Koelen dak door ventileren?
Mat Nieuwenhoven
2021-06-08 08:32:36 UTC
Ik heb ontdekt dat onder de zonnepanelen het dak merkbaar koeler is dan
daarnaast, scheelt 1.7 graden volgens de infraroodthermometer. Het voelt
ook merkbaar koeler. Een leuk bijeffect.

Dakpannen worden heet, en de warme lucht eronder kan niet weg. Boven bij
de nok voelt het dakbeschot (ondanks isolatie) met lang zon erop merkbaar
warmer aan dan onder bij de vloer. Onder ze zonnepanelen liggen ze in de
schaduw, want de warme lucht tussen panelen en pannen kan wel weg naar
boven.

Dus, als je de warme lucht onder de pannen weg kunt laten stromen, zou het
in de zomer merkbaar koeler moeten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee,
en hoe zou je voldoende lucht kunnen laten wegstromen? Mijn dakvorsten
zitten muurvast.

Mat Nieuwenhoven
Bert(AWRvB)
2021-06-08 19:22:52 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Zoek dakpan ventilatie.

Eventueel de koker aan de onderkant eraf zagen.

Ik gebruik computer ventilatortjes 12 Volt 10x10 cm.
Post by Mat Nieuwenhoven
Mat Nieuwenhoven
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
http://projectcamelot.org/lang/en/clifford_stone_interview_transcript_en.html
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl
Mat Nieuwenhoven
2021-06-10 17:49:46 UTC
Post by Bert(AWRvB)
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Dank voor de tip. Heb jij die ventilatortjes ook voor koeling, of b.v. om
vocht af te voeren. Indien voor koeling, heb je verschil gemerkt voor/na?

Mat Nieuwenhoven
Bert(AWRvB)
2021-06-10 22:02:38 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Bert(AWRvB)
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Die ventilatortjes worden op zolder gebruikt.

In elke kamer in huis hangt vlak bij het plafond een
computerventilatortje daardoor is de temperatuur in zo'n kamer meestal
overal gelijk wat vooral in de winter stookkosten scheelt en er zijn
nergens vochtplekken.

Op zolder:

Een computerventilatortje blaast de lucht rond op zolder zodat
temperatuur en vochtigheid overal hetzelfde is.

Een computerventilatortje is aangesloten op een thermostaat voor afvoer
van lucht als het te heet wordt op zolder. Die lucht wordt onder de
pannen geblazen. Die pannen zijn veel heter dan dat het op zolder wordt.
Vroeger duurde het drie weken of zo na een hete periode voordat het op
zolder weer uit te houden was en nu na een dag of 2.

De andere computerventilator is aangesloten op een hydrostaat en blaast
lucht onder de pannen als het te vochtig wordt op zolder. De was hangt
op zolder omdat buiten vogels en katten de was bevuilen.
Post by Mat Nieuwenhoven
Mat Nieuwenhoven
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
Mat Nieuwenhoven
2021-06-12 09:29:25 UTC
Post by Bert(AWRvB)
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Bert(AWRvB)
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Dank! Zo'n ventilatortje op zolder om de warmte naar buiten af te voeren
is een goed idee, beter dan een raam openzetten op de zonkant..., Ik zou
daar een oude schoorsteen voor kunnen gebruiken. Ook in de winter voor
vochtafvoer van de was.

Je hebt dus geen ventilatie om warme lucht onder de pannen _weg_ te halen.
Dat was juist mijn idee, omdat het onder de zonnepanelen koeler is dan
daarnaast.

Mat Nieuwenhoven
Bert(AWRvB)
2021-06-28 19:59:26 UTC
Post by Bert(AWRvB)
Post by Bert(AWRvB)
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Bert(AWRvB)
[...]
Ik heb in verband met werk vele honderden keren op daken gestaan en
zowel platte daken als daken met dakpannen onder andere gerepareerd. Dus
ik weet hoe warm daken / pannen / enz kunnen worden.

De lucht wordt, via luchtgaten in het dakkapel, de zolderkamer
ingezogen en koelt de zolderkamer waarna het ventilatortje die lucht
onder de pannen blaast. Omdat de pannen meestal warmer zijn dan de lucht
die uit de zolderkamer wordt geblazen koelen die pannen dan ook af waar
die luchtstroom langs gaat.
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
Ruut66
2021-07-28 09:16:07 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Warme lucht stijgt.
https://tinyurl.com/yejvls3e
Ventilleert je nokvorst genoeg? Zijn er ventillatiepannen nodig? Is de onderrand van
het dak open?

Mat Nieuwenhoven
2021-08-17 15:10:18 UTC
Post by Ruut66
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Onze nokvorst ventileert helemaal niet, de vorsten zitten vastgekit
(origineel vastgemetseld). De onderrand is open. Ventilatiepannen kijk ik
naar, maar de opgevangen warmte zou eigenlijk niet moeten ontsnappen als
het kouder is. Beetje zonde als met lage temperaturen de warmte van de
zon niet gebruikt wordt.

Mat Nieuwenhoven