Slagschroevendraaiers van de handmatige soort?
Izak van Langevelde
2021-08-30 18:54:21 UTC
Ik had hier een aantal houtschroeven die muurvast in een hardhouten
onderdorpel geschroefd zaten, en het leek me aardig hier 'ns een
slagschroevendraaier op los te laten: een simpel ding met een
spiraalvormige sleuf, waar een ander onderdeel met schroefbit in draait.
Sla met een hamer op het ene deel, en het deel met schroefdeel wordt tot
draaien gedwongen, en een veer zorgt ervoor dat het ene deel weer naar
buiten komt voor de volgende klap.

Schroef A kwam na wat flinke hengsten op de slagschroevendraaier los,
zoals gehoopt. Schroef B kostte veel meer moeite, en brak uiteindelijk
af, bij schroef C werkte de veer in het mechanisme al niet meer lekker,
waardoor ik het ding steeds weer lost moest wrikken, en even later brak
het schroefbit.

Een hoop moeite en een paar tientjes om 3 schroeven los te krijgen, dus
de slagschroevendraaier gaat als ondeugdelijk retour. Heeft iemand hier
er ervaring mee? Is zoiets ongeschikt om echt weerbarstige schroeven los
te krijgen, of heb ik gewoon goedkope rommel aangeschaft?
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-08-31 08:05:32 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Zoiets al dit neem ik aan.
<https://www.bol.com/nl/nl/p/5-delige-slagschroevendraaier-set/9200000050043796/>
Post by Izak van Langevelde
[...]
Het antwoord is dat slagschroevendraaiers niet bedoeld zijn,
en ook niet geschikt zijn voor gebruik in hout.
Ze zijn voor auto demontage.

Jan

PS Maar wat dan wel?
Het ideale gereedschap voor zo'n klus is opa's booromslag,
met een schroevendraaier ipv boor erin.
Als je die niet geerfd hebt is het moeilijk om er nog eentje te vinden.
Tweede keus: een accuboormachine met twee toerentallen,
en er heel hard op duwen..

Maar meestal is alle moeite vergeefs: die oude houtschroeven
zitten gewoonlijk zo vast dat ze afbreken.
Izak van Langevelde
2021-08-31 09:08:13 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Klopt...
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Waarom niet? Een schroef is een schroef...
Post by J. J. Lodder
[...]
Dan kun je beter een accuslagschroevendraaier gebruiken...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-08-31 11:30:10 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Post by Izak van Langevelde
Klopt...
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Dan moet je er toch nog eens beter naar kijken.
Een houtschroef is wig vormig,
en klemt zich aan alle kanten vast in het hout.
Hij snijdt ook door de vezels heen.

Een metaalschroef is cylindervormig,
en heeft een echte Archimedische spiraal.
Hij heeft ook iets speling in de moer.

De aangedraaide bout staat onder spanning.
De trekkracht wordt overgebracht door de bovenkant van de spiraal,
aan de onderkant is hij vrij.

Met de slagschroevendraaier sla je een geluidsgolf de bout in.
Als de golf heen gaat beweegt de top van de spiraal
van de moer af.
De normale druk neemt dan af, of wordt zelfs even nul.
De bout kan dan een stukje draaien.
Op de volgende fase weer een stukje, enz.
Als de koude las tussen bout en moer eenmaal gebroken is
kan hij meestal makkelijk losgedraaid worden,
zeker als er ook WD40 tussenkomt.

Het werkt het best voor moeren die ergens aan vast gelast zitten,
bij portierscharnieren enzo.
Als je het met 'zomaar' een losse bout/moer wil proberen
dan moet je kijken of je de moer met iets zwaars kan ondersteunen,
een flinke bankschroef bijvoorbeeld, of als dat kan een vuistje.

Jan

PS Verouderd allemaal alweer,
het is allemaal Torx tegenwoordig ipv Phillips,
en die kan je vrijwel altijd met brute kracht losdraaien.
Klopt...
Rink
2021-09-12 17:28:48 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Aan de reactie van de heer of mevrouw "Waardeloos" te zien, was je niet
de eerste.....

