Discussion:
zwakstroom - transformator opgeblazen?
(te oud om op te antwoorden)
Hanneke
2005-01-01 12:58:12 UTC
Permalink
Beste NG-ers,

Er is weer iets misgegaan bij het klussen! Ik probeerde mijn voordeurbel te
repareren, maar heb niet goed opgelet bij het aansluiten van de
electriciteitsdraden op de transformator. Gevolg: bij het insteken van de
stekker had ik voortijdig vuurwerk, een bel die even spontaan begon te
rinkelen, en een stop die eruit vloog - daarna niets meer. En ook na het
verwisselen van de draden zwijgt de bel. Heb ik nu de transformator
opgeblazen, of de bel zelf?
Graag jullie (als altijd) deskundige reactie, voordat ik dingen ga vervangen
die nog best meekunnen, of blijvend zonder bel zit (wel lekker rustig
trouwens!) Mijn eerste gok zou zijn dat de transformator kapot is, en dus
vervangen moet worden?
Hanneke.
Poecilia Reticulata
2005-01-01 15:43:26 UTC
Permalink
Post by Hanneke
Beste NG-ers,
Er is weer iets misgegaan bij het klussen! Ik probeerde mijn
voordeurbel te repareren, maar heb niet goed opgelet bij het
bij het insteken van de stekker had ik voortijdig vuurwerk, een bel
die even spontaan begon te rinkelen, en een stop die eruit vloog -
daarna niets meer. En ook na het verwisselen van de draden zwijgt de
bel. Heb ik nu de transformator opgeblazen, of de bel zelf?
Graag jullie (als altijd) deskundige reactie, voordat ik dingen ga
vervangen die nog best meekunnen, of blijvend zonder bel zit (wel
lekker rustig trouwens!) Mijn eerste gok zou zijn dat de
transformator kapot is, en dus vervangen moet worden?
Hanneke.
Dat lijkt mij een redelijke gok.
Grtz,
Guppie
Jantje
2005-01-01 15:45:15 UTC
Permalink
Post by Hanneke
Beste NG-ers,
Er is weer iets misgegaan bij het klussen! Ik probeerde mijn voordeurbel te
repareren, maar heb niet goed opgelet bij het aansluiten van de
electriciteitsdraden op de transformator. Gevolg: bij het insteken van de
stekker had ik voortijdig vuurwerk, een bel die even spontaan begon te
rinkelen, en een stop die eruit vloog - daarna niets meer. En ook na het
verwisselen van de draden zwijgt de bel. Heb ik nu de transformator
opgeblazen, of de bel zelf?
Graag jullie (als altijd) deskundige reactie, voordat ik dingen ga vervangen
die nog best meekunnen, of blijvend zonder bel zit (wel lekker rustig
trouwens!) Mijn eerste gok zou zijn dat de transformator kapot is, en dus
vervangen moet worden?
Hanneke.
Ik ben bang.........
dat je trafo defekt is.
Vermoedelijk heb je de ingang en de uitgang gewisseld.
En dan is er een korte periode van flinke overbelasting, en daarna nooit
meer.
Heb je geluk dat alleen de trafo dekekt is, en je bel nog goed??

Beschik je over een universeelmeter, of een ohmmeter??
Dan kun je nog wel even wat doormeten.

Zoniet, dan kom ik vanavond niet bij je op de koffie.
Het is me te koud buiten om te wachten tot er iemand de deur uitgaat ;-)

