Engelse sleutel demonteren?
2021-09-02 10:29:33 UTC
Ik heb hier een Engelse sleutel ontroest, maar ik zie niet hoe ik de
bewegende helft van de bek kan demonteren. Het stelwieltje is eenvoudig
los te schroeven en te verwijderen, de bek glijdt soepel, maar loopt
vast tegen een harde stop.
Is geen ramp, maar ik vraag me zomaar af hoe dit ding destijds in elkaar
gezet is? Het enige wat ik kan bedenken is dat er ergens iets met geweld
is geplet, en daarmee uitgezet, maar daar zie ik geen sporen van terug...
Normaal loopt het wormwieltje aan het eind vast tegen het eind van de
tanden die aan die beweegbare bek zitten en als je het wormwieltje eruit
haalt dan kan de bek er gewoon uit.
Izak van Langevelde
2021-09-02 10:55:56 UTC
Post by Rob
[...]
Dat is hier niet het geval...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-09-02 11:27:22 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Vreemd. Kan je met een dun ijzerdraadje ofzo voelen waar de stop zit?

Jan
Izak van Langevelde
2021-09-02 11:56:39 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Helaas. Ik voel alleen dat het een duidelijke stop is, zonder dat het
ergens geleidelijk vastloopt of schuurt. De zichtbare uiteinden van de
bek passen gewoon in de cilindervormige uitsparing, komen er aan
weerskanten een klein stukje uit, maar het ding kan er niet uit...
Grinnikend door het leven...
Izak van Langevelde
2021-09-02 19:39:47 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Ik heb het ding onder een lamp gelegd om nog eens beter te kijken hoe of
wat, en de bek wordt geblokkeerd door een miniscule verdikking waar deze
niet overheen kan glijden. Ik vermoed dat de sleutel ooit 'ns als hamer
is gebruikt, waardoor het uiteinde iets is vervormd. Morgen zal ik 'm
even bijvijlen, dan is het probleem opgelost...
Grinnikend door het leven...
Rob
2021-09-02 20:15:33 UTC
Post by Izak van Langevelde
Morgen zal ik 'm
even bijvijlen, dan is het probleem opgelost...
Ja bijvijlen, daar kun je alle problemen mee oplossen...
Net als opschuren, bijsnijden, etc.
Izak van Langevelde
2021-09-02 20:18:18 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Morgen zal ik 'm
even bijvijlen, dan is het probleem opgelost...
Ja bijvijlen, daar kun je alle problemen mee oplossen...
Net als opschuren, bijsnijden, etc.
U is mis met Omo Power, dat lost echt alles op...
Grinnikend door het leven...
XL
2021-09-03 05:56:35 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]