Bliksemafleider materiaal
Frans
2012-03-06 18:23:55 UTC
Weet iemand of ik de spullen die ik nodig heb om een bliksemafleider te
maken ergens los kan kopen? Ik bedoel dan in een webshop.
Ik heb gezocht met google maar niets gevonden.
Het gaat dan om koper of aluminiumdraad en beugels etc.
b.v.d.
Gert de Korte
2012-03-06 20:06:10 UTC
Post by Frans
[...]
Je hebt duidelijk **geen enkel** idee van de kracht van de bliksem.
Gert de Korte
BOFH
2012-03-06 20:18:42 UTC
Post by Gert de Korte
Post by Frans
[...]
Laat je niet kennen en leg het ons eens haarfijn uit wat deze meneer nodig
heeft en waarom.
Palmisano
2012-03-06 21:35:30 UTC
Post by BOFH
Post by Gert de Korte
Post by Frans
[...]
Beter niet, je moet *echt* weten wat je doet, als je met
bliksembeveiliging aan de slag gaat.

Deze club heeft goede adviseurs: http://www.conduct.nl/
Op de site zie je ook heel wat theorie, die duidelijk maakt dat dit
geen alledaagse kost is.
http://www.conduct.nl/userfiles/files/ConductSPDtool2011.pdf

Ik heb geen relatie met ze, behalve dat ze me uitstekend hebben
geadviseerd over overspanningsbeveiliging. Je kunt bellen en je laten
voorlichten. Ze verkopen niet aan particulieren, maar je kunt met die
info naar je leverancier.
BOFH
2012-03-06 22:10:13 UTC
Post by Palmisano
Post by BOFH
Post by Gert de Korte
Post by Frans
[...]
Maar Gert de Korte weet er alles van en die kan het ons toch wel even
uitleggen ?
Fe
2012-03-06 22:35:28 UTC
Post by BOFH
Post by Palmisano
Post by BOFH
Post by Gert de Korte
Post by Frans
[...]
Je moet wel weten wat je doet. Het is niet de bedoeling dat je bliksem gaat
aantrekken op het dak, die vervolgens via je bliksemafleider en de aarde en
dan via je waterleiding of kabels je meteerkast weer binnenkomt. Dan ben je
nog verder van huis. Ook ontstaat er vaak schade als de bliksem in de buurt
inslaat en de spaning via de aarde of via leidingen jouw huis binnenkomt.
Dat is bij ons eens gebeurd, we woonden naast een kerk en toen de bliksem
in de toren insloeg, knalde onze groepenkast uit elkaar. Het was een
prachtknal, dat wel. Gelukkig verzekerd.
Fe
BOFH
En de kerk was door een hobbybobber van een bliksembeveiliging voorzien ?
Fe
2012-03-07 01:35:01 UTC
Post by BOFH
Post by Fe
Post by BOFH
Post by Palmisano
Post by BOFH
Post by Gert de Korte
Post by Frans
[...]
Achterstallig onderhoud. De halve leiding liep los en was zelfs hier en
daar compleet verdwenen. Had ik al wel eens gemeld, maar er is nooit wat
mee gedaan. Een paar maanden later stond de kerk leeg.
Fe
BOFH
2012-03-07 09:43:27 UTC
Post by Fe
Post by BOFH
[...]
Wel of geen bliksembeveiliging, als je aan de beurt bent krijg je het
gewoon.
Ik woon aan het begin in een rijtjeshuis van 23 woningen, waarbij voor en
achter in de straat een aardelectrode is geslagen.
Achterin de straat slaat de bliksem in en de hele straat kon alle
electrische apparatuur bij de vuilnis zetten.
Ook ik en als zendammateur ik heb een bliksenbeveiliging op mijn antennes
zitten met een eigen aardelectrode naast de deur.
Waarom de bliksem aan het eind van de straat inslaat op het dak en niet in
mijn 22 meter hoge boven het dak uitstekende antennes is een raadsel.
Waarom de bliksem niet direct aan het eind van de straat door de electrode
naar aarde afgevoerd is geworden is ook een raadsel.
De verzekering heeft alle 3 de aardelectroden nagemeten en geen van alle was
defect en in uitstekende staat van onderhoud.
Oja, ik heb zelf het bliksembeveiligsnet op het dak en aan de antennes
aangelegd, de electroden zijn door een bedrijf gelagen.
Palmisano
2012-03-07 22:20:30 UTC
Post by BOFH
Post by Fe
Post by BOFH
[...]
Nogmaals: voor dat soort overspanning voldoet normaal gesproken een
type-2 beveiliging. De kosten zijn te overzien.
Check http://www.conduct.nl/
Nico Coesel
2012-03-08 00:08:39 UTC
Post by BOFH
Post by Fe
Post by BOFH
[...]
Ik denk dat je voor wat betreft bliksem de wolken en het aardoppervlak
moet zien als 2 platen van een condensator. De bliksem wil naar het
aardoppervlak. Een huis is waarschijnlijk een betere isolator dan de
natte grond. Ik ben weleens door een zeer actieve onweersbui gereden
met de auto. Ik heb wel 4 of 5 bliksemstralen op hooguit 300 meter van
m'n auto zien inslaan. Telkens in de grond en niet in een gebouw of
een hoogspanningsmast.
--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Palmisano
2012-03-08 12:42:00 UTC
Post by Nico Coesel
Post by BOFH
Post by Fe
Post by BOFH
[...]
En als het regent zal de zeer vochtige lucht (lol) mogelijk een betere
geleider zijn dan dat huis. Leuk onderwerpje :-)
Palmisano
2012-03-09 16:18:24 UTC
Post by Palmisano
Post by Nico Coesel
Post by BOFH
Post by Fe
Post by BOFH
[...]
En, zoals joop g al opmerkt: bij doorslag wordt hoe dan ook alles
anders :-)
Palmisano
2012-03-07 22:18:18 UTC
Post by Fe
Post by BOFH
Post by Palmisano
Post by BOFH
Post by Gert de Korte
Post by Frans
[...]
En daar heb je dus een type2 beveiliging voor nodig. Na veel gezeur
thuis met over- en onderspanning heb ik dat voor mijn installatie
laten aanbrengen. Voor mijn 3x35A aansluiting, voor kabel en telefoon.
Een keer schade als gevolg van overspanning is duurder.
Gert de Korte
2012-03-07 15:41:24 UTC
Post by BOFH
Maar Gert de Korte weet er alles van en die kan het ons toch wel even
uitleggen ?
Ik weet er *niet* alles van. Ik heb *wel* een idee over de hoeveelheid
energie die vrijkomt bij een blikseminslag. En ik heb ook wel eens
gekeken naar de dikte van de verbinding naar aarde. OP moet ook nog een
dikke aardpen slaan. Dat OP uberhaupt maar overweegt om met aluminium
aan de slag wil gaan is natuurlijk van de gekke. De elektrische
weerstand van aluminium is gewoon te hoog: (μΩ·cm) 2,65 voor aluminium
(Al) tegen (μΩ·cm) 1,674 voor koper (Cu).(Bron: Wikipedia).