Hoor nog van je

jantje
Hanneke
2005-01-01 23:42:21 UTC
Permalink
Post by Jantje
Post by Hanneke
Beste NG-ers,
Er is weer iets misgegaan bij het klussen! Ik probeerde mijn voordeurbel
te
Post by Hanneke
repareren, maar heb niet goed opgelet bij het aansluiten van de
electriciteitsdraden op de transformator. Gevolg: bij het insteken van de
stekker had ik voortijdig vuurwerk, een bel die even spontaan begon te
rinkelen, en een stop die eruit vloog - daarna niets meer.
Ik ben bang.........
dat je trafo defekt is.
Vermoedelijk heb je de ingang en de uitgang gewisseld.
Ja, dat weet ik wel zeker - bij nadere inspectie bleek het er zelfs op te
staan - alleen even niet goed gekeken in dat donkere hoekje waar ik hem
ophing....
Post by Jantje
En dan is er een korte periode van flinke overbelasting, en daarna nooit
meer.
Heb je geluk dat alleen de trafo dekekt is, en je bel nog goed??
Beschik je over een universeelmeter, of een ohmmeter??
Dan kun je nog wel even wat doormeten.
Nee, verder dan een spanningszoekertje kom ik niet... (en zelfs die durf ik
al niet goed te gebruiken!)
Post by Jantje
Zoniet, dan kom ik vanavond niet bij je op de koffie.
Het is me te koud buiten om te wachten tot er iemand de deur uitgaat ;-)
Ach, er staat een telefooncel aan de overkant - als je eerst opbelt, doe ik
vanzelf open?
Hanneke
Bert
2005-01-01 15:47:39 UTC
Permalink
On Sat, 1 Jan 2005 13:58:12 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Mijn eerste gok zou zijn dat de transformator kapot is, en dus
vervangen moet worden?
Probeer het eens met een batterijtje (4,5-9V) dan weet je dat ook weer.
Dan heb je misschien meteen weer even een werkende bel, nu dat de winkels dicht
zijn..

Bert
Jantje
2005-01-01 16:01:46 UTC
Permalink
Post by Bert
Probeer het eens met een batterijtje (4,5-9V) dan weet je dat ook weer.
Dan heb je misschien meteen weer even een werkende bel, nu dat de winkels dicht
zijn..
Bert
Leuke tip, ware het niet dat de meeste bellen niet op gelijkstroom
(batterij) werken, maar op wisselstroom(transformator)
Toch kun je er wat mee.
Een voor wisselstroom gemaakte bel, welke op een gelijkspanning (batterij)
aangeloten wordt geeft over het algemeen een tik
Dus het lijkt dan of er een (1) rinkel is.
Het is niet altijd zo, is ook weer afhankelijk van de spanning, en wat voor
een bel.
Maar proberen kan altijd.

jantje
Bert
2005-01-01 16:05:37 UTC
Permalink
Post by Jantje
Leuke tip, ware het niet dat de meeste bellen niet op gelijkstroom
(batterij) werken, maar op wisselstroom(transformator)
Wat zullen we nou krijgen, ben ik ouderwets?
Een echte voordeurbel/zoemers werken op beide en meeste ding-dong-dingen toch
ook?

Bert
Jantje
2005-01-01 16:15:17 UTC
Permalink
Post by Bert
Post by Jantje
Leuke tip, ware het niet dat de meeste bellen niet op gelijkstroom
(batterij) werken, maar op wisselstroom(transformator)
Wat zullen we nou krijgen, ben ik ouderwets?
Een echte voordeurbel/zoemers werken op beide en meeste ding-dong-dingen toch
ook?
Bert
Nee hoor, ouderwets ben je niet. Hooguit niet met je tijd meegegaan ;-)

De ouderwetse bellen en en zoemers zijn vaak alleen geschikt voor
wisselstroom.
Op gelijkstroom krijg je dus meestal een enkele tik.
Alleen de hele oude bellen en zoemers, met zo'n onderbreker-kontaktje,
werken op wissel en gelijkspannigng.
Het onderbrekertje is een bron van ellende. Moet je nog wel eens afstellen,
en kan kapot gaan.
En wordt daarom niet (veel) meer gebruikt.


De "Ding-Dong" bellen hebben vaak een hogere spanning nodig, en willen op
een 9 Volts batterij niet.
Ze doen het wel iets, maar de klepel wordt niet vergenoeg aangetrokken om
tegen de "Ding"of "Dong"aan te komen. Dus hoor je niets.