"
Waardeloos
Martinintholt 40-49 jaar Haren 23 april 2019
Twee keer slaan en het het kruiskop bitje is kapot.
Kost niet veel, vertaald zich ook naar kwaliteit.
Jammer dat ik nu een slagschroevendraaier heb zonder het juiste bitje.
Is een grotere maat dan van bijvoorbeeld een accu boor.
Beter advies is het kopen van een boortje en uitboren.
"

Rink
Izak van Langevelde
2021-09-12 17:43:24 UTC
Post by Rink
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Die had ik gezien, dus ik heb er iets meer aan uitgegeven:
https://www.bol.com/nl/nl/p/handmatige-slagschroevendraaier-5-delig-remschijf-bouten-universeel-krachtige-slagsleutel-inc-slag-bitjes-bgs-710/9200000052042131/?bltgh=vXDiunS-xOqYlsSAahtLUA.2_9.10.ProductImage

Hoe dan ook, het ding is retour gegaan en ik heb mijn geld teruggekregen.
Grinnikend door het leven...
N. Coesel
2021-09-12 21:36:53 UTC
Post by Izak van Langevelde
https://www.bol.com/nl/nl/p/handmatige-slagschroevendraaier-5-delig-remschijf-bouten-universeel-krachtige-slagsleutel-inc-slag-bitjes-bgs-710/9200000052042131/?bltgh=vXDiunS-xOqYlsSAahtLUA.2_9.10.ProductImage
Op Aliexpress tekoop voor pakweg 5 euro.

Ik heb onlangs een electrische schroefmachine van Makita gekocht op 220V
(dus geen accu maar een netsnoer). Typenummer DF0300 en kost rond de 65
euro. Het ding is enorm krachtig en geen gekloot meer met accu's die
altijd leeg zijn.
Izak van Langevelde
2021-09-13 08:13:27 UTC
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Plus BTW en inklaringskosten...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-09-13 08:54:09 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Op Aliexpress tekoop voor pakweg 5 euro.
Plus BTW en inklaringskosten...
Ze zijn Europese magazijnen aan het opbouwen,
dus misschien niet.
Overigens adverteren gereedschappenhandels voor professionals
ook vaak met ex-BTW prijzen...

Jan
Izak van Langevelde
2021-09-13 09:02:25 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Op Aliexpress tekoop voor pakweg 5 euro.
Plus BTW en inklaringskosten...
Ze zijn Europese magazijnen aan het opbouwen,
dus misschien niet.
Hoe dan ook, bij tante Ali was ik mijn geld kwijt geweest...
Grinnikend door het leven...
Rob
2021-09-13 09:20:00 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
[...]
Dat ligt er een beetje aan. Als je bij ontvangst van je pakketje
meteen naar de site gaat en de bestelprocedure afrondt dan wellicht
wel, maar als je meteen met de spullen aan de slag gaat, ontdekt
dat ze ondeugdelijk zijn en dan een klacht neerlegt bij Aliexpress
dan kan het zijn dat je je geld terug krijgt.
Izak van Langevelde
2021-09-13 09:35:24 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
[...]
Dream on. Ali heeft de reputatie van 'garantie tot de deur'...
Grinnikend door het leven...
Rob
2021-09-13 10:22:21 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
[...]
Ik bestel daar regelmatig en ik heb nog nooit problemen gehad.
Uiteraard moet je niet verwachten voor 5 euro een deugdelijk stuk
gereedschap te kopen, niet bij BOL en niet bij Aliexpress.
J. J. Lodder
2021-09-13 10:48:20 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
[...]
Uiteraard.
Hetzelfde ding met een 20 euro sticker erop is -veel- beter...