Het is niet voor niets dat alle elektriciteitskabels van koper zijn.
Gert de Korte
BOFH
2012-03-07 16:40:25 UTC
Post by Gert de Korte
[...]
OEPS.....voutje 1
Ik durf erom te wedden dat 50mm^2 meer dan genoeg is.
Post by Gert de Korte
Dat OP uberhaupt maar overweegt om met aluminium aan de slag wil gaan is
natuurlijk van de gekke. De elektrische weerstand van aluminium is gewoon
te hoog: (??·cm) 2,65 voor aluminium (Al) tegen (??·cm) 1,674 voor koper
(Cu).(Bron: Wikipedia).
Het is niet voor niets dat alle elektriciteitskabels van koper zijn.
OEPS....voutje 2
http://aluminium.matter.org.uk/content/html/dut/default.asp?catid=164&pageid=2144416510

Je weet echt niet waar je het over hebt hè ?
Palmisano
Ow, sorry, ik posste net een link van dezelfde club :S
inox
2012-03-07 16:48:35 UTC
Post by Gert de Korte
Post by BOFH
[...]
Aluminium kan best, in de industrie gebruikt men zelfs verzinkt staal, als
de doorsnede maar groot genoeg is om de warmtedissipatie op te vangen.
Post by Gert de Korte
Het is niet voor niets dat alle elektriciteitskabels van koper zijn.
Nogthans zijn alle hoogspanningskabels uit aluminium legering of
staalkabel met een mantel van zuiver aluminium.
inox
BOFH
2012-03-07 17:00:22 UTC
Zelfs in huisinstallaties gaat men steeds meer over op aluminiun.
Palmisano
2012-03-07 22:30:21 UTC
Ow? nog nooit installatiedraad van Alu gezien. Doe mij maar koper :-)
Gert de Korte
2012-03-07 17:42:45 UTC
Post by inox
Post by Gert de Korte
Het is niet voor niets dat alle elektriciteitskabels van koper zijn.
Nogthans zijn alle hoogspanningskabels uit aluminium legering of
staalkabel met een mantel van zuiver aluminium.
Ik doelde op huisinstallaties. Bij hoogspanningskabels zijn natuurlijk
ook heel andere eisen van toepassing (massa, weerbestendigheid,
treksterkte, buigsterkte, kosten, vul maar in ...).
Gert de Korte
Rob
2012-03-07 17:46:26 UTC
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Bij bliksemafleiders zijn ook andere eisen van toepassing. Bijvoorbeeld
lage waarde van het gebruikte materiaal bij verkoop in de oud metaal
handel.

