Zaag wordt bot
Jantje
2006-10-21 15:25:05 UTC
Allemaal,

Wie weet hoe ik mijn zaag scherp kan houden.
Ik zaag alleen maar hout en toch wordt ie zo bot als Sin terklaas zijn
achterw***k.

Graag suggesties?
Theo
2006-10-21 15:31:50 UTC
Post by Jantje
[...]
Als het geen harpoint zaag is kun je hem vijlen en de tanden "zetten" om hem
weer scherp te maken.
Als het wel een hardpoint zaag is kun je beter volgende keer een beter merk
kopen.

Theo.
Theodorus
2006-10-22 00:30:37 UTC
Post by Theo
Post by Jantje
[...]
Ook deze zagen zijn opnieuw te slijpen kosten +/- 10.00 ?

m.vr.gr.Theo.

Download de gratis SPAMfighter vandaag nog!
Femme Verbeek
2006-10-22 22:16:31 UTC
Post by Theodorus
Post by Theo
Post by Jantje
[...]
Er zijn hardpoint zagen te koop voor minder dan dat bedrag.

-- Femme
post2u
2006-10-23 00:54:02 UTC
Post by Femme Verbeek
Post by Theodorus
Post by Theo
Post by Jantje
[...]
Bij een HM zaagblad van minder dan 10 euro zou ik zeker m'n
veiligheidsbrillen(!!) goed ophouden.
Zo'n losvliegend tandje doet goed zeer...)
bestweter
Losvliegend tandje bij een handzaag?
post2u
2006-10-25 00:16:11 UTC
Post by bestweter
Post by post2u
Post by Femme Verbeek
Post by Theodorus
Post by post2u
Post by Femme Verbeek
Post by Theodorus
Post by Theo
[...]
Oooepps, ik werk alleen met dingen met een snoertje, was vergeten dat je
zoiets ook nog handmatig kan doen.....))
De Bootsman
2006-10-25 19:03:40 UTC
Post by post2u
Post by bestweter
Post by post2u
Post by Femme Verbeek
Post by Theodorus
Post by post2u
Post by Femme Verbeek
Post by Theodorus
Post by Theo
[...]
Toch handig om in de gaten te houden hoor, vooral als je met je
snoertjesding door je snoertje gaat :-)

Stephan

De Bootsman Scheepsbetimmering & Interieurbouw
www.debootsman.com
Pinokio
2006-10-21 15:52:26 UTC
Post by Jantje
Allemaal,
Wie weet hoe ik mijn zaag scherp kan houden.
Hem niet gebruiken ;-)
Post by Jantje
Ik zaag alleen maar hout en toch wordt ie zo bot als Sin terklaas zijn
achterw***k.
Graag suggesties?
Op zijn tijd naar de slijper bregen, en als je een zaag koopt koop dan een
goede zaag
want goedkoop is duurkoop en zeker met zagen
Arrebeest
2006-10-21 15:57:14 UTC
Post by Jantje
[...]
Gebruik em dan ook niet.

Nee momenteel effe geen XT
Ganesh
2006-10-21 17:01:44 UTC
Post by Jantje
[...]
Je moet ook de zaag het werk laten doen. Dus niet te hard druk
uitoefenen tijdens het zagen; daar wordt ie namelijk het snelst bot van.

G.
KDV
2006-10-21 18:24:21 UTC
Post by Jantje
[...]
Over welke zaag heb je het?
Zorg er voor dat er nooit zand tussen de zaag komt te zitten want is ze zo
bot!
--
Kris De Voecht
Homepage: www.devoecht.com
Pinokio
Kiezels schijnt ook slecht te zijn !
post2u
2006-10-21 19:27:26 UTC
Post by Pinokio
Post by KDV
Post by Jantje
[...]
Wat dacht je van spijkers...??
Het zou helpen als de OP kon melden wat hij met die zaag aan het doen was en
met wat voor blad hij werkt.
Met een 'gewoon' niet-HM blad meters spaanplaat zagen, vreet nml ook
tandjes.
manoman
2006-10-21 20:19:51 UTC
Post by Jantje
[...]
--------------------
Koop een nieuwe. Ik ken geen bouwvakker die zelf zijn zaag nog vijlt. Vijlen
is bovendien een kunst en erg bewerkelijk. Ik heb het jaren zelf gedaan,
maar ben tot het voortschrijdende inzicht gekomen, dat een hardpoint van een
A merk lang genoeg meegaat om van het zelf vijlen af te zien. Zo'n lol is
dat slijpen nu ook weer niet. Bovendien zijn die snelle zagen van
tegenwoordig zo vernuftig geslepen, dat kun je zelf toch niet.

gr
hans
De Bootsman
2006-10-22 18:27:45 UTC
Post by Jantje
[...]
D'r zijn een paar mogelijke oorzaken voor het 'bot' worden van je zaag.