Maar zoals zovaak, het is bijna altijd zo, maar soms toch net weer anders.

jantje
Bert
2005-01-01 16:34:54 UTC
Permalink
Post by Jantje
Alleen de hele oude bellen en zoemers, met zo'n onderbreker-kontaktje,
werken op wissel en gelijkspannigng.
Als je nou even zou kijken naar wat een bellenfabriek als Friedland tegenwoordig
maakt, dan zie je dat de meeste bellen zowel op batterij als wisselspanning
bellen.
Een paar doen het alleen op wisselspanning, daar staat duidelijk 'AC' bij...

http://www.friedland.co.uk/products/consumer.htm

Bert
Jantje
2005-01-01 19:39:04 UTC
Permalink
Post by Bert
Post by Jantje
Alleen de hele oude bellen en zoemers, met zo'n onderbreker-kontaktje,
werken op wissel en gelijkspannigng.
Als je nou even zou kijken naar wat een bellenfabriek als Friedland tegenwoordig
maakt, dan zie je dat de meeste bellen zowel op batterij als
wisselspanning
Post by Bert
bellen.
Een paar doen het alleen op wisselspanning, daar staat duidelijk 'AC' bij...
http://www.friedland.co.uk/products/consumer.htm
Bert
Oei ik begin ook achter te lopen........
Maar ik ben even wezen zoeken bij Grothe
http://www.multi-electro.be/Grothe/Grothe%20001%20nl.htm
of www.grothe.de
Daar zijn de gewone bellen en zoemers bijna allemaal wisselspanning.
Alleen de exotische elektronische uitvoeringen zijn of op lichtnet (is oook
wisselstroom) of batterijen, dus gelijkstroom.

Tjongejonge wat zijn er toch een hoop verschillende te koop.
Blij dat ik nog een bel op ijzerdraad heb.
Ja, zo`n trekding.
Werkt ook als er geen stroom is, maar heeft daarintegen geen knop met lampje
;-(

jantje
Hanneke
2005-01-01 23:44:08 UTC
Permalink
Post by Bert
Post by Jantje
Leuke tip, ware het niet dat de meeste bellen niet op gelijkstroom
(batterij) werken, maar op wisselstroom(transformator)
Wat zullen we nou krijgen, ben ik ouderwets?
Een echte voordeurbel/zoemers werken op beide en meeste ding-dong-dingen toch
ook?
Nee, ik heb zo'n hele eenvoudige, waar een trafo tussen moet, en die dan
gewoon op elektra gaat.
Hanneke.
Bert
2005-01-01 23:54:34 UTC
Permalink
On Sun, 2 Jan 2005 00:44:08 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Nee, ik heb zo'n hele eenvoudige, waar een trafo tussen moet, en die dan
gewoon op elektra gaat.
Ja, maar in een batterijtje zit ook elektra:)
Grote kans dat als je een platte 4,5 volt batterij aansluit op de plek
waar de trafo zat je enkele jaren er geen omkijken naar hebt...

Bert
Hanneke
2005-01-02 00:03:44 UTC
Permalink
Post by Bert
On Sun, 2 Jan 2005 00:44:08 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Nee, ik heb zo'n hele eenvoudige, waar een trafo tussen moet, en die dan
gewoon op elektra gaat.
Ja, maar in een batterijtje zit ook elektra:)
Ik lees mijn eigen opmerking, en realiseer me dat dit opgevat kan worden als
een typische vrouwenopmerking - of in ieder geval een opmerking van een
vrouw die na een paar glazen beerenburg allang in bed hadmoeten liggen ;-)
Hanneke.
Jantje
2005-01-02 09:31:57 UTC
Permalink
Post by Hanneke
Post by Bert
On Sun, 2 Jan 2005 00:44:08 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Nee, ik heb zo'n hele eenvoudige, waar een trafo tussen moet, en die dan
gewoon op elektra gaat.
Ja, maar in een batterijtje zit ook elektra:)
Ik lees mijn eigen opmerking, en realiseer me dat dit opgevat kan worden als
een typische vrouwenopmerking - of in ieder geval een opmerking van een
vrouw die na een paar glazen beerenburg allang in bed hadmoeten liggen ;-)
Hanneke.
Zo laat nog op? Was de berenburg wel heel erg lekker. Dan moet je ook niet
meer met elektra gaan knoeien.
Ben je nu weer beter op de been, en kun je het weer aan? Komt tie:

In een batterij zit hele andere elektra als de elektra uit je trafo.
Ik heb het in een eerder draadje al aangegeven.
Uit een batterij (en accu etc) komt gelijkstroom,
Uit een transformator (en uit het stopkontakt) komt wisselstroom.
Kans van 10 op 1 dat je ook een wisselstroom bel hebt in huis, dan doet die
het echt niet op een batterij.
Het moet op de bel staan.
Bij wissselstroom staat er ergens een golfje (~) of AC (afkorting van
engelse Wisselstroom) bij bv 8 V~ of 8 VAC, waarbij 8 als voorbeeld is
genomen voor de normale gewenste spanning.
Bij gelijkstroom staat er ergens een isje (=) of DV (afkorting van
amerikaanse Gelijkstroom).
Kan de bel op allebij werken, ja dat is ook mogelijk, dan staat er ~ en =
op.


Jantje, die nu net uit bed is na een biertje gisterenavond, en ook nog eens
heel slecht geslapen heeft.
GinRin
2005-01-01 19:04:52 UTC
Permalink
Post by Hanneke
Mijn eerste gok zou zijn dat de transformator kapot is, en dus
vervangen moet worden?
Waarschijnlijk gok je goed. Waarom die travo nog vervangen? Pleur de handel
weg en koop een draadloze bel op batterijen. Werkt bij mij al jaren tot
grote tevredenheid.

Joop
Bert
2005-01-01 19:10:15 UTC
Permalink
Post by GinRin
Waarschijnlijk gok je goed. Waarom die travo nog vervangen? Pleur de handel
weg en koop een draadloze bel op batterijen. Werkt bij mij al jaren tot
grote tevredenheid.
En wat gebeurt er als je buren er ook eentje kopen? ;)

Bert
Stephan
2005-01-01 19:28:53 UTC
Permalink
Dan weet je wanneer de buren bezoek krijgen :-))

Stephan
Post by Bert
Post by GinRin
Waarschijnlijk gok je goed. Waarom die travo nog vervangen? Pleur de handel
weg en koop een draadloze bel op batterijen. Werkt bij mij al jaren tot
grote tevredenheid.
En wat gebeurt er als je buren er ook eentje kopen? ;)
Bert
Bert
2005-01-01 19:36:02 UTC
Permalink
Post by Stephan
Dan weet je wanneer de buren bezoek krijgen :-))
Dat vráágt om een draadloze camera!

Bert
Stephan
2005-01-01 19:54:40 UTC
Permalink
Post by Bert
Post by Stephan
Dan weet je wanneer de buren bezoek krijgen :-))
Dat vráágt om een draadloze camera!
Bert
Wie weet bestaan die ook in combinatie met voornoemde bel...... De buren
krijgen bezoek en dan gaat jou camera vanzelf aan om te registreren wie er
open doet :-)


Stephan
Hanneke
2005-01-01 23:48:20 UTC
Permalink
Post by Bert
Post by Stephan
Dan weet je wanneer de buren bezoek krijgen :-))
Dat vráágt om een draadloze camera!
Ehm , die snap ik niet? Hanneke.
Hanneke
2005-01-01 23:47:19 UTC
Permalink
Grinnik - in oude gehorige huizen als de onze weet je dat toch wel. Hoor ik
nu mijn eigen bel, of die van de
buren,of is het toch een remmende trein?
Hanneke.
Post by Stephan
Dan weet je wanneer de buren bezoek krijgen :-))
Stephan
Post by Bert
Post by GinRin
Waarschijnlijk gok je goed. Waarom die travo nog vervangen? Pleur de
handel
Post by Bert
Post by GinRin
weg en koop een draadloze bel op batterijen. Werkt bij mij al jaren tot
grote tevredenheid.
En wat gebeurt er als je buren er ook eentje kopen? ;)
Bert
GinRin
2005-01-01 21:42:50 UTC
Permalink
Post by Bert
En wat gebeurt er als je buren er ook eentje kopen? ;)
Dat heb ik ze verboden ;-) Mijn buren hebben er overigens ook eentje van een
ander merk, en raad eens: no problem.