Koper valt daardoor snel af.
Palmisano
2012-03-07 22:32:17 UTC
Post by Rob
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Ik zou me *juist* bij bliksemafleiders wel kunnen voorstellen dat Cu
boven Al wordt verkozen, omdat de stromen daar zo extreem hoog zijn.
Dan is elk beetje weerstand wel erg veel warmte. En dat zijn toch maar
korte stukjes. Een hoogspanningslijn van 50km bespaart natuurlijk
meer...
joop g
2012-03-08 08:14:37 UTC
Post by Palmisano
Post by Rob
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
En toch kom je tegenwoordig al regelmatig gevallen tegen van gestolen
leidingen. Ook van bliksemafleiders. Ik kijk de mijne regelmatig na als er
onweer op komst is :-)
Rob
2012-03-08 08:48:20 UTC
Post by Palmisano
Post by Rob
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Ja maar weet je wat het is, een paar meter aluminium geleidt veel beter
dan de paar meter luchtbrug die je hebt als je koperen bliksemafleider
verwijderd is door de plaatselijke kampers en ingeleverd bij de heler.
(de oud metaal handelaar)

Dus dan kun je toch beter aluminium hebben.
Palmisano
2012-03-08 12:21:40 UTC
Post by Rob
Post by Palmisano
Post by Rob
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Haha, da's ook weer waar. Wel dik draad nemen, anders krijg je
alu-damp :S
Adivino Siempre
2012-03-08 14:10:54 UTC
Post by Rob
Post by Palmisano
Post by Rob
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Om die reden wordt vaak aluminium gebruikt in plaats van koper. Als
schade-expert paar keer meegemaakt dat een pand door bliksem werd
getroffen met gevolg enorme schade aan pand, electronica en
computernetwerk. Dieven hadden flinke stukken van de koperleidingen op
het dak weg genomen.

Adivino
Jawade
2012-03-07 17:46:09 UTC
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Ik denk dat in huisinstallatie vnl koper wordt gebruikt vanwege de
sterkte.

Met vriendelijke groeten, Jawade.
--
Nieuw! hosts file manager, voor bewerken enz. In 2012 veel vernieuwd.
http://jawade.nl/ HexEditor, Diskeditors+MBR-rebuilder, POP3lezer,
Consolefilebrowsers, Kalender, USB-stick tester, Webtellers en IP-log.
BOFH
2012-03-07 17:47:48 UTC
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
Het is niet voor niets dat alle elektriciteitskabels van koper zijn.
Nogthans zijn alle hoogspanningskabels uit aluminium legering of
staalkabel met een mantel van zuiver aluminium.
Ik doelde op huisinstallaties.
Oja, bliksem is natuurlijk geen hoogspanning en dus moet er koper gebruikt
worden......
Palmisano
2012-03-07 22:34:31 UTC
Post by BOFH
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Die weerstand heeft natuurlijk niet met spanning, maar met stroom te
maken. Maar goed, door de hoge spanning heb je ook een hoge stroom.

Maar, voor een huisinstallatie kan ik me op zich best Al kabels
voorstellen. Gewoon ietsje dikker maken en presto. Anders zakken je
lampen nog verder in na inschakelen van een grote verbruiker.
BOFH
2012-03-07 23:57:50 UTC
Post by Palmisano
Post by BOFH
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Oja ???????????
Post by Palmisano
Maar, voor een huisinstallatie kan ik me op zich best Al kabels
voorstellen. Gewoon ietsje dikker maken en presto. Anders zakken je
lampen nog verder in na inschakelen van een grote verbruiker.
Oja ???????????????????????????????????

Blijkbaar heeft nog nooit iemand hier van de NEN gehoord.
Palmisano
2012-03-08 12:36:14 UTC
Post by BOFH
Post by Palmisano
Post by BOFH
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Ik bedoelde te zeggen, dat een iets hogere weerstand voor lage stromen
niet zo snel een zorg is. Naarmte de stroom hoger wordt, zul je je
eerder druk maken over de weerstand. Dat is precies waarom de spanning
op hoogspanningslijnen steeds hoger wordt (en dus de stroom lager bij
eenzelfde vermogen).
Post by BOFH
Post by Palmisano
[...]
Niet? Helemaal doorgewerkt. De 1010 dan.
Ik heb werkelijk geen idee of Al wordt toegepast in huisbedrading en
heb me daar ook niet in verdiept. Maar ik kan me voorstellen dat Al
draden iets dikker zouden moeten zijn bij gelijkblijvende toegestane
belasting, om de hogere soortelijke weerstand te compenseren. Volgens
de NEN die je zelf aankaar mag het spanningsverlies tussen begin van
de installatie en het aansluitpunt max 5% bedragen bij normaal
bedrijf... Met een tenzij erachter (inschakelen, aanlopen motoren
e.d.).
Nog even nagezocht trouwens, maar bij aderdoorsneden wordt inderdaad
koper/alu genoemd naast koper... Was me eerlijk gezegd ontschoten.
Nico Coesel
2012-03-08 01:09:26 UTC
Post by Palmisano
Post by BOFH
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Nee. De truuk van hoogspanning is dat de stroom lager wordt. Hoe lager
de stroom hoe lager de verliezen. Omdat vermogen is spanning * stroom
(volt * ampere) moet bij een lagere stroom de spanning omhoog om
hetzelfde vermogen te transporteren.

