Airco
Rob van der Putten
2020-05-26 10:38:23 UTC
Hoi

Ik overweeg de aanschaf van een split unit airco. Misschien een beetje
laat, maar ik probeer het toch. Installateurs zitten veelal voor de rest
van het jaar vol.

Dan zijn er doe-het-zelf dingen met snelkoppelingen. Hebben vaak een wat
lager rendement.

Er is ook half DIY; Zelf monteren en iemand met een F-gas / Stek
certificaat neemt het in gebruikt. Wordt als dienst door leverancier
geleverd.

Het lijkt me dat je een airco met iso-butaan (r600a) ook zonder
certificaat kan installeren. Maar het het is een hoop gedoe met stikstof
en vacuüm pomp.

Suggesties?
Ik wil aan de airco voordat het echt super warm word.

Vr.Gr,
Rob
N. Coesel
2020-05-26 10:41:01 UTC
Post by Rob van der Putten
[...]
Met korte, voorgemonteerde leidingen kun je een voorgevulde ook zelf
aansluiten. Alleen moet je de koppelingen heel goed aandraaien zodat ze
niet lekken. Een systeem met snelkoppelingen kan ook maar echt goede
(die buiten en binnen stil zijn) heb ik de laatste jaren niet meer gezien.
Rob van der Putten
2020-05-27 16:28:39 UTC
Hoi
Post by N. Coesel
[...]
Ik krijg zo onderhand de indruk dat als je aan apparaat laat installeren
je voor de installatie net zoveel (of meer) betaald als voor het
apparaat zelf. En dan heb je het over een klus die je in je eentje in
een uurtje kan doen.

Vr.Gr,
Rob
Rob
2020-05-27 16:40:56 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by N. Coesel
[...]
Ja zo gaat dat in de wereld van de verplichte certificaties he...

Wees blij dat je geen asbest aan het verwijderen bent, daar ligt die
factor nog wel wat ongustiger!
N. Coesel
2020-05-27 22:36:21 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by N. Coesel
[...]
Als je een beetje rondkijkt dan kun je vaklui vinden die het voor een
eerlijk tarief voor je doen.
Rob van der Putten
2020-06-07 19:48:52 UTC
Hoi
Post by N. Coesel
Post by Rob van der Putten
Post by N. Coesel
[...]
Nog iets. Wat geniet de voorkeur. Aansluiten via (spatwaterdichte) WCD
of werkschakelaar?

Vr.Gr,
Rob
J. J. Lodder
2020-06-08 08:05:40 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by N. Coesel
Post by Rob van der Putten
Post by N. Coesel
[...]
Altijd een stopcontact, om veiligheidsredenen.
Dan weet je tenminstezeker en verifieerbaar
dat het ding zonder stroom staat.
Misschien is dat zelfs wel verplicht.
Is er een NENoloog in de zaal?

Jan
N. Coesel
2020-06-08 15:18:51 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by N. Coesel
Post by Rob van der Putten
Post by N. Coesel
[...]
Dat is niet relevant. Een buitenunit wordt altijd gevoed door de
binnen-unit en aan de binnen-unit zit een normale steker.
Rob van der Putten
2020-06-09 06:49:45 UTC
Hoi
Post by N. Coesel
Post by Rob van der Putten
Post by N. Coesel
Post by Rob van der Putten
Post by N. Coesel
[...]
Ik heb wat service- en installation manuals gedownload.
Een aantal word via de buiten unit gevoed.
De meeste airco's hebben geen aparte groep nodig.

Vr.Gr,
Rob