Perilex 2-fasen stekkers en stopcontacten
D.M. Procida
2021-07-23 14:48:33 UTC
In mijn keuken, het (nieuwe, professioneel installeered) Perilex
stopcontact heeft twee klemmen van 230v (om de recht), en twee van 0v
(om de links).

Simpel, een 2-fase Perilex stopcontact. De bedrading is wat ik verwacht;
het kompt overeen met de Perilex stekker voor de kookplaat.

Maar ik zie veel gevallen met de twee neutrale klemmen boven, en de twee
230v klemmen beneden.

Voorbeeld:
https://snowi-storingsdienst.nl/energieverbruik/inductiekookplaat-aansluiten.html

Het moet zijn, dat ik iets verkeerd begrikp. Kun je uitleggen?

Daniele
Rob
2021-07-23 15:10:39 UTC
Post by D.M. Procida
[...]
Het is niet-standaard gebruik van de steker dus dan zullen er vast
ook wel meerdere varianten in gebruik zijn... Je moet het zo aansluiten
dat het werkt, indien nodig draden verzetten.
D.M. Procida
2021-07-23 15:28:16 UTC
Post by Rob
Post by D.M. Procida
[...]
Niet-standaard gebruik van de stekker?! Het is normaal?

Nu ben ik bang... Elke stopcontact kan anders worden aangesloten, en
elke stekker moet worden bedraad voor het specifieke stopcontact?

Daniele
J. J. Lodder
2021-07-23 17:30:56 UTC
Post by D.M. Procida
Het moet zijn, dat ik iets verkeerd begrikp. Kun je uitleggen?
Er valt niets uit te leggen.
Nederlandse aansluitingen zijn niet gepolariseerd,
en er is dus geen voorschrift over wat fase en wat nul is.
Zolang het per paar maar goed zit.

Je moet dus -altijd- verifieren of stopcontact en kookplaat
compatibel bedraad zijn, [1]

Jan

[1] En ja, het is een puinhoop,
veroorzaakt door het waanidee van lang geleden
dat alles, overal, en hoe dan ook
met uitsluitend 2,5mm^2 draad aangesloten moet worden.
Vandaar de typisch Nederlandse 'kookgroep', met Perilex.
In andere landen gebruikt men in zo'n geval 4mm^2 (voor 25A)
of 6mm^2 (voor 32A), maar dat mag in NL niet.
Ik weet niet of iemand achteraf nog weet
wat ooit de logica achter dit idee was.
D.M. Procida
2021-07-23 18:38:24 UTC
Post by D.M. Procida
[...]
Lekker, ik hou verassingen en ik hou ook electriciteit. Twee cadeaus in
een! Nu ik moet onthouden: nooit keuken apparatuurs zonden eerste met
multimeter controleren.

Daniele
J. J. Lodder
2021-07-23 19:11:24 UTC
Post by D.M. Procida
Post by D.M. Procida
[...]
Valt reuze mee, alleen voor 5-polige Perilex.
Dat installeer je ook maar een keer.
Pas op, het kan ook nog echte 3-ph zijn.

Voor gewone 3-polige stekkers en stopcontacten
doet het er niet toe of fase en nul verwisseld zijn.

Dat het er wel toe zou doen is een Brits waanidee als gevolg van het
feit dat ze daar nou eenmaal gepolariseerde stekkers hebben.

Vergelijk het met Frankrijk, daar hebben ze ook gepolariseerde stekkers,
maar dat zijn dezelfde stekkers die in NL ongepolariseerd zijn.
(en dat doet er niet toe)

Jan

PS, als je toch bezig bent, verifieer dan ook of de blauwe draden
ook echt nul zijn, en de bruine fase, en de aarde aarde.
Jan de Vries
2021-07-24 09:43:41 UTC
Post by D.M. Procida
[...]
Het lijkt mij sterk dat er twee fasen in het stopcontact aangesloten
zitten. Dan zou je maar één nulader verwachten.Twee keer dezelfde fase
is meer gebruikelijk.

Jan
J. J. Lodder
2021-07-24 09:56:35 UTC
Post by Jan de Vries
Post by D.M. Procida
[...]
Dat lijkt mij ook wat hierboven bedoeld wordt,

Jan
(andere)
Machiel de Wit
2021-07-24 22:13:36 UTC
Jan de Vries schreef op 24-07-2021
Post by Jan de Vries
Post by D.M. Procida
[...]
Je moet dan ook een speciale kookgroep gebruiken. Dat is een automaat
die eigenlijk bestaat uit een gekopplede dubbele automaat met elk een
Fase en een Nul. Als je die uit zet, zet je dan beide Fasen en Nullen
uit.
MdW.
J. J. Lodder
2021-07-25 09:23:51 UTC
Post by Machiel de Wit
Post by Jan de Vries
Post by D.M. Procida
[...]
In oudere installaties kan je ook nog een doos met schakelaar
en twee stuks 16A smeltveiligheden aantreffen,