Stel je hebt twee gloeilampen van 240W: 1 op 24V en 1 op 240V. Bij de
lamp van 24V gaat er 10A lopen, de lamp op 240V heeft 1A nodig.

Als de draden een weerstand van 1 Ohm hebben dat gaat er bij de 240V
lamp gaat er (P=I^2 *R) = 1^2*1=1W verloren. Bij de 24V lamp gaat er
10^2*1=100W verloren.

Je ziet dat een 10 maal zo grote stroom een faktor 100 meer verlies
geeft.
BOFH
2012-03-08 10:01:16 UTC
Post by Nico Coesel
[...]
Voor een lamp van 24 Volt

P=UxI - 240=24xI
U=P/I - 24=240/I
I=P/U - I=240/24=10 Ampere

U=IxR - 24=10xR
I=U/R - 10=24/R
R=U/I - R=24/10=2,4 Ohm

Of waarmee je zelf wilt rekenen

P=I^2xR
R=P/ I^2 - R=240/(10x10)=2,4 Ohm

Voor een 240 Volt lamp en 240 Watt

P=UxI - 240=240xI
U=P/I - 240=240/I
I=P/U - I=240/240=1 Ampere

U=IxR - 240=1xR
I=U/R - 1=240/R
R=U/I - R=240/1=240 Ohm

Of waarmee je zelf wilt rekenen

P=I^2xR
R=P/ I^2 - R=240/(1x1)=240 Ohm

Leg eens uit hoe het kan dat die weerstandsdraad van jouw 1 Ohm is ?
En over welke verliezen hebben we het, volgens mij is de 240W van de 24 Volt
lamp gelijk aan die van de 240 Volt lamp.
Nico Coesel
2012-03-08 11:27:01 UTC
Post by BOFH
Post by Nico Coesel
[...]
Hoe komt de electriciteit bij de lamp? Juist, die draden!
BOFH
2012-03-08 11:46:23 UTC
Dit bericht is mogelijk ongepast. Klik om het weer te geven.
Nico Coesel
2012-03-08 14:06:45 UTC
Post by BOFH
Post by Nico Coesel
Post by BOFH
Leg eens uit hoe het kan dat die weerstandsdraad van jouw 1 Ohm is ?
Hoe komt de electriciteit bij de lamp? Juist, die draden!
O, ik dacht dat het de inwendige weerstand van de generatorwikkelingen was.
Dit is zeker deel twee van hoe lul ik me uit mijn vouten, maar ik was je
voor.
Misschien is een cursus begrijpend lezen iets voor je. Of wellicht is
het verspilling van moeite; ik heb zo het idee dat je dingen graag
verkeerd begrijpt. Sterker nog, dat je er zelfs over diep over nadenkt
hoe je iets wat heel voor de hand ligt toch verkeerd kunt uitleggen.
Palmisano
2012-03-08 12:40:36 UTC
Post by Nico Coesel
Post by Palmisano
Post by BOFH
Post by Gert de Korte
Post by inox
Post by Gert de Korte
[...]
Dat is precies waar ik impliciet op doelde. De grote stroom bij
bliksem is natuurlijk het gevolg van de enorm hoge spanning. En die
iets hogere weerstand van Alu is niet zo erg als er door zo'n leiding
een paar ampere loopt, maar de stromen bij een directe inslag zijn
veel hoger.
BOFH
2012-03-08 13:42:34 UTC
Post by Palmisano
Post by Nico Coesel
[...]
Wie zegt nu dat de stroom van bliksem hoog is ????????
De stroom KAN helemaal niet hoog zijn want het is statische electriciteit.
De spanning is enorm hoog, de stroom relatief laag en het vermogen (!!!!!)
is gigantisch.
Formuletje - P = U x I waarbij U= 1 miljoen Volt of hoger, I= een paar
milliAmpere en het vermogen dus ????
Nico Coesel
2012-03-08 14:11:45 UTC
Post by BOFH
Post by Palmisano
Post by Nico Coesel
[...]
Als de stroom laag zou zijn, dan zou je niet zulk dik draad voor een
bliksemgeleider nodig hebben. Wederom eerst even nadenken voor je wat
intikt!