Joop
Bert
2005-01-01 21:48:06 UTC
Permalink
Post by GinRin
Dat heb ik ze verboden ;-) Mijn buren hebben er overigens ook eentje van een
ander merk, en raad eens: no problem.
Nou dan zal ik maar antwoord op mijn eigen opmerking geven:
De betere draadloze deurbel kun op 128 verschillende codes instellen
aan zend- en ontvangstkant om dit soort problemen te voorkomen.
Maar ik kan me voorstellen als je allebei dezelfde koopt en er niets
aan verandert dat je in het begin vaak voor niets naar de deur loopt ;)

Bert
Stephan
2005-01-01 22:15:10 UTC
Permalink
Post by Bert
Post by GinRin
Dat heb ik ze verboden ;-) Mijn buren hebben er overigens ook eentje van een
ander merk, en raad eens: no problem.
De betere draadloze deurbel kun op 128 verschillende codes instellen
aan zend- en ontvangstkant om dit soort problemen te voorkomen.
Maar ik kan me voorstellen als je allebei dezelfde koopt en er niets
aan verandert dat je in het begin vaak voor niets naar de deur loopt ;)
Bert
Da's nou jammer, ik had me al verheugd op allerlei verwikkelingen, ga jij de
clou verraden, pffffffff

exit camera, exit "hele straat doet open"

u wordt bedankt :-)

Stephan
Bert
2005-01-01 22:25:25 UTC
Permalink
Post by Stephan
Da's nou jammer, ik had me al verheugd op allerlei verwikkelingen, ga jij de
clou verraden, pffffffff
exit camera, exit "hele straat doet open"
u wordt bedankt :-)
Da's nou sneu....
Goed, dan zal ik je deelgenoot maken van de laatste rage:
Bell-roaming.

Je koopt eerst zo'n draadloze bel en
je gaat met bouton voor een groot flatgebouw staan en je
drukt telkens op het knopje als je de dipswitsches at random
instelt.
Verrekijker meenemen of camera met telelens.
Goede datum: Luilakmorgen.

Het verdient aanbeveling een richt-antenne aan te sluiten, die paar
milliwattjes schieten niet zo op...

Bert
Stephan
2005-01-01 22:30:43 UTC
Permalink
Post by Bert
Post by Stephan
Da's nou jammer, ik had me al verheugd op allerlei verwikkelingen, ga jij de
clou verraden, pffffffff
exit camera, exit "hele straat doet open"
u wordt bedankt :-)
Da's nou sneu....
Bell-roaming.
Je koopt eerst zo'n draadloze bel en
je gaat met bouton voor een groot flatgebouw staan en je
drukt telkens op het knopje als je de dipswitsches at random
instelt.
Verrekijker meenemen of camera met telelens.
Goede datum: Luilakmorgen.
Het verdient aanbeveling een richt-antenne aan te sluiten, die paar
milliwattjes schieten niet zo op...
Bert
Ghehehehe........ lijkt me een fijn plan, ik ga een bel en een roaming
downloaden, dank u, dank u, dank u :-)