Jan
Jan de Vries
2021-07-26 18:08:58 UTC
Post by Jan de Vries
Post by D.M. Procida
[...]
De zogenaamde kookgroep bestaat inderdaad uit een gekoppelde automaat
met twee maal dezelfde fase. Dit is typisch Nederlands. Daardoor kan je
kookplaten van bijv. Ikea niet op de juiste manier aansluiten.
J. J. Lodder
2021-07-27 12:44:33 UTC
Post by Jan de Vries
Post by Machiel de Wit
Post by Jan de Vries
Post by D.M. Procida
[...]
De IKEA aansluitinstructies in cartoon zeggen dan ook
dat je een mannetje moet bellen die het moet komen doen,

Jan

PS, je kan daar nog raar mee op je neus kijken,
als het mannetje je vertelt dat je een duurdere aansluiting nodig hebt
en een totale verbouwing van je meterkast a raison van wat duizendjes.
Machiel de Wit
2021-07-30 09:03:59 UTC
Jan de Vries schreef op 26-07-2021
Post by Jan de Vries
Post by D.M. Procida
[...]
Het hoeft niet dezelfde fase te zijn, kan ook 2 verschillende fasen
zijn.
MdW.
Rob
2021-07-30 10:20:21 UTC
Post by Machiel de Wit
Post by Jan de Vries
[...]
Ja maar dan gaan er dus wel vonken vliegen als de kookplaat hier niet op
ingericht is (alles hangt aan elkaar). Als het dezelfde fase is dan is
dat geen probleem, dan knoop je die twee groepen gewoon weer aan elkaar
bij de kookplaat.
J. J. Lodder
2021-07-30 13:06:12 UTC
Post by Rob
Post by Machiel de Wit
Post by Jan de Vries
[...]
Sommige kookplaten zijn electrisch in twee delen verdeeld.
Die kan je probeemloos op twee verschillende fases aansluiten.
Dat kan handig zijn, ivm de verdeling van de belasting over de fasen.
In drieen komt ook voor,

Jan

PS: Overigens herken je de competente mannetjes bij IKEA
aan het feit dat ze een pet dragen,
en een koffertje met een bliksempje erop bj zich hebben.

D.M. Procida
2021-07-25 07:15:22 UTC
Post by Jan de Vries
Het lijkt mij sterk dat er twee fasen in het stopcontact aangesloten
zitten. Dan zou je maar één nulader verwachten.Twee keer dezelfde fase
is meer gebruikelijk.
Twee x enkele fase? Ik heb 0 VAC spanning gemeten tussen de twee
fase-polen.

Daniele
Rob
2021-07-25 09:10:24 UTC
Post by D.M. Procida
Post by Jan de Vries
[...]
Ja het is gewoon een truuk om met 2.5mm^2 draad en 16A zekeringen te
kunnen werken en toch meer dan 3600W te kunnen leveren.
Er zitten 2 sets draden (bruin/blauw) in die dezelfde fase 2 keer
aanbieden met 16A gezekerd, met een speciale automaat waardoor als
er op 1 groep sluiting ontstaat de andere groep ook uit gaat.

In andere landen is deze constructie niet gebruikelijk, daar zetten ze
gewoon een zwaardere groep neer (35A ofzo) waar de hele kookplaat aan
zit. Maar hier heeft iemand deze truuk bedacht inclusief het
niet-standaard gebruik van die Perilex steker (die eigenlijk voor 3-fase
aansluitingen bedoeld is) en dan krijg je natuurlijk vanzelf ook
verwarring over hoe het aangesloten moet worden.
Maurice
2021-07-25 19:38:03 UTC
Post by Rob
[...]
Volgens mij is dat laatste een wijdverbreid misverstand. Het zijn twee
normale groepen, met een kapje over beide schakelaars zodat je de
beide automaten in één handeling kunt uizetten. Maar als er een sluiting
in één van de groepen is, trekt dat kapje de andere automaat niet mee.
Die blijft dus aan.

Vergelijkbaar met de gekoppelde groepen in geval van smeltveiligheden.
De beide schakelaars waren mechanisch gekoppeld, de smeltdraden werken
(uiteraard) onafhankelijk van elkaar.
Maurice
J. J. Lodder
2021-07-25 09:23:51 UTC
Post by D.M. Procida
Post by Jan de Vries
[...]
Uiteraard, want het is twee keer dezelfde fase.
In de meterkast zitten ze hard aan elkaar.
De nullen idem.

Het zijn alleen maar twee draden in dezelfde buis
omdat in NL het gebruik van 4 en 6mm^2 'verboten' is,
om redenen die niemand meer goed weet,

Jan

PS In het Nederlands staat 'verboten' (het Duitse woord)
voor ongeveer hetzelfde als Engels 'by order'.
'Het mag niet omdat het niet mag, en daarom mag het niet,
snapt U?'
Een overblijfsel van de bezetting uit WOII.
Jan de Vries
2021-07-26 18:10:57 UTC
Post by D.M. Procida
Post by Jan de Vries
[...]
Dat klopt. Dus twee maal dezelfde fase.
Anders meet je tussen de twee fasen 400 Volt