Ik lees hier dat het om stromen tot wel 200.000 Ampere gaat:

http://www.bliksem.nl/themabladen/thema_wist-u-dat.pdf
inox
2012-03-08 17:11:30 UTC
Post by Nico Coesel
Post by Palmisano
Post by Nico Coesel
[...]
Een heel hoge stroom gedurende slechts enkele microseconden, het vermogen
van een flinke bliksem is nog niet genoeg om een gloeilamp een jaar lang
te laten branden. De warmtedissipatie is door de kortstondige stroompiek
niet erg groot, zelfs als er staal of aluminium gebruikt wordt. In elk
geval is de weerstand van de bliksem afleider verwaarloosbaar klein
tegenover de rest van het gebouw (hout, steen) waardoor er geen
schadelijke stromen buiten de afleider ontstaan.
inox
joop g
2012-03-08 14:15:34 UTC
Post by BOFH
Post by Palmisano
Post by Nico Coesel
[...]
Nee hoor, de spanning is miljoenen volts, de weerstand is enkele ohms, dus
de stroom kan ook miljoenen A zijn (I = U/R). Wat klein is, is de tijdsduur,
enkele milliseconden als ik het goed heb.Wat jij bedoelt is het vermogen
(enorm aantal W dus) of de energie (in Ws, aanmerkelijk kleiner, maar nog
altijd knap ongezond).
joop g
2012-03-08 14:17:26 UTC
Post by joop g
Post by BOFH
Post by Palmisano
Post by Nico Coesel
[...]
...en daarom heb je dus van die goede geleiders nodig. Zodat een spanning
van enkele megavolts door die geleider gaat, en niet eromheen.
BOFH
2012-03-08 14:40:50 UTC
Post by joop g
Post by BOFH
[...]
Even een stuk eruit geknipt wat lezen van veel informatie blijkt te
moeilijk.

Om het nog duidelijker te maken, in mijn formule is P = Watt

De weerstand van lucht, wantr daar gaat de bliksem doorheen, is HOOG.
Luchtweerstand is gemiddeld 1000 Volt per milimeter.
joop g
2012-03-08 15:22:17 UTC
Post by BOFH
Post by joop g
Post by BOFH
[...]
Het is nog iets --of veel-- ingewikkelder. De luchtweerstand is praktisch
oneindig, de doorslagspanning (dat is dus iets anders) is een paar kV per
millimeter. Maar als die doorslag er eenmaal is, is de lucht geïoniseerd en
wordt dan ineens een soort geleider, en wel betrekkelijk goed. Dat gebeurt
in een voorontlading; daarop volgt dan de hoofdontlading door hetzelfde
ionenkanaal.
Als er nu een huis in de weg staat is dat allicht een leuke doorsteek,
scheelt weer een paar meter. Huizen isoleren nl. maar matig, zeker als ze
nat zijn (wat met regen wel eens wil gebeuren). Dan zou de voorontlading wel
eens vanaf dat huis kunnen vertrekken, en je mag dan raden waar de
hoofdontlading langs gaat. En dan is het handig als er op dat huis een
bliksemafleider staat die zowel voor-als hoofdontlading kan opvangen. Dat
eerst gaat ook wel zonder goed geleidende aardverbinding, maar daarna baant
de hoofdontlading zich een weg door het huis, en dat wil je niet.
Maar nogmaals, P is echt enorm. Het is natuurlijk nooit gemeten, want er
staat zelden een universeelmeter klaar (en als-ie er staat kun je hem daarna
niet meer aflezen :-), want zelf PxT is nog behoorlijk groot.
Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: alu kan natuurlijk ook,
eventueel wat dikker. Ik zou het in de huidige omstandigheden zelfs
prefereren, want koperen leidingen zouden wel eens gestolen kunnen zijn.
Maar dat is al eerder gezegd.
Nico Coesel
BOFH
2012-03-08 16:34:50 UTC
Vraag, wanneer wordt dat gevormd ?
Nico Coesel
2012-03-08 17:01:13 UTC
Post by BOFH
http://www.schaapbliksem.nl/onweer/bliksem.htm
Gert de Korte
2012-03-08 16:05:47 UTC
Post by BOFH
Post by joop g
Post by BOFH
[...]
De weerstand van lucht, want daar gaat de bliksem doorheen, is HOOG.
Luchtweerstand is gemiddeld 1000 Volt per millimeter.
Je terminologie is niet correct. Je bedoelt waarschijnlijk de
doorslagspanning.

