G4 led lampen levensduur
2022-01-06 12:10:30 UTC
In het kader van energiebesparing en minder (of niet meer) lampje
verwisselen ben ik 2 jaar geleden begonnen kapotte 10 w halogeen G4
lampjes te vervangen door een LED equivalent met ook meer licht, de
Philips CorePro LEDcapsuleLV 1.7-20W G4 830 . Van 10 W naar 1,7 W , en
van 145 naar 205 lumen.
Maar nu blijkt dat die veel sneller kapot gaan dan de klassieke
halogeenlampjes! Ik ben overgestapt op een ander merk, kijken hoe dat
gaat.
Heeft iemand ook zulke ervaringen met zulke lampjes?
Mat Nieuwenhoven
Ik heb wel ervaring met GU10 halogeen vervangende LED lampen.
Ik weet even niet meer zeker welk merk ik heb, ik denk ook Philips
of anders Osram ofzo.

Deze zijn bij mij nog niet defect geraakt. Wel geven ze zo veel meer
licht dat ik er een klein rond stickertje op heb moeten plakken in het
midden waar dit het meest was.
(ivm "er in kijken" wat pijn aan je ogen doet)
Mat Nieuwenhoven
2022-01-06 13:43:29 UTC
Post by Rob
[...]
Ja. dat hebben die Philips ook. Dat komt a) omdat ze wat verder naar
buiten steken uit de kelkjes waar ze inzitten, en b) ze niet rondom
afstralen, maar naar twee kanten. Ik heb er nu een (van bij de Praxis)
die veel gelijkmatiger rondstraalt bij hetzelfde aantal opgegeven lumen,
en daar heb ik dat probleem niet. Daar is ook het kelkje veel
gelijkmatiger verlicht.

Dat niet-rondstralen is ook een reden om verschillende van mijn TL buizen
niet te vervangen door de led versie ervan. Die stralen geen 360 graden
rondom de buis, en daar wordt bij mij gebruik van gemaakt.

Mat Nieuwenhoven
Rob
2022-01-06 14:58:09 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Rob
[...]
OK maar de GU10 lampen waar ik het over heb die stralen zelf al in een
richting uit en hebben een ingebouwd kelkje. Alleen bij de halogeen
versie daarvan zie je als je er in kijkt een egaal lichtvlak van 4cm
diameter, en bij de LED versie zie je in het midden een veel helderder
punt en daaromheen een stuk minder licht. En die punt in het midden
is zo helder als de zon.
Dat kan ik me voorstellen... TL buizen heb ik in huis niet meer.
J. J. Lodder
2022-01-07 20:35:10 UTC
[...]
Die G4 druppeltjes hebben het moeilijk omdat er maar zo weinig ruimte
voor de electronica is.
Heeft iemand ook zulke ervaringen met zulke lampjes?
Nog niet,

Jan
Ruut66
2022-02-14 18:50:34 UTC
[...]
G4 kan of op gelijkstroom of op wisselstroom draaien. Heb je een gelijkstroom
driver of wisselstroom transformator die toch 12 Volt levert kun je problemen
krijgen als je g4 tjes niet zijn aangepast. Je leverancier zal je ernaar moeten
vragen. En dat is niet altijd een bedrijf dat ook straatstenen of autopoets levert. ;-)

Mat Nieuwenhoven
2022-03-12 17:31:55 UTC
Post by Ruut66
[...]
Het is een electronische trafo, die een wisselspanning levert opgebouwd
uit stukken blokgolf. Ik denk dat voor de lampjes het neerkomt op 12 V
wisselstroom, qua piek-spanning.
Van die Philips G4-tjes kon ik geen echt technische spec vinden, dus niet
erger dan anderen.

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2022-03-12 20:59:03 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Ruut66
[...]
Zo'n LED voeding richt eerst gelijk wat er binnenkomt,
en heeft dan zijn eigen geregelde DC/DC omzetter
naar wat er nodig is,