Stephan
Hanneke
2005-01-01 23:53:05 UTC
Permalink
Post by GinRin
Post by Bert
En wat gebeurt er als je buren er ook eentje kopen? ;)
Dat heb ik ze verboden ;-) Mijn buren hebben er overigens ook eentje van een
ander merk, en raad eens: no problem.
(De meeste van) Mijn buren hebben nog gewoon de (bakelieten?) mechanische
deurbel die aan het huis zat, maar dat was met mijn wat beperkte gehoor geen
succes - die hoorde ik nog minder dan ik de elektrische bel hoorde, die ik
later zelf installeerde. Enne: die draadloze dingen kon ik zeker 15 jaar
geleden niet betalen, en nu nog vond ik ze te duur...
Hanneke.
Bert
2005-01-02 00:03:36 UTC
Permalink
On Sun, 2 Jan 2005 00:53:05 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
(De meeste van) Mijn buren hebben nog gewoon de (bakelieten?) mechanische
deurbel die aan het huis zat, maar dat was met mijn wat beperkte gehoor geen
succes - die hoorde ik nog minder dan ik de elektrische bel hoorde, die ik
later zelf installeerde. Enne: die draadloze dingen kon ik zeker 15 jaar
geleden niet betalen, en nu nog vond ik ze te duur...
Ik kan je één ding verzekeren: 15 jaar geleden bestonden ze nog niet.
Op dit moment kosten ze bij de Kijkshop 17,99 euro...

Bert
Hanneke
2005-01-02 22:22:15 UTC
Permalink
Post by Bert
On Sun, 2 Jan 2005 00:53:05 +0100, "Hanneke"
Enne: die draadloze dingen kon ik zeker 15 jaar
Post by Bert
Post by Hanneke
geleden niet betalen, en nu nog vond ik ze te duur...
Ik kan je één ding verzekeren: 15 jaar geleden bestonden ze nog niet.
Op dit moment kosten ze bij de Kijkshop 17,99 euro...
Echt niet? How time flies! Ik weet dat ik toen voor de goedkoopste en echt
milieuvriendelijkste oplossing koos: geen batterijen, dus. Inmiddels veel
ouder, en een stuk minder links...
En: bij de Gamma zijn ze ook rond die prijs, ik was al bijna om, maar
probeer eerst nog iets anders.
Hanneke
André-Hessel Jensma
2005-01-01 21:46:04 UTC
Permalink
On Sat, 1 Jan 2005 13:58:12 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Beste NG-ers,
Er is weer iets misgegaan bij het klussen! Ik probeerde mijn voordeurbel te
repareren, maar heb niet goed opgelet bij het aansluiten van de
electriciteitsdraden op de transformator. Gevolg: bij het insteken van de
stekker had ik voortijdig vuurwerk, een bel die even spontaan begon te
rinkelen, en een stop die eruit vloog - daarna niets meer. En ook na het
verwisselen van de draden zwijgt de bel. Heb ik nu de transformator
opgeblazen, of de bel zelf?
Graag jullie (als altijd) deskundige reactie, voordat ik dingen ga vervangen
die nog best meekunnen, of blijvend zonder bel zit (wel lekker rustig
trouwens!) Mijn eerste gok zou zijn dat de transformator kapot is, en dus
vervangen moet worden?
De kans is ook best groot dat er iets met je bel zelf kapot is:

Je hebt de 230V ws. op de secundaire kant van de trafo aangesloten.
Die trafo genereert normaal iets van 6V of zo. De trafo is dus gemaakt
om de spanning ruigweg een factor 40 te verlagen. Verwissel je nu de
primaire en de secundaire kant, dan gaat er ten eerste veel te veel
stroom door de trafo lopen (door de dikkere koperdraad daar), waardoor
de trafo heel snel heet wordt en verbrandt.
Maar ten tweede gaat de trafo de spanning nu met die factor 40
VERHOGEN. Dat betekent dat de bel ipv de normale 6 Volt nu ineens zo'n
9000V voor zijn kiezen kreeg. En dat is wel een beetje te veel van het
goeie...
Gelukkig heeft de dunne koperdraad van de primaire kant van de trafo
de stroom begrensd, dus je hebt kans dat ie nog heel is, maar blij is
ie er niet van geworden.