De mechanische luchtweerstand en de electrische luchtweerstand zijn ook
nog eens gehéél andere zaken.
Gert de Korte
Gert de Korte
2012-03-08 16:10:17 UTC
Post by Gert de Korte
Je terminologie is niet correct. Je bedoelt waarschijnlijk de
doorslagspanning.
De mechanische luchtweerstand en de electrische luchtweerstand zijn ook
nog eens gehéél andere zaken.
Verder vraag ik me af, zoals zo vaak, waar OP is.
Gert de Korte
Adivino Siempre
Aluminium kopen :')
Palmisano
2012-03-09 16:17:08 UTC
On Thu, 08 Mar 2012 17:33:06 +0100, Adivino Siempre
Post by Adivino Siempre
Post by Gert de Korte
Post by Gert de Korte
[...]
Haha, of hij zit in een hoekje stilletjes te huilen omdat we zijn
onderwerp gekaapt hebben. Wel leuk onderwerp deze keer.
Frans
Ik lees nog steeds mee en probeer de bruikbare info eruit te vissen.
Gert de Korte
2012-03-10 15:58:45 UTC
Post by Frans
Post by Gert de Korte
Verder vraag ik me af, zoals zo vaak, waar OP is.
Ik lees nog steeds mee en probeer de bruikbare info eruit te vissen.
Dit is een *discussie* groep. Ik ben benieuwd naar je inhoudelijke
reacties. Aan jouw antwoord, OP, heeft de hele nieuwsgroep wat.

Zo niet, staat bij een volgende graag van "Frans" natuurlijk niemand te
springen om weer een antwoord te geven/tijd te besteden.
Gert de Korte
Wannes
2012-03-10 16:20:52 UTC
Post by Frans
Post by Gert de Korte
Post by Gert de Korte
[...]
Ik vrees dat je hier niet veel bruikbare info gaat vinden. Ze lullen er
maar wat op los hier. Zoals gewoonlijk.
BOFH
2012-03-10 17:01:56 UTC
Post by Wannes
Post by Frans
Ik lees nog steeds mee en probeer de bruikbare info eruit te vissen.
Ik vrees dat je hier niet veel bruikbare info gaat vinden. Ze lullen er
maar wat op los hier. Zoals gewoonlijk.
EDn zelfs van Wannes krijg je geen bruikbare informatie.....zoals
gewoonlijk.
Frans
2012-03-11 18:20:47 UTC
Post by BOFH
Post by Wannes
Post by Frans
[...]
Mijn conclusie tot nu toe is dat de spullen die je ervoor nodig hebt
niet zo makkelijk te verkrijgen zijn. Verder ga ik contact opnemen met
iemand die zich hier voor zijn werk mee bezig houd of hij me kan helpen
met de aanleg.
BOFH
2012-03-11 19:21:53 UTC
Post by BOFH
Post by Wannes
Post by Frans
[...]
Het is helemaal niet moeilijk als je de NEN1014 volgt.
Je hebt 50mm^2 blank vertint kopendraad nodig, afstandhouders en ergens een
aardpunt.
Wat je op je dak (?) spijkert is niet eens zo belangrijk, maar je aardpunt
des te meer.
Dat aardpunt moet een goede aardverspreidingsweerstand hebben anders gaat
het mis.
Je hebt speciale apparatuur noidig om hem te slaan / persen en om hem te
meten.
Ik heb mijn aardpunt een 30 jaar geleden laten persen voor 150 gulden, geen
idee wat het nu gaat kosten.
Palmisano
Ohm per millimeter?
inox
2012-03-08 17:52:47 UTC
Post by joop g
Post by Palmisano
Post by Nico Coesel
[...]
Nee, de weerstand tussen aarde en geladen wolk is zeer hoog, vandaar dat
ook de spanning zo hoog moet oplopen vooraleer er een bliksem optreedt.

De weerstand van een bliksem afleider is klein, het maakt voor de
opwarming van de geleider niks uit hoeveel miljoenen volts de bliksem is.
De warmtedissipatie is immers I^2*R*t, neem bv 100.000A, 0.1ohm en 50usec,
dan kom je op 50000 joule, daarmee kan je bv een glas water 50°C opwarmen.
Geen enkel probleem voor een stevige koper, staal of aluminium geleider.
inox
Palmisano
2012-03-09 16:14:25 UTC
Post by BOFH
Post by Palmisano
Post by Nico Coesel
[...]
In jouw sommetje is het vermogen laag. Maar jouw sommetje klopt niet,
zoals anderen al hebben aangegeven.
Als de stroom een paar mA zou zijn, kun je met een schelledraadje een
bliksemafleider maken.