1) je zaagt mineraalrijk hout ( teak, iroko ) en daardoor slijt het snijvlak
van je zaag extra snel.

2) je probeert te schulpen met een afkortzaag, de zaag lijkt bot maar kan
het materiaal niet goed afvoeren. gebruik de juiste zaag voor het juiste
werk.

3) de verderop genoemde mogelijkheid dat er vuil in of op het hout zit (
zand, specieresten, spijkers of nieten ).

Een hardpoint zaag hoeft niet duur te zijn, als je er voor kiest hem als
wegwerpzaag te gebruiken ben je voor ca 6 euri per zaag weer het mannetje.
Reken ff mee
10 x zaag á 6 euri = 60 euri
kwaliteitszaag 45 euri + 2 x slijpen á 10 euri = 65 euri

tel uit uw winst :-)

Succes,

www.debootsman.com
Pinokio
2006-10-22 19:09:13 UTC
Post by De Bootsman
Post by Jantje
[...]
Jij koopt een kwaliteitszaag voor 45 euri ?
Droom verder

Een beetje zaag begint rond de 150 euro en verders
Theo
2006-10-22 19:17:32 UTC
Post by Pinokio
Post by De Bootsman
[...]
Ben ik benieuwd wat voor (merk en type) zaag jij koopt voor meer dan 150
euro.

Theo.
Pinokio
2006-10-22 19:32:24 UTC
Post by De Bootsman
Post by Pinokio
Post by De Bootsman
[...]
Niet bij de praxis of gamma of andere hobby zaken.
Maar bij de goede gereedschap leveranciers.
En dan met namen die alleen cirkel,lint en andere zagen leveren en sliipen
bv bij Slijperij Spoed in Geldrop

Want je weet goedkoop is duurkoop.
En ja die duren zagen gaan jaren mee mits je ze goed gebruikt, op het werk
hebben we denk ik wel een zaag of
400 in rolatie we werken dan ook met 28 montage bussen. Op de tafelzagen op
de zaak hebben we diamantzagen lopen
zal je daar de prijs maar niet van vertelen val je waarschijnlijk van je
stoel af ;-)

Marc
Palmisano
2006-10-22 22:28:25 UTC
Post by Pinokio
Post by De Bootsman
Post by Pinokio
Post by De Bootsman
[...]
Ik was onlangs in de werkplaats van een meubelmaker en zag daar gewoon
hardpointzagen liggen. Die zaag van 150 euro is waarschijnlijk errrug
ambachtelijk en van erg goed staal en erg goed geslepen... maar een
beetje hardpointzaag is best lang scherp en zo goedkoop dat je gewoon
een nieuwe pakt als hij niet optimaatl scherp meer is. De oude gebruik
je dan voor ruw werk tot hij echt te bot is.

Het is me niet gelukt zo'n redenering op te zetten voor beitels e.d.
Er gaat niets boven een vers geslepen beitel :-)
bestweter
2006-10-23 08:37:45 UTC
Post by Pinokio
Post by De Bootsman
Post by Pinokio
Post by De Bootsman
[...]
Kunt u ook een advies en prijsindicatie geven voor een handzaag van een
behoorlijke kwaliteit voor een amateur of doe het zelver?
De Bootsman
2006-10-23 18:01:25 UTC
Post by bestweter
Post by Pinokio
Post by De Bootsman
Post by bestweter
Post by Pinokio
Post by De Bootsman
Post by Pinokio
[...]
Ik krijg sterk de indruk dat vrind Pinokkio de vraag maar half heeft
gelezen.

Professionele lint, band, cirkel en overige zagen zijn er in alle
prijsklassen tot wel 4000 euri per stuk, maarrrrrr......... DAAR WERD
VOLGENS MIJ NIET NAAR GEVRAAGD !!!!!