De bel begon zeker ook te rinkelen zonder dat je op het belknopje
drukte? Dat komt doordat in dat knopje (ontwikkeld voor 6 Volt) bij
9000 Volt een vonk overslaat tussen de contacten.

André-Hessel
--
Antispam: Remember to remove the 'y' character from
my address to email me. (Replace 'yjensma'
with 'jensma').
Hanneke
2005-01-02 15:12:14 UTC
Permalink
Post by Bert
On Sat, 1 Jan 2005 13:58:12 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Beste NG-ers,
Er is weer iets misgegaan bij het klussen! Ik probeerde mijn voordeurbel te
repareren, maar heb niet goed opgelet bij het aansluiten van de
electriciteitsdraden op de transformator.
Ik denk het wel: ook met een nieuwe transformator begint de bel spontaan te
rinkelen als ik de stekker in het contact steek. Dus: toch maar zo'n
draadloos geval kopen (?) - scheelt ook weer puzzelen waar ik de bel op het
lichtnet moet aansluiten - meestal ben ik wel blij met mijn
net-niet-vooroorlogse huisje, maar nu even niet! (Klussen is alleen leuk als
het redelijk probleemloos gaat!!!)
Post by Bert
Je hebt de 230V ws. op de secundaire kant van de trafo aangesloten.
Die trafo genereert normaal iets van 6V of zo. De trafo is dus gemaakt
om de spanning ruigweg een factor 40 te verlagen. Verwissel je nu de
primaire en de secundaire kant, dan gaat er ten eerste veel te veel
stroom door de trafo lopen (door de dikkere koperdraad daar), waardoor
de trafo heel snel heet wordt en verbrandt.
Maar ten tweede gaat de trafo de spanning nu met die factor 40
VERHOGEN. Dat betekent dat de bel ipv de normale 6 Volt nu ineens zo'n
9000V voor zijn kiezen kreeg. En dat is wel een beetje te veel van het
goeie...
Gelukkig heeft de dunne koperdraad van de primaire kant van de trafo
de stroom begrensd, dus je hebt kans dat ie nog heel is, maar blij is
ie er niet van geworden.
Goh, ik dacht eerst dat deze uitleg me te ingewikkeld was, maar dit snap ik
zelfs. Ja, ik heb inderdaad de twee kanten verwisseld - zie elders in deze
draad. Volgende keer let ik wél op, dat beloof ik!
Hanneke
Bert
2005-01-02 16:41:06 UTC
Permalink
On Sun, 2 Jan 2005 16:12:14 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Ik denk het wel: ook met een nieuwe transformator begint de bel spontaan te
rinkelen als ik de stekker in het contact steek. Dus: toch maar zo'n
draadloos geval kopen (?) - scheelt ook weer puzzelen waar ik de bel op het
lichtnet moet aansluiten - meestal ben ik wel blij met mijn
net-niet-vooroorlogse huisje, maar nu even niet! (Klussen is alleen leuk als
het redelijk probleemloos gaat!!!)
Nee, nog eerst even de bouton (drukknopje bij voordeur) losschroeven en
kijken of daar geen sluiting inzit.
Eén draadje loshalen daar en luisteren of je bel stil wordt.
Scheel toch weer misschien een paar tientjes voor die draadloze toestand :)

