Kwisvraag
Izak van Langevelde
2022-05-19 11:10:51 UTC
Wie weet, zonder opzoeken, hoe de vlotterkraan van een stortbak werkt?
Besteed vooral aandacht aan de rol van het membraan!
Grinnikend door het leven...
Rob
2022-05-19 13:31:31 UTC
Post by Izak van Langevelde
Wie weet, zonder opzoeken, hoe de vlotterkraan van een stortbak werkt?
Besteed vooral aandacht aan de rol van het membraan!
Wat wil je daar over weten dan?
Wat interessant is bij dergelijke kranen (ook bijvoorbeeld de electrisch
bediende invoerklep van een wasmachine) is dat er een soort "servo"
werking is waarbij je met een kleine kracht de klep open en dicht kunt
doen en die dan toch zonder problemen ~3atm waterdruk tegen houdt.

De waterdruk houdt als het ware zelf de klep dicht.
Izak van Langevelde
2022-05-19 13:35:53 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Wie weet, zonder opzoeken, hoe de vlotterkraan van een stortbak werkt?
Besteed vooral aandacht aan de rol van het membraan!
Wat wil je daar over weten dan?
Ik dacht altijd dat ik het wel zo ongeveer begreep, maar het kostte me
moeite het mechanisme in detail te begrijpen. Wat ik wil weten is of er
mensen zijn die dit in detail begrijpen, zonder opzoeken.
Klopt, in grote lijnen.
Grinnikend door het leven...
Rob
2022-05-19 18:24:03 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Het principe is dat er een klein gaatje is wat het water al dan niet
doorlaat naar de andere kant van het membraam, en dat daarmee de
klep die het grote gat dicht houdt al dan niet door de waterdruk
dicht gedrukt wordt. Dwz als dat kleine gaatje open is loopt er
water naar de andere kant, is de druk gelijk, en gaat ie open.
Omdat het kleine gaatje met weinig kracht kan worden dichtgehouden
werkt dit als een servo.

Maar goed dat is zonder het verder op te zoeken, ik neem aan dat
als iemand precies wil weten hoe dat werkt dit wel te vinden is
met google of wikipedia ofzo.
Izak van Langevelde
2022-05-19 19:11:21 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Je hebt me ervan overtuigd dat je het idee begrijpt...

Voor de details verwijs ik naar
https://www.wisa-sanitair.com/media/f3/e2/83/1607943131/uitleg_werking_Hydraulische_vlotterkraan.pdf
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2022-05-19 14:17:24 UTC
Post by Izak van Langevelde
Wie weet, zonder opzoeken, hoe de vlotterkraan van een stortbak werkt?
Besteed vooral aandacht aan de rol van het membraan!
Welke, van de vele soorten?

Jan
Izak van Langevelde
2022-05-19 16:37:19 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Wie weet, zonder opzoeken, hoe de vlotterkraan van een stortbak werkt?
Besteed vooral aandacht aan de rol van het membraan!
Welke, van de vele soorten?
Een Wisa vlotterkraan...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2022-05-19 20:22:51 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Wie weet, zonder opzoeken, hoe de vlotterkraan van een stortbak werkt?
Besteed vooral aandacht aan de rol van het membraan!
Welke, van de vele soorten?
Een Wisa vlotterkraan...
U heeft het gietijzer de deur uitgedaan....?

Jan
Izak van Langevelde
2022-05-20 07:53:59 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Ik had ooit een gietijzeren stortbak met het wapeb der stad Amsterdam en
het bouwjaar in reliëf. Geloof niet dat daar een membraan in zat...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2022-05-20 09:37:13 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Ach, je hebt zomaar een waardevol stuk antiek weggegooid.
Minstens een duizendje, vandaag de dag.
Post by Izak van Langevelde
Geloof niet dat daar een membraan in zat...
Maar vast wel een vlotterkraan...

Jan
Izak van Langevelde
2022-05-20 10:02:22 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Ik heb 'm niet weggegooid, het was niet mijn eigendom...
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Geloof niet dat daar een membraan in zat...
Maar vast wel een vlotterkraan...
Nee hoor, hij bleef altijd lopen...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2022-05-20 19:12:51 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Geloof niet dat daar een membraan in zat...
Maar vast wel een vlotterkraan...
Nee hoor, hij bleef altijd lopen...
Je kan de vlotterkraan los vervangen...

Jan