Hoeveel Watt bij 12 volt ?
d***@gmail.com
2016-01-03 01:24:28 UTC
Beste lezers,
De middelbare school ligt ver achter mij en aangezien ik in natuurkunde niet
zo goed was en verder geen enkel talent bleek te hebben ben ik dus maar
medicus geworden.
Ik stoei nu met de volgende vraag. Als een halogeenlampje 10 Watt gebruikt
bij 12 Volt, hoeveel verbruikt zo'n lampje en trafo dan bij 220 Volt ?
Ik beredeneer deze voor mij bijzonder ingewikkelde vraagstelling als volgt.
Ik herinner me zoiets als dat je Watts door Volts moet delen om Amps 's te
krijgen.
Om een lang verhaal kort te maken, concludeer ik dat een 10 Watts
halogeenlampje bij 220V dus eveneens 10 Watt verbruikt.
Klopt dat ? En zo ja, wat is dan de zin ervan om die lampjes op 12 Volt te
laten branden ?
En is er qua lichtopbrengst iets zinnigs te zeggen over het verschil van een
10 W halogeenlamphje van 12 V en een 10 W spaarlamp van 220 V ?
Reeds dank voor uw ontboezemingen,
gr
Elise.
Heren, Heren....wie doet hier het licht uit? ;-)
b***@gmail.com
U deed het na bijna 13 jaar weer aan; u weet dus waar de schalelaar zit.
g***@gmail.com
2020-05-25 16:49:49 UTC
[...]
Schaam je er niet voor dat je hier niet uitkomt. Er zijn al 2 antwoorders
geweest die het ook niet begrepen.
Jouw denkfout is dat een lampje van 10 Watt altijd 10 Watt verbruikt,
onafhankelijk van de spanning. Vermogen (W) is geen eigenschap van een lamp.
(R) Weerstand is dat wel. En dan heb je de formule U = I x R(Wet van
Ohm)Spanning = stroomsterkte x weerstand.
Zet je op zo'n lampje wat voor 12 Volt bestemd is, 230 Volt (220 bestaat
niet meer),zal de stroomsterkte volgens de wet van Ohm 230/12 = ong.19 x
groter zijn. Volgens de door jou gebruikte formule P = U x I (Vermogen =
spanning x stroomsterkte), zal het vermogen 19 x 10 = 190 Watt zijn.
Jouw lampje zal heel even heel veel licht geven en daarna de pijp aan
Maarten geven.
Ik hoop dat het kwartje gevallen is, anders zal ik het anders opschrijven.
MVG
Gerard
de pijp aan Maarten geven? de vraag is heeft zij kinderen? weten die dit niet. Medicus en toch de pijp hebben gehad, tja dat weten ze wel. En dan de pijp weggegeven is heeel banaal
Alex Plantema
2020-05-25 22:20:48 UTC
Post by g***@gmail.com
[...]
Die Gerard maakt er helemaal een potje van.
Hij denkt dat de vragenstelster de lamp zonder trafo wil aansluiten en wat er dan gebeurt berekent hij ook nog verkeerd.
Het vermogen gaat nl. met het kwadraat van de stroomsterkte.
--
Alex.