Bert
Hanneke
2005-01-02 22:30:10 UTC
Permalink
Post by Bert
On Sun, 2 Jan 2005 16:12:14 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Ik denk het wel: ook met een nieuwe transformator begint de bel spontaan te
rinkelen als ik de stekker in het contact steek. Dus: toch maar zo'n
draadloos geval kopen (?)
Nee, nog eerst even de bouton (drukknopje bij voordeur) losschroeven en
kijken of daar geen sluiting inzit.
Eén draadje loshalen daar en luisteren of je bel stil wordt.
Scheel toch weer misschien een paar tientjes voor die draadloze toestand :)
Kijk, jij bent een man naar mijn hart, dat zou het allerleukste zijn! Maar
als ik ook nog een nieuw drukknopje moet kopen (toch ook weer zo'n 2 à 3
euro) wordt het zo langzamerhand net zo duur als een hele nieuwe, draadloze,
hypermoderne dingdongbel. (ik ben niet zo van dat moderne, maar dan moet het
maar!) Moet morgen weer naar mijn baas, maar jullie horen later van de week
wel hoe het afloopt: (als je helemaal niets meer hoort, is het afgelopen met
mij....) ;-0
Hanneke
Hanneke
2005-01-02 22:24:13 UTC
Permalink
Post by Bert
On Sat, 1 Jan 2005 13:58:12 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Beste NG-ers,
Er is weer iets misgegaan bij het klussen! Ik probeerde mijn voordeurbel te
repareren, maar heb niet goed opgelet bij het aansluiten van de
electriciteitsdraden op de transformator.
Even voor de simplisten onder ons: bedoel je dan het rinkelding, of het
knopje? Hanneke.
Jantje
2005-01-03 16:09:57 UTC
Permalink
Post by Hanneke
Post by Bert
On Sat, 1 Jan 2005 13:58:12 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Beste NG-ers,
Er is weer iets misgegaan bij het klussen! Ik probeerde mijn
voordeurbel
Post by Hanneke
te
Post by Bert
Post by Hanneke
repareren, maar heb niet goed opgelet bij het aansluiten van de
electriciteitsdraden op de transformator.
Even voor de simplisten onder ons: bedoel je dan het rinkelding, of het
knopje? Hanneke.
Errug moeilijk.
Woon je in de buurt van Bennekom??
Dan wil ik wel even bij je langs komen om te meten.
100 tegen 1 dat je transformator defekt is. Deze eerst vervangen.
Als de tafo (transformator) vervangen is, kun je verder kijken en proberen.

jantje
Hanneke
2005-01-03 20:34:11 UTC
Permalink
Post by Hanneke
Post by Hanneke
Post by Bert
On Sat, 1 Jan 2005 13:58:12 +0100, "Hanneke"
Post by Hanneke
Beste NG-ers,
Er is weer iets misgegaan bij het klussen! Ik probeerde mijn
voordeurbel
Post by Hanneke
te
Post by Bert
Post by Hanneke
repareren, maar heb niet goed opgelet bij het aansluiten van de
electriciteitsdraden op de transformator.
Even voor de simplisten onder ons: bedoel je dan het rinkelding, of het
knopje? Hanneke.
Errug moeilijk.
Woon je in de buurt van Bennekom??
Dan wil ik wel even bij je langs komen om te meten.
100 tegen 1 dat je transformator defekt is. Deze eerst vervangen.
Als de tafo (transformator) vervangen is, kun je verder kijken en proberen.
Nee, redelijk uit de buurt! Maar bedankt voor het aanbod. De trafo was in
ieder geval doorgebrand, maar waarschijnlijk heb ik nog het één en ander
gesloopt... Misschien ga ik toch maar voor een draadloos geval.
Hanneke.
Hans Luit
2005-01-06 21:48:33 UTC
Permalink
"Hanneke" <H-***@hetnet......................nl> schreef in bericht
<knip>
Post by Hanneke
Post by Hanneke
Beste NG-ers,
<knip>
Misschien ga ik toch maar voor een draadloos geval.
Hanneke.
---------------------------
Misschien toch nog even vergelijken? In het drukbel-gedeelte
(met mini-zendertje) zit een twaalf volts batterij'tje dat erg snel
leeg is. Ik betaalde ?. 7.50 voor alleen het batterijtje. Binnen
zit de ontvanger- en herriemaker, van Koekkoek tot Big-Ben,
met drie AA batterijen. Het spul vreet batterijen en is erg
storinggevoelig door vocht en -als je pech hebt- voor dezelfde
frequentie van een apparaat uit je buurt. Als je dat uitgevogeld
hebt ben je ook weer een set batt. verder. Trafo'tje misschien
toch beter? :-)
Groet Hans.

Loading...