Jan
N. Coesel
2021-09-13 15:36:25 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
[...]
Nee hoor. Als iets niet aankomt of niet goed is, dan krijg je netjes je
geld terug. 'Item not as described' is de magische term.

Je mag natuurlijk ook 5x teveel blijven betalen voor exact dezelfde
artikelen bij bol.com .
Rob
2021-09-13 09:07:37 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
De BTW zit er tegenwoordig al bij in de prijs die je ziet als je als
locatie Nederland hebt opgegeven (of een ander EU land).

Omdat Aliexpress zelf de BTW afdraagt zijn er geen inklaringskosten
voor dit soort pakketjes, die heb je pas als je invoerrechten moet
betalen en daar ligt het grensbedrag vrij hoog voor.
Izak van Langevelde
2021-09-13 09:34:34 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Dat hebben ze dan kortgeleden veranderd, da's mooi...
Grinnikend door het leven...
N. Coesel
2021-09-13 15:33:55 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Nee, dat zit al bij de prijs inbegrepen tegenwoordig. Ze zijn niet dom
bij Aliexpress; ze hebben prima ingespeeld op de nieuwe regelgeving en
zijn daardoor eigenlijk alleen maar beter geworden.
J. J. Lodder
2021-09-13 08:47:19 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Rink
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Rink
Post by Izak van Langevelde
[...]

Maar waarom zou je in hemelsnaam gereedschap bij Bol kopen?
Post by Izak van Langevelde
Hoe dan ook, het ding is retour gegaan en ik heb mijn geld teruggekregen.
Maar daar staat explicief de 'remschijf bouten' als toepassing vermeld.
Mijnheer Bol had er goed aan gedaan om er
'niet geschikt voor houtschroeven' bij te zetten.

Maar weet Mijnheer Bol veel...

Jan

PS Overigens kan je als het bitje het niet redt alsnog uitboren
en een 'dolle bout remover' in de slagschroevendraaier zetten.
<https://www.hbm-machines.com/producten//5-delige-dolle-bouten-remover-set-voor-slagschroevendraaier>
Maar alweer, -niet- geschikt voor houtschroeven,
die moet je gewoon met voldoende kracht uitdraaien.
Izak van Langevelde
2021-09-13 09:01:26 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Rink
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Rink
Post by Izak van Langevelde
[...]
Het is de dichtstbijzijnde winkel...
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Staat er bij deze inderdaad bij, bij alle andere niet, dus ik heb er
geen waarde aan gehecht...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-09-13 10:41:43 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Rink
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
43796/>
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Maar waarom zou je in hemelsnaam gereedschap bij Bol kopen?
Het is de dichtstbijzijnde winkel...
Amazon is dichterbij, en gewoonlijk stukken goedkoper
voor soms precies hetzelfde product.
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Professioneel gereedschap in handen van amateurs...
Er zou veel meer aan deugdelijke voorlichting gedaan moeten worden.

Slagschroevendraaiers hebben een heel beperkt toepassingsgebied
waar ze speciaal voor ontworpen zijn, en waar ze goed voor zijn:
metaalschroeven die in stevig bulk metaal geschroefd zitten,
en die vaak ook nog geborgd zijn met Loctite of iets dergelijks.

De klap breekt dan de borging door de metaaloppervlakken
heel even van elkaar af te brengen en ze tegelijk iets te draaien.