Als je trouwens eevs 2 miljoen volt * 10mA zou doen, kom je toch al
aan 20kW. Het gaat dus wel hard. Maar voor die draad blijft die
miljoen volt irrelevant, want de spanning over de draad willen ze erg
klein houden (ander doet het bliksemafleiddinges het natuurlijk niet).
Zodoende blijft het vermogen dat in de draad gedissipeerd wordt,
binnen de perken.
Ghost
2012-03-10 20:11:34 UTC
Post by Palmisano
Post by BOFH
Post by Palmisano
Post by Nico Coesel
[...]
Best wel boeiend deze discussie, maar zie hier mijn ervaring uit de
praktijk:
Half jaren zestig (vorige eeuw), mijn ouders wonen midden in de polder in
een boerenarbeiders woning, tussen twee boerderijen.
5 meter naast het huis staat een +/- 5 meter hoge houten paal, met daarop 2
meter metalen buis met TV antenne.
Mijn vader had de klok horen luiden over bliksemafleiden en dus die buis
geaard.
4 mm2 vertind koperdraad! Boven onder een klem, onder twee spades diep een
beetje in de grond gestoken.
Op een avond, stevig onweer. Blikseminslg op antenne.
Paal half verkoold , draad zwart geblakerd, antenne op de grond.
Verder geen schade. Ook niet aan de radio, die aan de andere kant van het
huis aan een ijzeren pen geaard was.
[TV antenne bleek die hoogte helemaal niet nodig te hebben, ontvangst was
even goed.]
Ik vraag me dus een beetje af; Is er wel eens echt gemeten aan een
bliksemafleider ? [ tijdens een inslag ?]
Of speelde er iets anders toen daar in de polder ?
Ghost
Palmisano
2012-03-10 23:53:12 UTC
Post by Ghost
Post by Palmisano
Post by BOFH
Post by Palmisano
Post by Nico Coesel
[...]
Afgezien van spoken... Niet elke inslag is een volle inslag van de
hoofd'ader'.
Nico Coesel
2012-03-11 01:30:41 UTC
Post by Ghost
Post by Nico Coesel
[...]
Natuurlijk is daar uitgebreid onderzoek naar gedaan. Met Google kun je
genoeg feiten vinden.
Rob
Ik denk dat we jouw adviezen over bliksemafleiding beter kunnen negeren.
Palmisano
2012-03-07 22:27:16 UTC
On Wed, 07 Mar 2012 16:41:24 +0100, Gert de Korte
Post by Gert de Korte
Post by BOFH
[...]
weerstand van aluminium is gewoon te hoog: (??·cm) 2,65 voor aluminium
(Al) tegen (??·cm) 1,674 voor koper (Cu).(Bron: Wikipedia).
Het is niet voor niets dat alle elektriciteitskabels van koper zijn.
Behalve dan toch hoogspanningslijnen. Die zijn vaak van Alu...
Ik heb even ge-googled voor de zekerheid.
http://aluminium.matter.org.uk/content/html/dut/default.asp?catid=164&pageid=2144416510

Ze verwarmen de omgeving dus wel meer dan koper, maar zijn veel
lichter en (mede daardoor) veel goedkoper. En bij de ultrahoge
spanningen (1 miljoen volt) is de stroom veel lager dan bij, zeg 150kV
Poecilia
2012-03-06 20:53:11 UTC
[...]
Ik zou op zoek gaan naar een instalateur in je omgeving, bijv. met
behulp van google
Poecilia
h***@gmail.com
2019-05-22 22:16:07 UTC
Post by Frans
[...]
Harrie Bours te Stein
Door de grote stroom door geìoniseerde lucht ontstaat er bij bliksem een hoogfrequente stroom wat vreemde consequenties kan hebben. Zo moet een bocht in de aarddraad niet te scherp zijn om te voorkomen dat de inductieve weerstand te groot wordt en zelfs over een dikke koperdraad van 50mm2 overslag kan gebeuren. Met laagfrequente of gelijkstroom gebeurt dit niet. Door die hoogfrequente stromen
leggen halfgeleiders zoals transistoren of IC´s snel het loodje. De enige manier van beveiliging is dus de stekker uit het stopcontact en zeker geen buitenantenne. Drie dagen geleden sloeg op 100m afstand van mijn huis de bliksem in en schakelde de aardfoutschakelaar bij mij uit, duidelijk dat de bliksem het net geraakt had op dezelfde trafo waarop ik aangesloten ben. Als er gevoelige apparatuur aangesloten was geweest had die het loodje gelegd!
J. J. Lodder
2019-05-23 09:16:33 UTC
Post by Frans
[...]
Met ionisatie heeft dat niets te maken.
De 'hoge' frequenties', typisch hunderden kiloherz,
ontstaan door een simpele resonantie.
De C is de plaatcondensator wolk/aarde,
de L is de zelfinductie van het geleidende kanaal,
het resultaat is een gedempt pulstreintje.

Een vonkzender dus,

Jan

PS er is een amateur netwerk wat die kilohertzen opvangt en timed.
Het resultaat kan je zien op <www.blitzortung.org>
r***@gmail.com
2020-06-14 18:10:52 UTC
Ik heb er verder geen vestand van maar vond een web shop:

https://www.nabbliksemshop.nl/bliksembeveiliging

Ik woon en werk zelf in Afrika en benaan het bouwen op een groot open terrein dus vandaar mijn interesse.
Zie dat hier aarde in genbare huizenslecht werkt. Wellicht omdat de earth rodes niet goed in de grond zittenenhet 6 maanden kurk droog is.

