Platte metalen ring maken
Mat Nieuwenhoven
2020-07-03 14:33:41 UTC
Hoi,

Ik wil van aluminium strip, 40mm breed, 3mm of zo dik, een ronde ring
maken, 400 mm in doorsnee. Hoe kun je zoiets mooi buigen? Dat gaat
met knoeien met mijn workmate vast niet lukken...

Mat Nieuwenhoven
N. Coesel
Zoiets moet je laten water / lasersnijden. Dat is heel betaalbaar.
Mat Nieuwenhoven
2020-07-04 07:29:17 UTC
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Ik moet een staande ring hebben, niet een groot uitgevallen onderleg
ring. Zoiets als je een schijf van een cilinder afzaagd. Ik denk dat
dat erg duur wordt als je 40 mm hoogte moet hebben.

Maar ergens staat me bij dat ik ooit een buigmachientjes heb gezien,
iets met rollen en een zwengel. Enig idee?

Mat Nieuwenhoven
Rob
2020-07-04 09:07:16 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Ja de manier waarop de "pro" (bijvoorbeeld carosseriemaker) dit doet
is met een apparaatje met 3 rollen waarvan de middelste versteld kan
worden en dan de strip er door heen halen met steeds meer buiging tot
ie goed is. Zeg maar zo iets:

---
=======+=======
O | O
===============

Die middelste is dus verstelbaar met een schroef.

Altijd met een wat langere strip beginnen want de einden krijg je nooit
zo mooi gebogen als het midden, die zaag je er dus later vanaf.
Sjouke Burry
Elke loodgieter heeft zo'n ding, Vraag die gast om hulp.
N. Coesel
2020-07-04 09:57:33 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Aha, op die manier. Daar zijn buigapparaten voor (met 3 rollen) zoals de
andere posters al hebben verteld.
Bert(AWRvB)
2020-07-04 18:07:25 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
De goedkoopste is ongeveer 100 Euro!

https://www.hbm-machines.com/producten/plaatbewerking/plaatwalsen

https://www.kersteneurope.com/nl/plaatbuigen
Post by Mat Nieuwenhoven
Mat Nieuwenhoven
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
http://projectcamelot.org/lang/en/clifford_stone_interview_transcript_en.html
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl
Mat Nieuwenhoven
2020-07-12 11:09:42 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Dank voor alle reacties. Dit is bedoeld voor een plafondlamp (platte
witte schijf met ledstrips naar opzij stralend, dus indirect licht).
Ik heb inmiddels een kartonnen model gemaakt en mijn betere helft
vind het acceptabel, mits ie iets elliptisch (of andere ovaal) wordt.
Weet nog niet hoe dat dat moet met die ring, of die rond kan blijven.
Nu op zoek naar een leverancier die een elliptische glasplaat kan
maken van gelaagd glas met witte folie erin, en liefst rondgeslepen
rand. De eerste afwijzing heb ik al binnen...

Mat Nieuwenhoven
Mat Nieuwenhoven
2020-07-17 06:32:28 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by N. Coesel
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Er blijken hier op loopafstand (minstens) twee
metaalverwerkingsbedrijven te zitten, en de eerste die ik maailde kan
het probleemloos maken en de uiteinden aan elkaar lassen. Mooier dan
de uiteinden met klemmen bij elkaar houden.

Mat Nieuwenhoven

J. J. Lodder
2020-07-04 11:50:38 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Ik wil van aluminium strip, 40mm breed, 3mm of zo dik, een ronde ring
maken, 400 mm in doorsnee. Hoe kun je zoiets mooi buigen?
Wordt nooit mooi.
Post by Mat Nieuwenhoven
Dat gaat met knoeien met mijn workmate vast niet lukken...
Zoiets, als je d bodem eruit zaagt?
<https://www.amazon.com/Pentole-Agnelli-Aluminium-Cylindrical-Diameter/d
p/B00DYSSDT0>

Als je even op cake ring, taartring, en dergelijke zoekt
kom je er nog veel meer tegen, ook zonder bodem,