Jan

PS Overigens kan ik die HBM aanbevelen.
Ze hebben een enorm assortiment,
en gewoonlijk hetzelfde soort ding in een grote range
van kwaliteiten en prijzen.
N. Coesel
2021-09-13 15:39:28 UTC
Post by J. J. Lodder
PS Overigens kan ik die HBM aanbevelen.
Even kotsen... nee. Als je goed gereedschap wil kopen, dan moet je niet
bij HBM zijn. Leuk voor simpele dingen zoals een koevoet of een hamer
maar het is exact dezelfde meuk die je voor veel minder geld op
Aliexpress koopt.
Izak van Langevelde
2021-09-13 17:43:49 UTC
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
De gemiddelde Hollander boort misschien 100 gaatjes in zijn leven, en is
dólgelukkig als zijn boormachine dat ook haalt, en nog zijn er kneuters
die per se de blauwe Bosch willen hebben, omdat dat zo professioneel
oogt. Een aannemer boort die gaatjes in een paar dagen, en het gaat hem
tijd/geld/reputatie kosten als zijn gereedschap het dan begeeft, maar de
meeste helpmijnmanisklussers hebben genoeg aan een veredelde
kurkentrekker...
Grinnikend door het leven...
N. Coesel
2021-09-13 18:45:29 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
Dat is wel erg plat. Je hebt grofweg 3 soorten gereedschap:

1 goedkoop en troep
2 relatief goedkoop en goed (groene Bosch is best redelijk)
3 duur en goed (voor aannemers of voor een leven lang)

De truuk is om soort 1 te vermijden. Niets is zo demotiverend als slecht
gereedschap. Ik heb wel wat spullen van HBM maar de schuifmaat die ik
bij ze heb gekocht was zo slecht dat 'ie direct in de prullenbak kon.
Een goede van Mitutoyo kost niet eens zoveel meer. Idem voor een
inbussleutelset waarvan ik inmiddels 1 sleutel heb afgebroken en een
ratel waarvan het omkeerpalletje het na 2 keer gebruiken al begaf.

Ik heb onlangs een doppenset voor 1 van mijn zoons gekocht van Gedore
uit de professionele blauwe reeks. Daar kan hij zijn hele leven lang
plezier van hebben. 1 keer pijn in de portomonnee maar als het goed is,
dan zal hij die doppenset nog steeds gebruiken als ik een tuintje op
mijn buik heb.

Aan de andere kant kun je op Aliexpress leuke spullen scoren voor
eenmalig gebruik die niet in de categorie troep vallen. Zoals een
diamantboor en een vacuumpomp die ik nodig had voor het installeren van
een airco. Huren is duurder maar je moet die spullen beslist niet in
Nederland kopen, dan betaal je veel teveel.

Maar feit is en blijft dat goed gereedschap veel plezieriger is om mee
te werken en dat het resultaat daardoor ook beter is. Ik zat al een hele
tijd tegen de aanschaf van een bovenfrees aan te hikken. Allerlei
modellen bekeken (vanaf heel goedkoop tot duur) maar uiteindelijk toch
eentje van Festool gekocht en geen spijt van gekregen. Erg fijn apparaat
om mee te werken. Ik ga daar nog veel mooie dingen mee maken.
N. Coesel
2021-09-14 17:28:31 UTC
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
Zoals deze bijvoorbeeld?
Nee, HBM huismerk
<https://www.hbm-machines.com/producten/automotive/automotive-gereedschap-1/meetgereedschap/mitutoyo-schuifmaat-150-mm-530-104>
Het helpt natuurlijk wel als je een klein beetje uit je doppen kijkt,
Die is flink duurder dan bij de concurrentie.
J. J. Lodder
2021-09-14 21:12:23 UTC
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Het helpt natuurlijk wel als je een klein beetje uit je doppen kijkt,
Die is flink duurder dan bij de concurrentie.
Je bent wel heel erg aan het zeuren. Zoeken levert:
HBM heeft 19 schuifmaten in de aanbieding, van 2,99 tot 154,99 euro
(ter vergelijking, Toolstation heeft er maar 4)

Jij koopt een goedkope die je niet bevalt
ipv de Mitutoyo die ze ook hebben en dat vind je dan reden
om het hele bedrijf totaal de grond in te boren.

Nogal kortzichtig ...

