Propaan geiser stinkt soms
t***@gmail.com
2020-08-07 11:35:44 UTC
goede dag,

In mijn stacaravan heb ik een bosch w135 propaan geiser.
Het hele seisoen doet die het goed maar sinds gister als je hem even aan hebt staan gaat het erg stinken dan valt de geiser uit en gaat mijn co2 melder af.
Het rare is alleen dat dit niet elke keer gebeurt.
Want na het 2 keer gehad te hebben is mijn vrouw toch even gaan douchen terwijl ik er op lette en was er helemaal niks aan de hand.
Hij bleef branden geen stank en ook de co2 melder ging niet af.
Nou weet ik dat co2 niet geurt maar mijn vrouw en ik ruiken toch echt wat en de co2 melder gaat af.
Wat kan dit zijn?
Rookgas afvoer heb ik gecheckt die is schoon dus dat kan gewoon afgevoer worden.
Thermokoppel misschien?

Info geiser: bosch w135-9kv1 831 s0595
J. J. Lodder
2020-08-07 17:55:53 UTC
Post by t***@gmail.com
[...]
Een CO melder misschien?
Als die aanslaat betekent dat gewoonlijk
dat er onvoldoede aanvoer van verse lucht is,

Jan
t***@gmail.com
2020-08-08 15:42:30 UTC
J.j loder u ook bedankt uiteraard

Machiel de Wit
2020-08-08 08:19:30 UTC
Post by t***@gmail.com
[...]
Nou als je slechte verbrandig ruikt en je melder gaat af dan heb je
toch echt een slechte ventilatie in je caravan. Of de toevoer is te
weinig omdat je alles dicht hebt tegen de warmte of de afvoer is
(deels) verstopt of wellicht wel opengebroken zodat de
verbrandingsgassen de ruimte ingaan. Als dat zo'n flexible buis is kan
dat snel gaan.

Weet dat de meeste doden op campings door de geiser of de kachel
plaatsvinden.
MdW.
t***@gmail.com
2020-08-08 15:41:51 UTC
Marcel de wit,

De verse lucht toe voer bedoel je.
Wat stom helemaal niet aan gedacht.
We hadden inderdaad alles dicht, airco aan en afzuiger aan tijdens het koken.
Dat zou het inderdaad geweest kunnen zijn.
Dan moet ik gaan na denken over een groter lucht rooster in de geiser kast.
Zit nu wel al een rooster in maar kennelijk kan die het niet aan.

Bedankt!!!