat hele subnet niet noemenswaardig omhoog drukken.
Het zal pas een probleem worden als 'iedereen' het gaat doen,
[vervolg] Even rondgekeken,
en 3 kVA variacs (12A) kosten iets vanaf 120 euro nieuw,
en uiteraard minder op marktplaats.
Dat heeft dus een redelijke terugverdientijd,
als je zonnepanelen er vaak bij teveel zon uitgaan.
Gesteld dat zo'n omvormer niets tegen een trafo heeft,
maar waarom zou hij?
(de reguliere netspanning komt immers ook uit een trafohuisje)

Zou je vriendelijke GEB-opvolger er al aan gedacht hebben
om een en ander in de kleine lettertjes te verbieden?

Overigens: Ik heb niets gezegd hoor,

Jan
(die geen brute zonnepanelen heeft)

PS En nog een vraagje: wat doet het GEB-enz. eigenlijk
als de netspanning toch boven de 253 volt uitkomt?
De hele wijk uitschakelen? (automatisch?) (preventief?)
(daarna hun grote trafo een tandje lager zetten?)