Zou het nuttig zijn om de earth rode onder een soakaway put (we hebben geen riool net) te installeren. Daar blijft het nat.
Een andere optie die ik zie is eenhand geboorde water putten. We hebben er een paar van 13m diep. Er staat altijd grondwater in, maar daarin blijft de koperdraad en earth rode vrij hangen, je kunt hem niet dieper de grond in hameren/persen.

Wat is jullie mening?
Rob van der Putten
2020-06-17 19:08:04 UTC
Hoi
Post by r***@gmail.com
[...]
Het kan ook aan de installatie liggen.
Ik eens een amerikaan op tv er een zien aanleggen en die deed echt de
meest vreemde dingen.
De installatie moet als een soort kooi _BUITEN_ om de het gebouw heen
zitten. Op alle randen / contouren / hoeken. Niet om brede dakgoten heen
maar er doorheen. Vastmaken aan alle metalen delen aan de buitenkant.
Moet uit de buurt van andere leidingen zijn aangelegd. Indien dit niet
mogelijk is, doe dan een dikke plastic buis om die andere leiding.
Hoe er rekening mee dat elke geleider een zelfinductie heeft en de
stroom tijdens een inslag nog al snel varieert. Tijdens een inslag in
een de bliksemafleider van een hoge flat staat er rustig 1 Megavolt
tussen de boven en de onderkant. Puur vanwege de zelfinductie.
In leidingen parallel aan de bliksemafleider kunnen tijdens de inslag
hoge spanningen ontstaan. Spanningenbegrenzers in voedingen helpen
misschien.
Post by r***@gmail.com
[...]
Een aantal aardelektrodes parallel helpt misschien. Lange horizontale
leidingen naar waterputten lijkt me geen goed plan.
Er zijn technieken voor gebergtes en woestijnen. Het idee is dan het
oppervlak te vergroten. Bv grote koperen platen omringt door houtskool.

Vr.Gr,
Rob
J. J. Lodder
2020-06-18 09:17:01 UTC
Post by r***@gmail.com
https://www.nabbliksemshop.nl/bliksembeveiliging
Daar heb je weinig aan, als je er verder geen verstand van hebt.
Post by r***@gmail.com
[...]
Over het algemeen, voor Nederland,
heeft bliksembeveiliging voor woonhuizen zelden zin.
De kosten zijn te hoog vergeleken met de waarde die eronder zit
en de kans op inslag.
Speciale gevallen uitgezonderd uiteraard,
zoals een vrijstaande boerderij in de polder met rieten dak.
In zo'n geval hoor je het wel van je verzekering.
Post by r***@gmail.com
Zou het nuttig zijn om de earth rode onder een soakaway put (we hebben
geen riool net) te installeren. Daar blijft het nat.
Dat kan, mits niet te ver weg.
Hier is het op moeilijk terrein, hoge zandgronden enzo,
gebruikelijk om aardpennen tot tientallen meters diep in te hameren,
met zwaar electrisch gereedschap.
Post by r***@gmail.com
[...]
Een heleboel koper in je drinkwatervoorziening moet je niet willen.
Niet iedereen kan daar tegen,

Jan
Bert(AWRvB)
2020-06-18 18:03:42 UTC
Post by r***@gmail.com
[...]
Vroeger en misschien nu nog werden in NL rond boerderijen bepaalde hoge
bomen geplant die als bliksemafleider dienen.

Op de boerderij van mijn moeder haar ouders stonden bomen rond de
boerderij en een vriend van ons had weer andere heel hoge bomen speciaal
als bliksemafleider! Google!

Je kan bomen zo rond een gebouw plaatsen dat er tussen bomen paden
kunnen komen die veilig zijn tijdens onweer ivm blikseminslag! Al kan
met bliksem van alles gebeuren.
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
http://projectcamelot.org/lang/en/clifford_stone_interview_transcript_en.html
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl
J. J. Lodder
2020-06-18 20:36:59 UTC
Bert(AWRvB) <***@ziggo.nl> wrote:
[-]
Post by Bert(AWRvB)
[...]
Waarschuwing voor de kiddies:
Je bent *nooit* veilig tussen bomen als het onweert.
Ga zo snel mogelijk naar binnen,

Jan
Jezus
En als je nou in een boom woont?
J. J. Lodder
2020-06-19 08:39:08 UTC
Post by Jezus
Post by J. J. Lodder
[-]
Post by Bert(AWRvB)
[...]
Dan ben je nooit veilig als het onweert.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Jan
Jezus
Je kan een bliksemafleider in de boom maken.
J. J. Lodder
2020-06-19 13:24:01 UTC
Post by Jezus
Post by J. J. Lodder
Post by Jezus
Post by J. J. Lodder
[-]
Post by Bert(AWRvB)
[...]
Dat kan, maar pal naast een bliksemafleider ben je ook niet veilig,

Jan