Een goede hardpoint handzaag koop je echt wel voor ca 45 euro

www.debootsman.com
Femme Verbeek
2006-10-25 20:58:51 UTC
Post by Pinokio
Post by bestweter
Post by Pinokio
Post by De Bootsman
Post by bestweter
Post by Pinokio
Post by De Bootsman
Post by bestweter
Post by Pinokio
[...]
Ik zal niet zeggen dat dit een goeie is maar kijk eens hier:
http://www.budgetland.nl/catalog/handzaag-hardpoint-p-560.html?osCsid=a776d7b4d238f2ef
Er zijn ook mensen die ze als wegwerp zaag gebruiken.

De allerduurste handzaag van Bahco kost iets van 40 euro. Maar hetzelfde
merk heeft ook zagen voor minder dan 10 euro.

-- Femme

-- Femme
bestweter
of hem in de vershoudfolie verpakken :-)
De Bootsman
2006-10-23 17:57:45 UTC
Post by Pinokio
Een beetje zaag begint rond de 150 euro en verders
des te meer reden om het wegwerpprincipe te hanteren :-)
Stephan
post2u
2006-10-22 20:45:38 UTC
Post by De Bootsman
Post by Jantje
[...]
Post by De Bootsman
Stephan
Ik heb um niet over ernstige jeuk horen klagen, dus iroko zal het wel niet
zijn.....))
Maar zoals het vaker gaat, de vraagsteller zie of hoor je niet meer.
De Bootsman
2006-10-23 18:03:20 UTC
Post by post2u
Post by De Bootsman
Stephan
Ik heb um niet over ernstige jeuk horen klagen, dus iroko zal het wel niet
zijn.....))
Maar zoals het vaker gaat, de vraagsteller zie of hoor je niet meer.
Ik ben zelf niet gevoelig voor cq allergisch voor Iroko, dus het hoeft niet
hoor, die jeuk.

www.debootsman.com
Erikje
2006-11-04 17:55:59 UTC
Post by post2u
Post by De Bootsman
Stephan
Ik heb um niet over ernstige jeuk horen klagen, dus iroko zal het wel niet
zijn.....))
Maar zoals het vaker gaat, de vraagsteller zie of hoor je niet meer.
Oh Jawel hoor,
Alleen nu ff van achter mijn eigen PC.
Het is erg amusant om te lezen wat al die techneuten beweren.
Let maar op, er zijn mensen bij die verrekte veel ervaring hebben en die
kennis gelukkig heel sociaal willen delen.
Dat is goed. Zo was het vroeger ook, met die behulpzame buurman.

Erikje v.h.Jantje.
t***@gmail.com
Een zaag doet het beter als je hem aan de tand zijde een gebogen curve laat lopen. De zaag van nu heeft die curve helaas niet. De fabrikant zou dat moeten weten.
Rob
2022-01-31 20:56:10 UTC
Post by t***@gmail.com
Post by Erikje
Post by post2u
Post by De Bootsman
[...]
Mensen die reageren zouden moeten weten dat het weinig zin heeft om
een discussie van 15 jaar geleden nog eens op te rakelen...
Jan van den Broek
2022-02-01 07:35:12 UTC
[Schnipp]
Post by Rob
Mensen die reageren zouden moeten weten dat het weinig zin heeft om
een discussie van 15 jaar geleden nog eens op te rakelen...
Het zou ook helpen wanneer Google daar een rem op zou zetten.
--
Jan v/d Broek
***@dds.nl
Rob
2022-02-01 10:08:05 UTC
Post by Jan van den Broek
[Schnipp]
Post by Rob
Mensen die reageren zouden moeten weten dat het weinig zin heeft om
een discussie van 15 jaar geleden nog eens op te rakelen...
Het zou ook helpen wanneer Google daar een rem op zou zetten.
Dat vind ik ook. Een jaar na de laatste posting in een thread niet
meer toelaten dat er followups gepost worden.

Maar helaas, dat doet Google niet.
J. J. Lodder
2022-02-01 10:51:52 UTC
Post by Rob
Post by Jan van den Broek
[Schnipp]
Post by Rob
[...]
Waar je je al niet druk over kan maken...

Jan

manoman
2006-10-23 18:05:18 UTC
Post by Jantje
[...]
mag ik samenvatten?

leve de hardpoint en drie hoera's voor de versgeslepen beitel

hans