Binnenhout beschermen
Marc W
2021-12-26 09:23:19 UTC
Stel ik heb kozijnen binnen, en trapleuning binnen, en een traphekje, waar wat verf is losgelaten. Ik heb geen tijd om alles op nieuw te verven, maar ik wil alleen dat het hout niet verder beschadigd door vocht etecetera. Wat kan ik het beste doen?

Ik had nu net voordat de winkels niet meer open mochten en klein blikje Rambo, pantser vernis gekocht en ik wou daarmee met een penseeltje de beschadigde stukjes licht aantippen, maar ik wou even controleren of dit echt een goed idee is.
Marc W
2021-12-26 12:59:50 UTC
Post by Marc W
[...]
Niets.
Post by Marc W
[...]
Heb je hooguit last van als je het later echt gaat doen,
Jan
Ahhh, had ik het maar eerder gevraagd, want dat blikje vernis kostte me wel weer twintig euro. Paniek aankoop toen ze de winkels sloten die zaterdag voor de lockdown. Maar bedankt voor de tip. Vrij hout zonder bescherming gaat niet snel kapot binnen? Ook niet bij een deur of raam waar het soms naar binnen regent?
Marc W
2021-12-26 15:35:08 UTC
Hier een foto:

https://ibb.co/qDVwJwm
Marc W
2021-12-28 12:06:28 UTC
Post by Marc W
https://ibb.co/qDVwJwm
Inderdaad, typisch gevalletje niets aand doen tot het echt moet.
(en dan gelijk goed)
Het is lastig om dat soort randjes netjes strak in vorm te schuren.
Het gaat er al gauw amateuristisch uitzien,
Jan
Ja dat zit dan ook binnen niet bij een raam en zou niet vochtig moeten worden. Behalve als ik mijn natte sokken erop leg om te drogen, en ik denk dat daar een deel van de beschadiging door komt.
J. J. Lodder
2021-12-28 13:37:22 UTC
Post by Marc W
Post by Marc W
[...]
Kwestie van aanhangrekje kopen,

Jan
J. J. Lodder
2021-12-29 10:23:05 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Marc W
Post by Marc W
[...]
Jaha, op het moment dat ik er achter kwam dat dat dus waterbasisverf was
op dat hout, heb ik natuurlijk mijn sokken daar niet meer opgehangen!
Bedankt voor de informatie!
Het oude bruin onder je wit zal wel alkyd zijn.
Als je het overdoet kan je waarschjnlijk het beste helemaal strippen,

Jan

Bert(AWRvB)
2021-12-26 19:36:55 UTC
Post by Marc W
[...]
Je kan het rustig vernissen en later weer met afbijt verwijderen.

Oppassen op plekken bij ramen en deuren want omdat het daar kouder is
is het altijd vochtig en rot het hout zo weg. Die plekken worden
koudebruggen genoemd. Dus lak die plekken [2 - 3 keer]. Zorg wel dat die
plekken onderhouden worden want anders gaat het veel geld kosten.

(J J Lodder weet niets van schilderwerk!)

Op het traphek, aan de bovenkant en zijkant en op andere plekken waar
veel slijtage zit, kan je hardhout aanbrengen en dat (kleur)lakken.
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
http://projectcamelot.org/lang/en/clifford_stone_interview_transcript_en.html
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl
J. J. Lodder
2021-12-28 13:37:23 UTC
Post by Bert(AWRvB)
Post by Marc W
[...]
Okay dit zit bijvoorbeeld bij de deur, dat wou ik dan even een beetje in
iets van i.i.g. grondlak zetten om verdere beschadigingen te voorkomen.
https://ibb.co/StMqsjL
Ook overbodig, die Rambo daar,
maar vast een likje grondverf is altijd goed,
ook voor het oog,