Onder druk afpersen waterleiding betrouwbaar?
j***@gmail.com
2020-04-23 08:30:11 UTC
Hoi allen,
Onlangs is bij mij de waterleiding (koud en warm) afgeperst om de mogelijke
oorzaak van een lekkage vast te stellen. De loodgieter concludeerde dat de
warmwaterleiding lek is. Bij het afpersen van de warmwaterleiding zakte de
druk binnen ongeveer een tot twee seconden van 6 bar naar onder 1 bar (weet
niet meer precies tot welk niveau).
Vandaag kwam ik er echter achter dat er een hele andere mede-oorzaak en
mogelijke zelfs enige oorzaak is van de lekkage: een los hangend slangetje
van een condensdroger. De droger voert via dat slangetje het condensvocht
af. Dat ik hier pas vandaag achter kwam, komt omdat de laminaatvloer in
verband met die lekkage nu grotendeels is verwijderd. De straal water die
bij gebruik van de droger de afgelopen maanden (wie weet voor hoe lang...)
door de 9 mm dikke isolatielaag onder de laminaatvloer werd opgezogen liep
nu gewoon zichtbaar over de betonnen vloer weg.
Aanvankelijk leek een lekkage bij de douche de hoofdoorzaak. Het was in de
gang bij de douche namelijk veruit het natste. De condensdroger staat in een
ruimte aan de andere kant van de gang. De vloer loopt echter af waardoor het
water richting de douche stroomde. Waarschijnlijk stroomde het water daarbij
onder het plastic door richting de douche, en kwam het daar omhoog.
Maar nu kom ik bij mijn vraag: het feit dat de loodgieter het lek zijn van
de warmwaterleiding constateerde was eerst heel aannemelijk, maar nu opeens
heel vreemd. Kan daar iets fout zijn gegaan? De warmwaterkranen stonden
uiteraard dicht bij het afpersen. Zelfs de gevoeligste meter in de
waterstandmeter lijkt stil te staan (zal dit nog wat langer in de gaten
houden).
Groeten,
Gertjan Groen
De "lekkage" van het condenskraantje had de loodgieter nooit met afpersen kunnen constateren, immers hij perst alleen het watercircuit af. Uit het afpersen is klaarblijkelijk toch gebleken dat er een zwakke plek bij de warmwaterleiding zat. Terecht dacht de loodgieter dat dit de lekkage was.
Rob
2020-04-23 08:37:30 UTC
Post by j***@gmail.com
[...]
Nouja goed dat we dat na 17 jaar alsnog te horen krijgen!
Mensen let een beetje op als je via Google Groups post!