Jan
N. Coesel
2021-09-14 22:18:44 UTC
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
[...]
Je klinkt alsof je HBM aandelen hebt. Feit is dat het HBM huismerk spul
kwalitatief niet geweldig is en dat je het elders (vrijwel direct van de
fabriek) goedkoper kunt kopen. Voor wat betreft de A-merk spullen loont
het om een beetje rond te shoppen om de beste prijs te vinden; ook wat
dat betreft is HBM niet zaligmakend.
Izak van Langevelde
2021-09-15 05:20:54 UTC
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
[...]
Tsja, en dan krijg je weer te horen dat je gereedschap niet bij, laten
we zeggen, bol.com moet kopen, waar je geen verzendkosten hoeft te
betalen, maar wel bij ali express, omdat het toch echt dezelfde spullen
zijn...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-09-15 18:27:46 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
[...]
De echte 'Ollander zit natuurlijk uren achter zijn computer
om te kijken of het elders nog 0,99 cent goedkoper is...

Jan
J. J. Lodder
2021-09-15 18:27:47 UTC
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
[...]
Jij klinkt alsof je te kinderachg bent om ook maar een keer
je ongelijk toe te geven.

Het is nl.doe-het-zelf hier,
en het uitwisselen van ervaringen hoort daar bij.
Het ongenuanceerd in de grond stampen
van mogelijk nuttige leveranciers niet,

Jan
Izak van Langevelde
2021-09-15 19:02:12 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
[...]
Zeg 'ns eerlijk, wanneer ga jij voor het laatst je ongelijk toe?
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-09-16 08:25:56 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
1/
Post by N. Coesel
[...]
Je moet me even helpen met een aanleiding.
Misschien heb je een Message-ID: voor me?

Jan
Izak van Langevelde
2021-09-16 09:12:29 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
1/
Post by N. Coesel
[...]
Het is een algemene vraag...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-09-17 08:29:06 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
p-
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
1/
Post by N. Coesel
[...]
Zoals: Waneer sloeg jij je vrouw voor het laatst...?

Jan
Izak van Langevelde
2021-09-17 10:48:57 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
p-
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
1/
Post by N. Coesel
[...]
Inderdaad, maar dat vond ik wat confronterend...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-09-17 11:57:34 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by N. Coesel
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
ha
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
p-
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
1/
Post by N. Coesel
[...]
Geeft niet hoor, je hoeft geen antwoord te geven...

Jan

J. J. Lodder
2021-09-13 19:49:32 UTC
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
Je moet wat beter uit je doppen kijken...

Jan
Izak van Langevelde
2021-09-13 19:58:22 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
Daar had 'ie dus een goedkoop setje van gekocht...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-09-14 08:11:33 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by N. Coesel
Post by J. J. Lodder
[...]
En daarna natuurlijk weer klagen
dat ze niet tegen gebruik met een slagmoersleutel kunnen...

Jan
Ruut66
2021-09-08 10:13:54 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Met een ponsje een deuk in de schroefkop slaan
Ruimen met een HSS boortje
Dan je schroefverwijdersetje pakken en een geschikte tap in de
boorkop spannen.
https://www.gereedschapcentrum.nl/accessoires/schroefverwijderset.html

Als je de slag te pakken hebt haal je makkelijk tientallen schroeven er binnen
een uur eruit.

Izak van Langevelde
2021-09-08 10:39:34 UTC
Post by Ruut66
Post by Izak van Langevelde
[...]
Uitboren is makkelijker...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2021-09-08 11:29:42 UTC
Post by Ruut66
Post by Izak van Langevelde
[...]
Dat zijn tapeinduithalers.
Voor houtschroeven zijn ze niet geschikt.
Post by Ruut66
Als je de slag te pakken hebt haal je makkelijk tientallen schroeven er binnen
een uur eruit.
De laaste uit je setje, voor Pozidrv ellende, is wel geschikt,
(voor pozidivs dan)

Maar ik nam aan de Izak ze recht van gleuf had...

Jan
Izak van Langevelde
2021-09-08 13:33:28 UTC
Post by J. J. Lodder
Maar ik nam aan de Izak ze recht van gleuf had...
Ja, hij had...
--
Grinnikend door het leven...